Cizinci musí platit víc, nevidomé vůbec nevpustíme. ČOI zjistila diskriminaci i při hokeji

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
28. 7. 2017 18:10
Pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích odhalila Česká obchodní inspekce během prvního čtvrtletí.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ČOI

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila v prvním čtvrtletí pět případů diskriminačního jednání v obchodech a restauracích. Jsou to zhruba tři procenta ze 182 provedených kontrol. Přestože se diskriminace nezvyšuje nikterak rapidně, oproti loňskému roku se jedná zhruba o poloviční nárůst. Inspektoři za to uložili tři pokuty v celkové hodnotě 28 000 korun. Informovala o tom mluvčí ČOI Ivana Divišová. 

Podle ní byly při ověřování možného diskriminačního jednání v maximální míře využívány jak romské inspektorky, tak jazykově vybavení inspektoři. Diskriminační jednání zaznamenal inspektorát středočeský a hlavního města Prahy (dva případy), královéhradecký a pardubický (jeden případ) a moravskoslezský a olomoucký (dva případy).

Dvakrát šlo o diskriminaci kvůli národnosti. Jedna z restaurací účtovala zahraničním návštěvníkům navíc 80 korun, Češi tento "poplatek" platit nemuseli. Druhý případ odhalili inspektoři na čerpací stanici, kde museli cizinci platit jedno euro za použití WC, pokud na čerpací stanici nenatankovali. Upozorňovala je na to cedulka s anglickým a německým textem. Češi ve stejném případě mohli použít toalety zdarma.

Dva případy se týkaly diskriminace zdravotně postižených. Do jedné z cukráren nebyla vpuštěna nevidomá žena kvůli tomu, že ji doprovázel vodicí pes. Ve druhém případě odmítl jeden z přepravců odvézt zdravotně postiženého člověka, protože jeho vodicí pes neměl náhubek.

Diskriminaci objevila ČOI také při prodeji vstupenek fanouškům hostujícího klubu HC Kometa Brno. Fanouškům domácího týmu Mountfield HK byly nabízeny vstupenky o 280 korun levněji. "Argumentem pro účtování vyšší ceny za vstupenku pro fanouška hostujícího klubu byla potřeba zajištění zvýšených bezpečnostních opatření," uvedla mluvčí.

Inspekce se při kontrolách zaměřila i na dodržování dalších předpisů. Celkem objevila nedostatky zhruba při třetině kontrol a uložila 83 pokut za více než tři miliony korun. Nejčastějším porušením předpisů bylo nedodržení poctivosti prodeje, kdy prodejce nedodržel správnou hmotnost pokrmu nebo míru nápoje a následně nesprávně účtoval.

 

Právě se děje

Další zprávy