Vůbec nejvíce vánočních dárků pořízených v e-shopech letos tradičně patří do kategorie elektroniky. Podle údajů společnosti Shoptet jsou jejich nejčastějšími zástupci chytré hodinky, domácí reproduktory, bezdrátová sluchátka nebo robotické vysavače.
"Elektronika je obecně jednou z nejčastěji nakupovaných kategorií zboží v e-shopech. Nicméně nás překvapilo, že do první stovky se zrovna před Vánocemi dostaly i robotické vysavače. A pro zajímavost - díky nákupům elektroniky budou k nejčastějším vánočním 'dárkům' patřit i tužkové baterie," popisuje nákupní chování Čechů šéf Shoptetu Miroslav Uďan. V prosinci podle něj také zhruba trojnásobně vzrostly prodeje dárkových poukazů do kadeřnictví či na masáže.
Zvýšenou oblibu robotů do domácnosti zaznamenal rovněž portál Arecenze.cz. Ten u robotických vysavačů zpozoroval nárůst vyhledávání oproti předchozím měsícům o přibližně 180 procent a oproti loňským Vánocům více než o polovinu.
"Populárním dárkem jsou také sluchátka, a to jak drátová, tak především bezdrátová. V porovnání s letošním létem jsou teď před Vánocemi hledanější asi o 120 procent. Podle návštěvnosti se dá také odhadovat, že spousta lidí pod stromečkem najde elektrický zubní kartáček (+270 %), herní konzoli (+470 %) nebo PC hru (+30 %)," doplňuje analýza.
Na druhou stranu portál upozorňuje, že elektroniku oproti loňsku lidé vyhledávají přece jen o něco méně - pokles je podle něj patrný zejména u powerbank a televizí. Nemění se zájem o notebooky, které Češi v pandemii ve velké míře využívají.
Kategorie | Zvýšení zájmu |
Domácí pekárny | 870 % |
Herní konzole | 470 % |
Mikroskopy | 420 % |
Kuchyňské roboty | 350 % |
Deskové hry | 340 % |
Elektrické zubní kartáčky | 270 % |
Kosmetické kufříky | 200 % |
Robotické vysavače | 180 % |
Bezdrátová sluchátka | 120 % |
Aku vrtačky | 80 % |
Počítačové hry | 30 % |
Zdroj: Arecenze.cz
Pomalé hrnce jako nový hit
Letošek je typický tím, že se lidé kvůli pandemii a s ní spojené karanténě pustili ve velkém do vaření a pečení. Zvýšený zájem byl o kuchyňské roboty - ty jsou na portálu Arecenze.cz v porovnáním s letošním létem vyhledávanější o 350 procent.
Zájem o domácí pekárny stoupal poprvé v březnu během první vlny koronaviru a pak znovu na podzim - tedy před Vánocemi. "Pekárny jsou aktuálně o 870 procent hledanější než v létě tohoto roku. Populární jsou také pomalé hrnce a další vybavení kuchyně. Zatímco loni tyto produkty tak oblíbené nebyly, letos obsazují přední příčky v hledanosti," upřesňuje analýza.
1926 korun za dárek
Podle statistik společnosti dosáhne průměrná cena jedné objednávky z e-shopu v prosinci 1926 korun. Častěji zde nakupují muži, a to s podílem 57 procent oproti ženám.
Data rovněž ukazují, že Češi si stále více zvykají na nakupování prostřednictvím chytrých telefonů. "V posledním letošním měsíci totiž více než polovina všech on-line nákupů (56 %) pochází právě z mobilních zařízení," doplňuje průzkum.
S tímto trendem souhlasí také softwarová společnost Eset. Podle té ovšem nejpopulárnějším zařízením pro nákupy zůstávají notebooky (64 %). "Přestože v posledních letech sledujeme mírný pokles, následují právě smartphony (58 %), jejichž podíl stoupl meziročně o 10 %. Na stolním počítači nakupuje on-line necelá polovina uživatelů," upřesňuje společnost.
Letošní mimořádná situace spojená s pandemií se také výrazně projevuje na modelu obecného vyhledávání zboží v e-shopech - v meziročním srovnání několikanásobně vzrostly výsledky vyhledávání u produktů vhodných pro domácí aktivity, jako jsou vánoční dekorace (+420 %), výtvarné sady (+310 %), herní konzole (+310 %) nebo deskové hry (+120 %).
"Právě u herních konzolí sice evidujeme trojnásobně vyšší hledanost než v loňském roce, vzhledem k vyprodanosti nejnovějších konzolí PlayStation ale k nejčastějším dárkům bohužel patřit nebudou," dodává Uďan ze Shoptetu.
Black Friday jako příprava na Vánoce
Zájem o produkty do domácnosti potvrzuje rovněž e-shop Alza.cz. Podle něj byl na listopadové akci Black Friday - během které Češi ve velkém pořizují také dárky na Vánoce - enormní zájem právě o nové herní konzole, ale i elektrické zubní kartáčky, tyčové aku vysavače, knihy, herní sluchátka nebo běžecké pásy.
"Letošní Black Friday potvrdil, že jeho obliba mezi Čechy neustále roste a pro velkou část z nich je spouštěčem pro nákup vánočních dárků," souhlasí obchodní ředitel skupiny Mall Jakub Střeštík.
Na e-shopu Mall.cz v rámci Black Friday zákazníci nejčastěji nakupovali produkty osobní péče, jako jsou zubní kartáčky, holicí strojky a kulmy. V první pětce nejprodávanějších kategorií dále byla drobná elektronika, hračky, malá bílá technika a mobilní telefony.