Tržby e-shopů při Black Friday meziročně vzrostly. Skupovaly se hračky i elektronika

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 30. 11. 2020 17:30
Takzvaný Black Friday neboli Černý pátek letos připadl na 27. listopadu. Jde o každoroční nejznámější slevovou akci. Letošní Black Friday byl podle prodejců ještě o to intenzivnější, protože se uskutečnil na vrcholu druhé vlny pandemie covid-19, kdy se velká část prodejců během roku kvůli omezením přesunula právě na internet.
Black Friday - ilustrační foto.
Black Friday - ilustrační foto. | Foto: Reuters

Tržby internetových obchodů oproti loňské akci vzrostly o 42 procent. Oproti dennímu průměru za letošní rok pak posílily 2,34krát. "U některých elektronických obchodů se sortimentem typickým pro vánoční dárky, jako jsou například hračky nebo elektronika, se jednalo až o čtyřnásobný výsledek co do obratu," řekl obchodní a marketingový ředitel Shopsys Matěj Kapošváry. Tyto kategorie, společně například i s domácími potřebami, zaznamenaly oproti loňskému roku nárůst až přes 100 procent.

Internetový obchod Mall.cz, který spustil slevy v rámci černého pátku už v polovině října, za celou kampaň prodal zboží za 2,3 miliardy korun. Je to meziročně o zhruba čtvrtinu více. Největší zájem o nakupování měli lidé podle mluvčí e-shopu Pavly Hobíkové v pátek 27. listopadu. Nejsilnější nákupní hodinou bylo ale 20:00 v neděli, kdy na webu Mall.cz bylo přes 65 000 uživatelů, dodala Hobíková.

E-shop CZC.cz podle svého obchodního ředitele Tomáše Pilského slevy Black Friday představoval postupně od začátku listopadu. Tržby za tento měsíc podle něj vzrostly proti loňsku o polovinu, lidé za objednávku utratili až o pětinu více než loni. "V pátek 27. listopadu jsme zaznamenali deset tisíc objednávek a rekordní tržby. Ty meziročně vzrostly téměř o deset procent. Největší zájem byl o chytré náramky Xiaomi Mi Band, bezdrátová sluchátka Apple AirPods, telefony Samsung Galaxy, herní periferie nebo také bezdrátové nabíječky. Celkově se na slevy přišlo podívat o pětinu více návštěvníků," uvedl Pilský.

Právě velké e-shopy jako Alza.cz, Mall.cz nebo CZC podle zjištění služby Hlídač shopů vycházely při zlevňování z reálných cen. Velcí prodejci tak již s cenami kvůli optickému zvýšení slev většinou nemanipulovali. Slevy se týkaly většinou jednoho až dvou procent veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 000 produktů. 

Reálné slevy tuzemských e-shopů obecně se pohybovaly podle Hlídače shopů v průměru mezi deseti až dvaceti procenty. Byly tak výrazně nižší než průměrně uváděných 30 procent a někdy až 80 procent. I letos se také našly obchody, které využily Black Friday ke klamání svých zákazníků. Zdražily produkty na několik dnů těsně před akcí, aby je pak mohly zlevnit.

Víc plateb i kliků

Během akce Black Friday vzrostl také objem on-line plateb, a to podle finančních služeb PayU meziročně o 64,6 procenta. Podle manažerky firmy pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Barbory Tyllové to byl nejsilnější den za listopad. Minulý týden byl podle ní nejsilnější za celý rok, podobně jako loni. Za celý týden byl meziroční nárůst plateb na internetu 68 procent. "Největší meziroční nárůst plateb jsme zaznamenali v sobotu, konkrétně o 81 procent," doplnila Tyllová.

Společnost Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů, před akcí předpokládala, že do letošního Black Friday se zapojí přes 550 000 českých zákazníků. Jejich útraty by mohly proti loňsku vzrůst o čtvrtinu a poprvé přesáhnout miliardu korun, odhadl Shoptet.

S růstem prodejů se zvýšil taktéž nápor na servery jednotlivých e-shopů. Počet požadavků neboli kliků na jednotlivých internetových obchodech vzrostl oproti průměru dvojnásobně na 345 kliků za vteřinu. U nejsezónněji zaměřených obchodů pak podle vshosting~ narostl provoz o více než 2200 procent. "Když Black Friday akce vrcholila, dosáhly průměrné hodnoty dokonce 600 požadavků za vteřinu. Ve srovnání s loňským rokem jde o více než 60 procentní nárůst," podotkl obchodní ředitel vshosting~ David Lintimer.

Upozornil, že společnost se na tuto slevovou akci připravovala, proto podobný nárůst je na serverovou infrastrukturu náročný. Jde především o navyšování kapacity a výměnu serverů za výkonnější.

Letošní rok je pro tuzemské internetové obchody i kvůli koronavirové krizi a vládním omezení kamenných obchodů rekordní. "Aktuálně je za námi jedenáct z dvanácti měsíců v tomto roce. Už nyní se dají se značnou přeností predikovat konečné výsledky. Pokud se podíváme na segment velkých kamenných hráčů, tak jejich tržby v prostředí online budou letos dvojnásobné, než byly loni," dodal Kapošváry.

Video z 26. 11. 2019: Češi jsou na slevách závislí, nechají se napálit, Black Friday je marketing, říká ekonom

Black Friday je jen marketing, slevy a původní cena se často neliší, jde až o polovinu případů, lidé se snáz nechají nachytat, nakupují už na Vánoce. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy