"Slavíme Black Friday, svátek všech slev." Obchodníci opět oprašují staré známé triky

Ekonomika on ČTK Ekonomika, on, ČTK
23. 11. 2018 10:11
Už i v Česku velice úspěšná prodejní akce Black Friday nemusí být nejšťastnější způsob, jak nakoupit ve slevě například dárky na Vánoce. Spousta prodejců totiž používá jednoduché triky, jak se slevou kouzlit.
"Zlevněný" produkt.
"Zlevněný" produkt. | Foto: Mall.cz

Falešné slevy

Už i v Česku velice úspěšná prodejní akce Black Friday nemusí být nejšťastnější způsob, jak nakoupit ve slevě například dárky na Vánoce. Spousta prodejců totiž používá jednoduché triky, jak se slevou kouzlit.

Obchody často využívají klasický fígl, kdy těsně před výprodejem zvýší ceny zboží. Samotný produkt poté stojí mnohdy stejně (někdy i více) jako před několika měsíci, obchodník ovšem může uvádět, že výrobek zlevnil o desítky procent. Podle České obchodní inspekce (ČOI) ovšem tento přístup není nezákonný a tak jej nemohou postihnout.

"Existují případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí," upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Starší ceny jde ověřit

Na obrázku vidíme e-shop Mall.cz, který bude už jen pár posledních dní nabízet kultivátor za 8 190 korun (zlevněný z maloobchodní ceny 9 290 korun). Jakub Balada ze společnosti Apify vytvořil nástroj, kterým si lze ověřit ceny nyní nabízených výrobků k letošnímu 30. 9. Lze tak snadno dokázat, že stejný produkt stál na konci září 7 790 korun.

"Nastavení cen a slev řeší každý e-shop individuálně v rámci svého produktového portfolia, proto je nabídka Black Friday těžko porovnatelná. Letos se snažíme být mnohem transparentnější než loni, kdy jsme byli nařčeni z nesrovnalostí, které jsme pak museli uvádět na pravou míru. Proto tento rok zákazníkům otevřeně vysvětlujeme, jak slevy tvoříme," vysvětluje pro Aktuálně.cz obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Výchozí je podle něj maloobchodní cena nebo cena stanovená při zavedení produktů do nabídky na e-shopu. Maloobchodní cena je hodnota zboží, kterou stanoví jeho výrobce nebo distributor pro konečného zákazníka při uvedení produktu na trh.

 

Právě se děje

Další zprávy