Praha - Zatímco Češi se při nákupu elektra rozhodují podle značky a ceny výrobku, Češky naopak volí zboží na základě jejich designu a spotřeby energie.
Vyplývá to z průzkumu firem Incoma Research a Gfk Praha. Češi při tom vloni utratili v obchodech za spotřební elektroniku rekordních 56,65 miliardy korun. Největší nárůst vykázal prodej televizorů, audio a video techniky.
Lidé v České republice před nákupem srovnávají ceny elektra mezi jednotlivými prodejnami, především díky dostupným informacím na internetu. Velmi pozitivně jsou vnímány poprodejní služby jako je odvoz zboží domu, instalace a nebo servis. Odbornou radu prodavače při nákupu oceňuje 70 procent dotázaných.
Klíčová je šíře sortimentu a odborný personál
S rostoucí náročností nakupujících elektra a houstnoucí sítí elektroprodejen se pro jejich výběr ukazují jako nejdůležitější kritéria blízkost, široká nabídka sortimentu, ale také odborný personál.
Jako hlavní nákupní místo pro všechny sledované kategorie - kromě telekomunikační techniky, kde již tradičně přední místa obsazují telekomunikační společnosti - jmenovali respondenti nejčastěji Electro World, dále potom Datart a Okay. Preference specializovaných prodejců rostou především na úkor hypermarketů.
Obliba nákupu přes internet roste
Skokově roste podíl lidí, kteří nakoupili elektro zboží přes internet (nárůst 12% oproti roku 2006). Nejvýznamnější kategorií prodávanou prostřednictvím tohoto kanálu jsou PC, velké bílé elektro a foto.
Maloobchodní trh s elektrem vyrostl ve srovnání s rokem 2006 o devět procent. Především velké domácí spotřebiče se z drtivé většiny prodávají ve specializovaných prodejnách, zároveň ale roste význam internetu, kuchyňských studií a prodejen nábytku.