Praha – Už téměř třetinu tržeb přináší společnosti Tchibo v Česku prodej přes internet. Jeden z největších světových výrobců kávy spustil e-shop v roce 2008. Podíl internetového prodeje, který nabízí stejný sortiment jako kamenné prodejny, za pět let stoupl z 24 na 30 procent
„Prodeje na internetu a v kamenných prodejnách se prolínají. Zákazník si může zboží objednat v e-shopu a vyzvednout v prodejně, nebo si naopak v prodejně objedná zboží domů,” říká generální ředitel české a slovenské pobočky Richard Hodul.
Český zákazník se podle něj více podobá německému, zatímco slovenský má blíž k Polákům. “Češi a Němci vyhledávají kvalitu za smysluplnou cenu. Jakmile cítí, že cena produktu neodpovídá jeho hodnotě, okamžitě přestávají reagovat. V jiných zemích lidé nejsou tak citliví na cenu,” míní Hodul, který získal manažerské zkušenosti v Německu, Rumunsku, na Slovensku a v Polsku.
Společné znaky českého a německého trhu jsou i v počtu zákazníků a držitelů věrnostních karet. V obou zemích se také prodává o něco méně kávy než ostatního zboží, podíl oblečení a bytových doplňků dlouhodobě roste. Na Slovensku a v Polsku je podle něj důležitá image a design zboží.
Chutě zákazníků jsou v každé zemi odlišné. “V Německu je dominantní filtrovaná káva, instantní káva se tam prodává minimálně. V Čechách byl dříve oblíbený klasický turek, dnes je to spíše espresso a různé krémové kávy. Mírně převažuje instantní káva nad praženou,“ říká ředitel českého Tchiba.
Češi mají podle něj raději hořčejší typy káv, v Německu je oblíbená čistá Arabica s jemně kyselejší chutí. “Nemám rád debaty o dobré a špatné kávě, dobrá je ta, která zákazníkům chutná,” uzavírá Hodul. Tchibo zaujímá 50 procent českého trhu s praženou kávou.
Tchibo, dceřiná firma jednoho z největších světových výrobců kávy, nyní v Česku provozuje 39 vlastních obchodů a dalších 147 prodejních míst včetně speciálních regálů v supermarketech a pop-up storu, který se nyní nachází ve Frýdku-Místku. Řetězec plánuje otevření dalších českých poboček, podrobnosti ale neuvádí. “Po nových lokalitách se díváme průběžně po celé zemi, zaměřujeme se na místa s vysokou návštěvností,” dodává ředitel.
“V příštím roce bychom chtěli zkusit prodej prostřednictvím mobilního pop-up obchodu, který by se přemisťoval ve veřejném prostoru po dvou až třech měsících. Technické řešení máme, jen je potřeba koncept dotáhnout,” přibližuje plány Hodul. Kolik mobilních obchodů vznikne, zatím není jasné.
Nabídka, která většinou kopíruje zahraniční pobočky, se mění každý týden. “Sortimentem pokrýváme 75 procent všech kategorií spotřebního zboží,” uvádí Hodul, který v Česku zaměstnává 400 lidí. Firma působí v 14 zemích včetně Ruska, Turecka, Bangladéše a Číny.
Firma chystá také prodej speciálních kávových edicí, který v Německu již funguje. “Prodávat čerstvou kávu v zemi, kde není pražená, je logisticky a systémově náročné,” vysvětluje Hodul. V plánu jsou také nové instantní produkty, přebudování nejstarších prodejen a další inovace.
České Tchibo loni zvýšilo zisk o 13 milionů na téměř 90 milionů korun.