Na kreditky si Češi musí teprve zvyknout, míní expert

Red eko
24. 10. 2007 12:10
Dotazy čtenářů ke kreditním kartám zodpověděl odborník ze Citibank

On-line - Kreditní karty se staly hitem posledního roku. Češi jich používají už více než milion. A banky vydávají stále další. Od minulého června vydaly více než 300 tisíc karet.

Karetní společnost MasterCard předpokládá, že do konce roku 2009 bude v Česku pět milionů kreditních karet, což je téměř pětinásobek současného počtu.

Roste hlavně zájem o platební karty s různými výhodami v podobě bonusů a slev - tzv. co-brandové karty. Banky je vydávají ve spojení s partnery, kteří poskytují držitelům třeba slevy při nákupu zboží.

Podle Ondřeje Moravce, vedoucího karetních produktů Citibank, tvoří co-brandové karty přibližně třetinu všech vydaných kreditních karet. Sama Citibank doposud vydala okolo 200 tisíc kreditek.

Pokud se i vy chystáte zadlužit právě pomocí kreditní karty - víte, na co byste si měli dát pozor? Jak správně používat bezúročné období karty? Jak ušetřit na poplatcích za kartu či zda existuje výhodnější úvěr než právě kreditka? Jak je to se splácením nebo pojištěním ke kartě?

Na tyto a další otázky odpovídal Ondřej Moravec, ředitel produktů kreditních karet Citibank.

Odpovědi Ondřeje Moravce čtěte ZDE:

Odpovězeno: 24. 10. | 10:20Autor: Láďa

Otázka: Dobrý den, mám k bankovnímu účtu jednu mezinárodní debetní platební kartu s pojištěním. Můžete mi říci, k čemu by mi byla ještě navíc kreditní karta? Případně mi říci, proč bych měl vyměnit debetní kartu za kartu kreditní? Takto vím, kolik mohu utratit a nemohu se hloupě a draze zadlužovat.

Ondřej Moravec, Citibank: Dobrý den všem, děkujeme za zájem a omlouváme se za malé zpoždění. K čemu kreditní kartu? Třeba proto, že si můžete něco koupit i když na účtu už nejsou peníze, nebo proto že nejste závislý jen na jedné kartě. No a nebo to může být karta co-brandovaná, která Vám narozdíl od většiny debetních karet dá něco navíc. Jestli se zadlužíte je jen na Vás, bezúročné období považuji za docela atraktivní nabídku.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:22Autor: Standa

Otázka: Prosím o informaci která platební karta se Vám zdá na našem bankovním trhu nejvhodnější pro běžné denní užívání.Děkuji.

Ondřej Moravec, Citibank: To je skutečně těžká otázka, jistě není těžké uhodnout, čí
kartu bych Vám nejraději doporučil :o) Nicméně hodně záleží na tom, co od
ní chcete. První otázka je zda debetní, či kreditní. Pak jestli chcete
nástroj k řízení Vašich finančních toků, vybírejte dlouhé bezúročné
období. Pokud chcete výhody, koukejte po Co-brandech, jejichž výhody Vám
k něčemu budou, no a pokud si s kartou chcete skutečně půjčovat, hledejte
nízké úročení buď na kartě, nebo v podobě doplňkových splátkových
programů.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:24Autor: mihal

Otázka: Mohl byste prozradit, zda vy sám využíváte kreditních karet, spotřebitelských úvěrů či hypoték?

Ondřej Moravec, Citibank: Ano, nosím debetní, kreditní a charge kartu, jako kartař bych byl bez karty asi exot :o) Hypotéka mi také něco říká :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 10:28Autor: Michal

Otázka: Dobrý den, kdy nabídnete stejně bezpečnou kartu, jako Citibank třeba v Německu? V Česku při zneužití karty stále ručí klient v plné výši (s výjimkou karet Diners Club).

Ondřej Moravec, Citibank: Je fér říci, že Diners není jedinou výjimkou a limitovaná odpovědnost se asi postupně stane standardem, již jsou zde první vlaštovky. Neumím nyní odpovědět kdy se k tomuto trendu přidáme i my, nicméně u našich karet přebíráme odpovědnost ihned po zavolání a ne třeba až od půlnoci. Rovněž blokace a nové vydání karty je zcela zdarma, takže naši nabídku považuji rozhodně za jednu z nejlepších.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:29Autor: MM.

Otázka: Používám kreditní kartu stříbrnou, je možno ji vyměnit za Shell MasterCard ?
Je ji možno používat bez pinu a je na ní fotografie majitele jako na stříbrné ?

Ondřej Moravec, Citibank: Shell je standardní karta MasterCard, takže se ověřuje podpisem stejně jako stříbrná. Bohužel u Shellu umístění fotografie neumožňujeme.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:30Autor: Marketa

Otázka: Chci zrušit kreditní kartu Citibank, jde to písemně poštou? Je toto nějak zpoplatněno, případně jsou nějaké další
podmínky, kromě toho nebýt v minusu?

Ondřej Moravec, Citibank: A nechcete si to rozmyslet? :o) Je nutné zavolat na CitiPhone a kartu nám poslat rozstřiženou zpět v obálce. Samozřejmě musíte nejprve uhradit případné závazky a to včetně doplňkových programů, jako je individuální program splátek nebo půjčka na kartě (pokud jste je využila). Přesné podmínky najdete v obchodních podmínkách ke kreditním kartám (jsou i na našem webu). Zrušení karty nic nestojí.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:31Autor: Lubor Stýskal

Otázka: Kdy jste se zamiloval do finančnictví?

Ondřej Moravec, Citibank: :o) Nevím, zda jsem zamilován do finančnictví, ale živí mě zhruba 10 let a baví mě to

Odpovězeno: 24. 10. | 10:31Autor: Jarda K.

Otázka: Čus Ondřeji, jak to jde, když musíš každou změnu systému ladit s Indama;-)?

Ondřej Moravec, Citibank: Ahoj Jardo, celý vývoj jen o patro níž měl samozřejmě něco do sebe, ale na to si asi všichni Ex eBankéři musíme zvyknout :o) Zase člověk přijde ke spoustě zkušeností a nápadů od jinud.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:32Autor: kritik

Otázka: Proc Citi zavedla velmi vysoky poplatek za prekroceni kreditniho limitu, kdyz klient neni schopen svuj vycerpany limit efektivne pravidelne kontrolovat (napr. v zahranici, kdy nezna presny prepocet). Neuvazujete o jeho zruseni nebo o jinem elegantnejsim reseni nez vybirat za tento prohresek 550Kc?

Ondřej Moravec, Citibank: S řešením těchto, byť zdánlivě drobných přestupků je spousta práce a nákladů, proto se banky snaží tyto náklady částečně pokrýt a zároveň klienty od tohoto chování odradit. Stav Vaší karty si můžete kdykoli kontrolovat prostřednictvím Internetového bankovnictví Citibank Online nebo prostřednictvím služby Citiphone, i když uznávám, že ta není v zahraničí ideální. Rozhodně neříkám, že by nebylo co zlepšit a pracujeme na tom. Věřím, že brzy zavedeme služby, které lepší informovanost klientů umožní.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:35Autor: Mafia

Otázka: Dobrý den, já bych chtěl navázat na Láďu a zeptat se, jaké jsou výhody kreditní karty ve srovnání s mezinárodní debetní platební kartou, kterou mám k účtu, u kterého mám navíc kontokorent? Původně jsem o kreditce uvažoval kvůli nákupům přes internet, nicméně nyní i toto už zvládne debetní karta.

Ondřej Moravec, Citibank: Nevím, zda se dá dodat něco víc, než jsem napsal Láďovi, ale zkusím. Tak třeba jak dlouhé máte na svém kontokorentu bezúročné období? Nebo co ty Co-brandy, třeba 3% slevu na pohonné hmoty Vaše debetka asi neumí.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:36Autor: Petr

Otázka: Dobrý den,

ke kreditní kartě nabízíte zdarma dodatkovou kartu, např. pro manželku. Žadatel musí i s budoucím vlastníkem dodatkové karty osobně na pobočku podat žádost. Citibank poté není schopna (ochotna ??) kartu vydat ani vysvětlit důvod nevydání dodatkové karty. Přijde Vám to seriózní? Děkuji

Ondřej Moravec, Citibank: Je-li to Vaše zkušenost, pak mě mrzí a jistě má konkrétní příčinu, kterou rád prošetřím. Nicméně rozhodně to není pravidlo nebo obvyklý postup. Patrně došlo ke konkrétní chybě, za kterou se pochopitelně omluvíme a vyřešíme problém. Prosím pošlete mi více informací na email: [email protected]

Odpovězeno: 24. 10. | 10:36Autor: DD

Otázka: Jak je to s možností stornovat platbu, kterou jsem neprovedl a s dokazováním, že jsem ji skutečné neprovedl u embosované karty?

Ondřej Moravec, Citibank: To je příliš obecně formulovaná otázka, pokud zpochybňujete nějakou platbu, je třeba podat reklamaci u vydávající banky včetně důvodů reklamace, popisu okolností atd. Banka pak postupuje reklamaci bance obchodníka a ta dodává důkazy o tom, že jste transakci provedl. Metody šetření a dokazování se liší podle typu transakce a mnoha dalších detailů. Je to poměrně široká problematika.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:37Autor: José

Otázka: Bohužel jsem nepochopil skutečný význam Citi ČSA k.k. - copak není luxus platit 850,- jen za to, že mám v peněžence místo dvou karet jen jednu? Všechny ostatní výhody mají i ostatní k.k., jako např. z programu Renomé u HVB, které jsou zdarma.

Ondřej Moravec, Citibank: Kartu Citi ČSA je obtížné srovnávat s kartou Renome. Citi ČSA je produkt specificky zaměřený na držitele, kteří skutečně létají s ČSA a Sky Teamem a navíc ne pouze příležitostně. Jakmile letíte 1x ročně na dovolenou charterovým letem a 1x ročně na služební cestu, nebo létáte s Low-cost Airlines, je pro Vás potenciál této karty velmi omezený. Je to úzce zaměřená karta pro specifický tržní segment, zatímco Renome je masový produkt. Takto jednoduše je srovnávat tedy nelze.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:38Autor: Jaryn

Otázka: Tak nevím. Je tady spousta zajímavejch otázek, ale odpovědi nikde. V článku ani zmínka o tom, kdy rozhovor probíhá. Co je to za bordel?

Ondřej Moravec, Citibank: Už jkste se dočkal :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 10:42Autor: Ondra

Otázka: Čím to je, že jsou kreditní karty tak málo rozšířené? A proč banky místo toho, aby rozšířily okruh uživatelů, tak vybírají poplatky za zcela standardní karty a k tomu vedení účtu. Kdyby kreditkou platila půlka lidí, tak banky spokojeně vydělají na procentech z tržeb daleko více.

Ondřej Moravec, Citibank: Je to dáno historií českého trhu, karta vznikla jako karta pro výběr z bankomatové sítě a všichni lidé se to tak naučili. Problém je ten, že většina lidí vůbec nerozlišuje, zda mají kreditní nebo debetní kartu. Prodej kreditek je hlavně o edukaci, vysvětlit potenciálnímu klientovi, co je kreditka a co debetka je velmi důležité, takže taková změna trhu nejde tak snadno.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:44Autor: [email protected]

Otázka: Proč zvolit právě KK od Citi? Létám několikrát do roka(1-3x),ale ne vždy sČSA,mobil O2 nemám.KKShell je zajímavá,ale jezdim naLPG a ceny paliva(i BEN/NF)jsou uShellu nadprůměrné o více než uspořená3%.Nabízené doprov.služby jsou kvalitní,ale vČR ještě nepatří ke standartu.Zatím vyhráv nižší cena.

Ondřej Moravec, Citibank: Jestli "jdete po ceně", naše kreditní karta Classic je zcela zdarma. :o) Pokud splácíte v bezúročném období, nestojí Vás ani korunu. Vyplníte jednu žádost, nedokládáte příjem, a získáte nejdelší bezúročné období na trhu až 55 dní. To je fér nabídka :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 10:49Autor: Jiří Ostarek

Otázka: Dobrý den,
můžete prosím sdělit vlastní názor na to, nakolik a kdy je možné se spolehnout na bezpečnost platby platební kartou on-line prostřednictvím internetový služeb?

Mám na mysli jak přímé platby obchodníkům, tak platby např. prostřednictvím PayPal a dalších podobných služeb.

Ondřej Moravec, Citibank: Bezpečnost internetového prostředí seobecně postupně zvyšuje. Já osobně se používání karty na internetu nebojím a zatím jsem na něj nedoplatil :o) Nicméně je dobré se držet určitých pravidel, např. preferovat obchody podporující 3D secure - mají Ikonu Verified By Visa a MasterCard SecureCode, číst obchodní podmínky atd. Samozřejmě jsou komodity bezpečné a pak rizikovější. PayPal bych se nebál.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:55Autor: Radek Mokrý

Otázka: Zajímalo by mne kolik stojí půjčená koruna výše zmíněným způsobem. osobně si myslím, že je to jen nástroj k tomu jak z koruny kapitálu udělat korunu deset až korunu padesát.

Ondřej Moravec, Citibank: Myslíte půjčená přes kreditku? Dle podmínek a produktu, u nás je to od 9,9% do 26,4%. To znamená že Vás ta koruna stojí od cca 10 do 26 haléřů ročně. Ujišťuji Vás, že to není zisk banky, s půjčováním jsou spojeny nemalé náklady.

Odpovězeno: 24. 10. | 10:57Autor: Marcello

Otázka: Kreditnú kartu som si vybavil pred cca 5 rokmi v Tatrabanke (medzi prvými). Najkôr sa mi páčila možnosť mať až 35 dní bezúročne požičané peniaze, ale neskôr sa mi život zmenil len na splácanie dlhov. Kartu sa mi podarilo asi pred rokom zrušiť a odvtedy ju nechcem ani vidieť. Bez nej som štastnejší.

Ondřej Moravec, Citibank: Za to ale asi nemůže kreditní karta, finance si řídíme každý sám :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 10:58Autor: Jirka

Otázka: Vyfakovat !!!V případě, že si převedete platbu na splátkový prodej, pokuta za každou předčasnou platbu 550 Kč!!!! Blb na info lince, když jsem kartu rušil, tak mi řekl, že to není lichvářský poplatek, že to jsou Všeobecné podmínky. Jenom jsem lapal po dechu

Ondřej Moravec, Citibank: Když pominu formu, je informace nepřesná. Zpoplatněna je celkové doplacení, nikoli každá mimořádná splátka. Pokud máte jinou zkušenost, napište mi na email. Je zde někde napsaný. Prosím věcnou formou.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:02Autor: Jirka

Otázka: Kreditku jsem rušil. V době, kdy to ale věděli, tak mi bystře poslali novou, ať si ji nechám, když to je zadarmo. Nechci je už ani vidět. Teď ale chtějí zpátky ty karty, o jejichž zaslání jsem je nežádal, že prý to je jejich majetek. Utíkám rychle od každého, kdo používá průhledné marketinkové triky

Ondřej Moravec, Citibank: To myslím není přesná informace, určitě nikomu nenutíme další kartu, když ji nechce. Na zaslání nové karty jste se musel s operátorem domluvit. Pokud je to jinak, napište mi.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:07Autor: Hanka

Otázka: Proč se bezúročné období vztahuje jen na bezhotovostní platby? A jak je to s bezúročným obdobím? Když v bezúročném obd. zaplatím cca 50% z dlužné částky, tak po bezúročném obd. mi běží úrok ze současné dlužné částky nebo z té původní?

Ondřej Moravec, Citibank: I pro nás mají prostředky nějakou hodnotu a za jejich půjčení klientovi něco platíme. To bychom skutečně rozdávali cash a dopláceli na to. Krom toho chceme klienty motivovat a učit, že je lepší kartou platit.
Samozřejmě se účtuje úrok jen z částky, kterou jste měl skutečně půjčenu a za období, kdy jste ji měl půjčenu.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:09Autor: Jiri

Otázka: Dobry den, pouzivam kontokorent od CS, mam beznou debebetni kartu. Jake vyhody by pro mne mela karta kreditni. Nechapu moc dobre na co to lide pouzivaji kontokorent mi prijde prakticky.

Ondřej Moravec, Citibank: Již jsem tu psal, bezúročné období, výhody co-brandů, atd. Ale netrvám na tom, že musí mít kreditku každý a rozhodně nezpochybňuji praktičnost kontokorentu.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:11Autor: kuba

Otázka: Četl jsem o Vašem kontu za 99 korun. Je k němu taky kreditka?

Ondřej Moravec, Citibank: Ano, součástí Citi konta je také kreditní karta Classic. Kromě toho Citi
konto nabízí za měsíční poplatek 99 korun: vedení běžného a cizoměnového
účtu; spořící účet s nejvyšší úrokovou sazbou na trhu (2,5% ročně) již od
1 koruny vkladu a navíc s možností uložené prostředky kdykoliv použít;
neomezené množství výběrů s debetní kartou CitiCard - Maestro z bankomatů
sítě Euronet (označeny logem Citi) v celé České republice; vydání a vedení
debetní karty CitiCard - Maestro; neomezené množství odchozích tuzemských
plateb zadaných prostřednictvím Citibank Online nebo CitiPhone (v Kč);
neomezené množství odchozích tuzemských plateb provedených na základě
trvalých platebních příkazů, SIPO či povolení k inkasu (v Kč); zasílání
výpisů z účtu poštou; neustálý přístup k financím prostřednictvím
internetového nebo telefonního bankovnictví.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:12Autor: Dežo

Otázka: Proč jsou kreditní karty tak drahé, proč jsou tak vysoké poplatky, neměla by to být spíše služba pro klienty než zdroj nehorázných zisků bank?

Ondřej Moravec, Citibank: :o) Je fajn mít kamarády, kteří vymyslí prima dotaz :o) Máme i kartu zcela zadarmo, Citibank Classic.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:13Autor: Josef Švojgr

Otázka: Abych zabezpečil Vánoce, budu potřebovat půjčit zhruba 10 tisíc. Splatit jsem schopen do měsíce, maximálně do dvou. Je lepší kreditka, nebo úvěr?

Ondřej Moravec, Citibank: Kreditka, jednoznačně. Pravděpodobně to stihnete splatit v bezúročném období, záleží, zda nakupujete Vánoce na poslední chvíli, jako já :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 11:15Autor: orlando1

Otázka: Dobrý den, podle čeho bych si měla vybrat kreditku? Už jsem se snažila vybírat, ale existuje asi patnáct parametrů na to, jak ji vybrat - nevím s tím torchu rady. Kreditní kartu chci používat hlavně v době před výplatou a půjčit si řádově pár tisíc. Díky

Ondřej Moravec, Citibank: Ve vašem případě podle ceny a délky bezúročného období. (je to ta naše Classic :o) )

Odpovězeno: 24. 10. | 11:15Autor: jstep

Otázka: Je pravda, ze kdyz nesplatim celou vycerpanou castku, ze na dalsi obdobi pro nove cerpane penize uz neplati bezurocne obdobi ??

Ondřej Moravec, Citibank: Nikoli, bezúročné období běží u každé platby.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:17Autor: majkl

Otázka: Měl jsem kdysi nákupní kartu Aura a musel jsem platit pravidelně měsíčně 1000 korun, nešlo to spaltit najednou. To platí pořád, třeba i u Vašich kreditek. tenkrát jsem hodně přeplatil...

Ondřej Moravec, Citibank: U nás můžete doplatit plnou částku kdykoliv a není to nijak zpoplatněno - pokud se nejedná o doplňkový program jako je chytrá půjčka nebo nákup na splátky.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:18Autor: Jan Vlk

Otázka: Měl jsem kreditku od Citi. Ukradli mi ji asi před 3 měsíci. Zjistil jsem to, když mi přišel výpis z účtu. Někdo si na ni nakoupil RC modely letadýlek na internetu.
Rozhodl jsem se ale nehlásit to, protože zloději utrácí mnohem míň než má přítelkyně!
Nemohu než si kreditní kartu pochvalovat!

Ondřej Moravec, Citibank: :o) :o) Geniální, s Vámi se musím seznámit, já si zatím kupuji RC modely ze svého. Nicméně pouze pro pořádek uvádím, že jste povinnen krádež hlásit.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:21Autor: karla

Otázka: Viděla jsem reklamu na Vaši kreditku v centru - proč je na kartě fotka, jaký to má význam, abych si ji poznala?

Ondřej Moravec, Citibank: Fotka je na kartě především z bezpečnostních důvodů. Nejde ani tak o to,
abyste si ji poznala vy, ale o to, aby si při placení v obchodě prodavačka
všimla, že fotka na kartě patří jinému člověku než tomu, který s ní platí.
Fotka tak pomáhá předejít případnému možnému zneužití karty.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:22Autor: klára

Otázka: Dobrý den, jak je to se získáním zlaté kreditní karty? Myslím tím, jaké podmínky musím splnit, abych jí získala? Děkuji.

Ondřej Moravec, Citibank: Rozhodnout se a být ochoten za ni platit. Podmínky pro získání zlaté karty jsou stejné jako pro Classic, má vyšší cenu ale zajímavé výhody, nižší úrok (neplatí pro Cobrandy) a v neposlední řadě prestiž.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:25Autor: pedro

Otázka: Na webu píšete, že po bezúročném období můžou být úroky od 9,9 procenta, což je málo. Ale jak si to zajistit? Není to jen nějaký trik?

Ondřej Moravec, Citibank: Trik to není, jedná se o úrok, který můžete získat u některého doplňkového programu. Tedy skutečně si za tyto úroky lze prostřednictvím Vaší karty půjčit, ale není to úrok, který bychom Vám nastavili přímo na kartě. Doporučuji konzultovat se Citiphone.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:27Autor: Oizo

Otázka: Já kreditku používám hlavně jako takovou jistotu při cestě do ciziny. Jinak ji nepoužívám. V bance mi ji "vnutily", že mě to stejně nic nestojí, ať si jo vezmu. Ale pak sem žádal o hypotéku a příjmy mi srazily i o kreditku, kterou vlastně nevyužívám :-(

Ondřej Moravec, Citibank: Dneska jsem řešil něco podobného, nejmenovaná banka mi volala, že jsem zapřel kreditku v žádosti o hypotéku a ona to byla moje služební. Záleží na přístupu jednotlivých bank, od kterých si berete hypotéku, většinou se lze domluvit, obvzlášť pokud nemáte limit vyčerpaný až po strop.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:28Autor: terka

Otázka: Co se stane, když kreditku ztratím, jak je to zabezpečené, abych o peníze nepřišla? díky za odpověď

Ondřej Moravec, Citibank: Musíte nám zavolat na Citiphone a my kartu zablokujeme. Odpovědnost přebíráme okamžitě. Pokud by v období před blokací došlo ke zneužití, je třeba podat reklamaci a banka bude bojovat za získání vašich peněz zpět.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:29Autor: lubor

Otázka: Máte nejdelší bezúročné období a kartu zdarma. Platí to jen pro první rok, nebo napořád?

Ondřej Moravec, Citibank: Karta Classic je zdarma trvale.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:31Autor: Theo

Otázka: Proč MUSI obchodník prodat zboží placené kreditkou za stejné peníze jako hotově a banka ho drze okrade o 8% ? Chci si zboží koupit levněji a klidně ho zaplatím hotově. Proč to nejde ? Nechci živit nenažranou banku ...

Ondřej Moravec, Citibank: Těch 8% by byla paráda, ale trh je skutečně někde úplně jinde, samozřejmě daleko níž. Kdyby to bylo takhle, obchodníci by karty nebrali. Berou je proto, že jim vydělávají peníze, přivádí nové klienty a zvyšují obraty. Krom toho platit kartou Vás jistě žádný obchodník nenutí.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:33Autor: pedro

Otázka: Platí Vaše kredfitky i v latinské Americe?

Ondřej Moravec, Citibank: Platí všude, kde akceptují karty MasterCard, pokud daná země nespadá do nějakého embarga apod. V případě exotických destinací se doporučuji konkrétně informovat u nás.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:35Autor: Karel U

Otázka: Cílem bank v ČR je co nejvíce vybrat na různých poplatcích (netransparentí ceníky) a úvěrech. KK patří k jednomu z těchto produktů jak banka vydělává díky vysokému úroku (po bezpl.termínu). Souhlasíte se mnou? Pokud ovšem klient zvládá osobní money management, je to pro něj přínosný produkt.

Ondřej Moravec, Citibank: Souhlasím s přínosností produktu, obecně se každý podnikatel snaží vydělat a je to otázka nabídky a poptávky, to platí i u bank. Půjčit si na kreditce je rovněž volba každého, bezúročné období je dlouhé.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:37Autor: Mikeš

Otázka: V KB mám debetni zlatou kartu, za cca 5 tisíc na rok. Je v tom pojištění, zdarma odtah auta, atd. Celkem velkoryse formulované podmínky, zatím jsem ji na pojistné události využil několikrát. Pokud máte srovnání s KB nebo jinou bankou, řekl byste mi kolik by mne u vaší banky stála obdobná karta?

Ondřej Moravec, Citibank: Neznám detailní parametry karty KB, nekteré skužby, které uvádíte, zatím nemáme. Tedy v tuto chvíli nemohu srovnat.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:38Autor: jupík

Otázka: Vysvětlete mi, co to znamená rozložení splátek? Když nesplatím v bezúročném období, jak zajistit splátky?

Ondřej Moravec, Citibank: Rozložení splátek se týká jednotlivé transakce. Např. koupíte si televizi, zavoláte na Citiphone a domluvíte se na tom, že tuto transakci chcete rozložit na určitý počet splátek a dostanete nižší úrok, než na kreditce.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:39Autor: klient

Otázka: Citi má přístup k elektronickému výpisu jako jediná, ale díky vysoké ceně za klíč se ta výhoda úplně smazává. Výpisy z kreditky chodí pozdě a Citilinka je často přetížená, takže se člověk nedovolá, aby zjistil, kolik má zaplatit. Neuvažujete o levnější variantě inet přístupu pro klienty?

Ondřej Moravec, Citibank: Poplatek je jednorázový. Nicméně další cesty jak informovat klienty o zůstatcích, splátce atd. chystáme.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:40Autor: Hajánek Bohumil

Otázka: Dobrý den, prosím, jak si spočítám roční úrokovou sazbu, když banka zveřejňuje jen měsíční sazbu 1,98%? Přijde mi to jako neseriozní reklama.

Ondřej Moravec, Citibank: My zveřejňujeme roční, obraťte se na instituci, která Vám tuto informaci dala. Orientačně násobte 12, ale není to přesně ono.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:41Autor: milann

Otázka: Kolik tak běžně používání kreditky stojí? Vyplatí se mi vůbec si kartu pořídit, slyšel jsem, že jsou poplatky taky dost vysoké?!

Ondřej Moravec, Citibank: Kreditku lze používat tak, že Vás nestojí nic. Podmínkou je karta zdarma a splácení v bezúročném období.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:41Autor: D. Mario

Otázka: Myslíte, že je rozumné půjčovat svojí kreditku manželce?

Ondřej Moravec, Citibank: Ne, dokonce to nesmíte dělat. Dle podmínek je karta nepřenosná. Pořiďte jí dodatkovou kartu, pokud máte odvahu :o))

Odpovězeno: 24. 10. | 11:43Autor: Hedvika

Otázka: Ukladli mi kreditku u Poštovní spořitelny. Během půl hodiny ji vybrali tím stylem, že u každého okénka na poště požádali o 10 tisíc korun a dostali je. Do 10 tisíc nemusí být u Poštovní spořitelny občanka, nebo jiný průkaz totožnosti.Celoživotní úspory mám pryč.Nač je denní limit?

Ondřej Moravec, Citibank: Problém je, že v tomto případě se pravděpodobně nejedná o karetní transakci, karta slouží jako Váš průkaz vůči poštovní spořitelně. Asi jste měla někde napsaný PIN, ne? Pokud ano, je to porušení podmínek.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:45Autor: rus

Otázka: Máte všechny kreditky emobossované?

Ondřej Moravec, Citibank: Nemáme. Některé kreditní karty s O2 jsou tzv. MasterCard Unembossed a mají jen tzv. Indent, tedy popis známý z elektronických karet.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:47Autor: Nový

Otázka: Dobrý den, jednou jsem letel do ciziny a neodbytná paní na letišti mi vnutila Vaši kartu a zaregistrovala mě. Nyní i přišla karta, kterou já ale nechci. Jak ji mám zničit popř. zrušit. Není aktivovaná...

Ondřej Moravec, Citibank: Pokud si to přeci jen nerozmyslíte a nezačnete kartu používat, pošlete ji přestřiženou zpět do banky.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:47Autor: Detailista

Otázka: Mám stejné podmínky, když mám u Vás jenom kreditku, nebo když mám i účet. Četl jsem, že některé banky na poplatcích berou víc od neklientů....

Ondřej Moravec, Citibank: ANO, máte stejné podmínky. U Citibank dostanete například kreditní kartu Classic zdarma, ať již jste náš klient nebo nikoliv.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:48Autor: pop

Otázka: Která kreditka je u nás nejlevnější (poplatky apod.)? Je důležitý to bezúročný období, když si kreditku vybírám? dik

Ondřej Moravec, Citibank: Nejlevnejší na trhu je zcela jistě kreditní karta Classic od Citibank. Je poskytována zdarma, a to bez jakýchkoliv podmínek. Neplatí se ani za vedení úvěrového účtu a navíc nabízí nejdelší bezúročné období na trhu, a to až 55 dní. Bezúročné období je určitě parametr, na který stojí za to koukat.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:52Autor: Stoura

Otázka: Ani u kreditky neni nic zadarmo.Vyska kreditu se Vam promitne do bankovniho registru a pokud jste se vasimi financni situaci nahrani pujcky,muzete mit problem.
Toto je vcelku podstatna informace, o ktere zakaznici financnich intitutu nejsou informovani.
nemam li pravdu?

Ondřej Moravec, Citibank: Je odpovědností banky od které si půjčujete Vám vysvětlit, co bude mít vliv na Vaše schválení. Vydavatel kreditky nemůže tyto informace poskytovat, protože jsou pro většinu lidí irelevantní a liší přístup jednotlivých bank u kterých si berete hypotéku nebo úvěr.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:53Autor: mitoseQ

Otázka: Kreditka od CITI je největší looserovina, jakou člověk může udělat!!! Zlatý kontokorent u ČS :-) když je člověk vzorný klient má na kontokorentu i 70 tisíc, splatnost 1 rok, úrok nevím, ale je asi nižší než u kreditky. Kreditku, ne díky nechci!

Ondřej Moravec, Citibank: Nikomu ji nevnucuji, pouze si troufnu tvrdit, že úrok bude vyšší, než nula u kreditky v bezúročném období.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:55Autor: Kokeš

Otázka: Mám kartu u konkurence a přečetl jsem si na webu ve srovnání, že je drahá. Když srovnáte základfnáí parametry na trhu, co je nejvýhodnější?

Ondřej Moravec, Citibank: To je složité a dlouhé srovnání, jistě na WEBu najdete nějaké kvalitní shrnutí. My máme kartu Classic zdarma a nejdelší bezúročné období.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:56Autor: pepča

Otázka: Dobrý den, jak je to s cestovním pojištěním, můžu si ho pořídit i před kreditku? Potřebuju to rychle vyřešit a nemá chuť běhat po nějakých pojišťovnách, díky

Ondřej Moravec, Citibank: ANO, pokud máte kartu, která pojištění nabízí, zpravidla stačí zavolat do banky a informovat se jak pojištění zařídit. Platí celoročně a nemusíte ho řešit před každou dovolenou.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:57Autor: Olorin

Otázka: Kdy mam pocitat se zrusenim penez? Stane se to vubec?

Ondřej Moravec, Citibank: Myslím si že jednou jo, ale kdy netuším. Ani Vám neumím říct, zda se toho dožijeme. :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 11:58Autor: lida

Otázka: Kolik vlastně můžu na keditce čerpat, na čem to záleží? Na tom, kolik mám teď na účtu?

Ondřej Moravec, Citibank: Na tom, kolik vyděláváte peněz. Kreditní limit bývá zpravidla nějakým násobkem Vašeho čistého měsíčního přijmu.

Odpovězeno: 24. 10. | 11:59Autor: Mikeš

Otázka: Může být rozum a chtíč v opozici natrvalo?

Ondřej Moravec, Citibank: U kreditek ne, jednou podlehnete a pořídíte si jí :o))

Odpovězeno: 24. 10. | 12:01Autor: hubinka

Otázka: Kde můžeu nejrychleji kreditku získat. Beru asi 15 000 měsíčně čistého a jsem sama. Stačí to?

Ondřej Moravec, Citibank: Záleží banka od banky, pokud někde něco nedlužíte, nejste po splatnosti atd., neměl by být problém. Kde nejrychleji nevím, ale k nám určitě zavolejte :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 12:05Autor: mirka

Otázka: Zdravím, jak přesně zjistím, kolik budu splácet a jaké budou úroky, když si chci přes kreditku půjčit 30 000? Díky

Ondřej Moravec, Citibank: No na WEBu naleznete různé kalkulačky a pak jsou důležité podmínky banky. U nás je minimální splátka 3,2% z vyčerpané částky + úrok. U nás byste takhle od boku platila cca 1500,- měsíčně, kdybyste se držela minimální splátky. Snad jsem se v té rychlé kalkulaci nikde nespletl. Ale pokud potřebujete skutečně půjčit, doporučil bych Chytrou půjčku na kartě s nižším úrokem.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:07Autor: hubinka

Otázka: vyplatí se mi platit kreditní kartou na dovolené? proč

Ondřej Moravec, Citibank: ANO, nevozíte hotovost a nemusíte se o ní bát. Platba je často výhodnější, než vyměnit peníze a v neposlední řadě se můžete z dovolené finančně zotavovat ještě během bezúročného období. :o) Krom toho vezete-li peníze, co když Vám nezbyde na drink zrovna poslední večer, to by byl smutný závěr dovolené :o)

Odpovězeno: 24. 10. | 12:09Autor: juraj

Otázka: Jaké bezpečnostní prvky by měla kreditka mít, aby byla co nejbezpečnější? Co když mi ji ukradnou?

Ondřej Moravec, Citibank: Co nejdřívější převzetí odpovědnosti bankou, objektivně musím napsat Čip, i když ho zatím Citi nemá, ale máme na kartě fotku držitele :o) No a pak si můžete pořídit pojištění zneužití. A NEPSAT SI NIKAM PIN, na kartu, do peněženky a ANI DO MOBILU.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:11Autor: hans

Otázka: kldysi jsem měl kartu od Multiservisu, koupil jsem na ní lednici a pak splácel po 1000 korun asi dva roky (přeplatil jsem 4000!), nešlo to dřív. Po doplacení jsem ji zrušil, pořád mi ale posílají nové karty, které nechci. Jak karty odmítat?

Ondřej Moravec, Citibank: Jestli Vám je posílají neaktivní, tak to nevadí. Můžete je schovávat, nebo posílat zpět a třeba se jednou bude hodit :o) Možná ověřte, zda mají požadavek na zrušení zaznamenán. Nevím, neznám postupy Multiservisu a rozhodně mi nepřísluší se k nim vyjadřovat.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:13Autor: Martin

Otázka: Jaky je rozdil mezi ziskanim a uroky, kreditni karty u nas a v zahranici. Ziju v zahranici kartu jsem dostal pri zalozeni sveho uctu a mysli, ze jsem spokojeny pri mem platu mi rozhodne nehrozi jeste vetsi zadluzeni

Ondřej Moravec, Citibank: Samozřejmě úrokové sazby i poplatky se liší zem od země, takže těžko odpovědět. Principy jsou stále stejné.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:17Autor: junek

Otázka: Za jak velkou útratu pořídím nejlevnější letentku u co-brandované karty s ČSA? porovnejte s konkurencí...

Ondřej Moravec, Citibank: Na pořízení letenky jen za útratu byste musel utratit hodně, to není smyslem té karty. Žádná co-brandovaná karta s leteckou společností Vám nedá tolik mil, abyste jen platil a létal zdarma. Půvab toho produktu je v kombinaci mil za létání a mil za placení. Naše karta dává 2 míle za 100,- Kč u Classic a 4 míle za 100,- Kč u Gold. To je velmi atraktivní nabídka, myslím, že lepší než konkurenčních (ale neznám všechny cesty jak se dostat k OK Plus mílím) a dokonce konkurence schopná s dalšími Airline Co-brandy v Evropě.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:18Autor: hans

Otázka: Jaký je rozdíl mezi kreditkou a kartou od splátnových firem, nevyznám se v tom..

Ondřej Moravec, Citibank: I splátkové firmy nabízí dnes kreditky. Čistě revolvingové úvěrové karty nemají zpravidla bezúročné období.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:19Autor: Jan

Otázka: Četl článek, že podvodníci vymysleli nový způsob kopírování platební karty a to tak, že na panel bankomatu nasadí falešnou obdobu, která je téměř k nerozeznání od té originální. Co si o tom myslíte, nebudou se z bězných klientů pomalu stávat kriminalisté, aby se dokázali vyhnout případnému nebezpečí

Ondřej Moravec, Citibank: Jistě že ne, banky se zdokonalují v prevenci a detekci takových zařízení. Jen ty kriminálníci mají vždycky trošku náskok. Krom toho zvyšuje se počet čipových karet, ty tento problém řeší.

Odpovězeno: 24. 10. | 12:20Autor: Milan Piller

Otázka: Dobry den, byl jsem vas klient (citybank)s platinovou kartou. Nedavno jsem resil nekolikrat reklamaci splatek pres vasi telefonickou linku a nikdo nic se mnou nechtel resit az to vedlo ke zruseni sluzeb, jako by jste zapomneli, ze jsem neco chtel. Udelali jste uz s reklamacema neco, nebo jsou vasi operatori s

Ondřej Moravec, Citibank: Podívám se na to, nevylučuji, že se stane chyba, ale snažíme se je minimalizovat a stále se zdokonalujeme.

 

Právě se děje

Další zprávy