Na burzu jde KIT Digital. Jsme rádi první, říká majitel

Petr Novotný, investicniweb.cz
21. 1. 2010 7:00
Exkluzivní rozhovor s Tomášem Petrů, jedním ze spolumajitelů KIT Digital
Tomáš Petrů, jeden z původních majitelů Visual Conection, nyní spolumajitel KIT Digital.
Tomáš Petrů, jeden z původních majitelů Visual Conection, nyní spolumajitel KIT Digital. | Foto: Visual Conection

Praha - Pražská burza už oznámila, že 29. ledna se začne na jejím hlavním trhu obchodovat s novými akciemi. Investoři si od tohoto dne budou moci koupit podíl ve společnosti KIT Digital.

Exkluzivní rozhovor, který otiskuje Aktuálně.cz společně se specializovaným portálem investicniweb.cz, nám poskytl Tomáš Petrů, jeden ze spolumajitelů KIT Digital a prezident mediálních služeb v této firmě.

KIT Digital vznikla v roce 2008 sloučením české společnosti Visual Connection (VC) a dubajské KIT Digital (KITD). Už se s ní obchoduje v New Yorku (trh Nasdaq). Centrála firmy byla přesunuta z Dubaje do Prahy loni v září.

Tomáš Petrů je v ní zodpovědný za část, která firmě přináší dvě třetiny zisků. KITD je globální firma s pobočkami na všech kontinentech.

Společnost KITD podniká v oblasti digitálního IP videa, co si pod tím máme představit?

"Je to nešťastná, neběžná terminologie, který má sice nevýhodu z hlediska komunikace, ale výhodu z hlediska investování. Určuje směr. Běžný člověk dnes už rozumí slovům streaming a youtube, což ještě před pěti lety nebyla pravda. My jsme firma, která terminologii vytváří. IP video je slovo z oblasti technologické, ale definuje kulturní změnu, kterou společnost prochází.

Foto: Reuters
Čtěte také:
Na burzu v Praze vstoupí exdubajská firma. Už v lednu
Stát si chce půjčit peníze od lidí. Nabídne dobrý úrok
Růstu akcií stojí v cestě nový problém. Úrokové sazby

Když vezmete výraz televize jako způsob zábavy, tak v oblasti televize dochází k obrovské kulturní a sociální změně, kde z té klasické televize máte k dispozici nějaké množství kanálů, které vám někdo předkládá, jak si je naplánoval. Ale společnost směřuje k tomu, že si obsah budete vybírat podle sebe. Bez ohledu na to, kde se nacházíte - své oblíbené věci budete moci sledovat třeba v Singapuru, v Praze nebo v Americe. Současně budete využívat technický prostředek, který máte v tom okamžiku k dispozici, například mobilní telefon při cestování, počítač a televizi, když budete ve svém obývacím pokoji. Celá oblast IP videa je to, co nás čeká a směr, kterým se formuje zábava.

Jak rychle vývoj v zábavním průmyslu probíhá?

Když jsme loni byli na výstavě NAB, což je mezinárodní asociace televizních stanic, tak tam její prezident říkal: „Milé televizní společnosti, zapomeňte na to, jak fungovala televize v posledních 50 letech, všechno bude jinak".  Ten trend je neodvratitelný, přesto dokud budou fungovat finanční modely typu paušální prodej reklamy anonymnímu publiku, tak ten tlak na změnu bude rychlý jako dnes. Ale mladá generace tíhne spíš k těm malým přístrojům mobilního typu.

Kde kromě zábavy lze IP video využít?

Ve prospěch KITD mluví snaha firem uspořit náklady. Například firma General Motors používala ke své vnitrofiremní komunikaci klasické televizní technologie. V období restrukturalizace potřebovali ušetřit a komunikaci zeefektivnit, tak přešli do oblasti IP videa, která snížila náklady komunikace o desítky procent. Navíc se stala osobnější, rychlejší a mnohem více respektuje to, že lidi dělají na směny. GM už má restrukturalizaci za sebou, ale u IP videa zůstává. IP video se tedy netýká jen oblasti zábavy. KITD se zaměřuje i na firemní klienty.

Mluvil jste o General Motors, kdo jsou Vaši další klienti?

Mezi naše klienty patří McDonald's, Google, Microsoft, BurgerKing, Hummer, Telefonica, Vodafone, Walmart, americká vláda, tady v Praze magistrát, Univerzita Karlova, ČVUT, Česká televize, Nova, zoologická zahrada. Obsah dodáváme asi 80 telefonním operátorům a 40 mediálním domům. Zpracováváme obsah pro mobily. Exkluzivně pro agenturu American Press. Informace titulkujeme do 14 jazyků.

V čem je KITD na trhu IP videa výjimečný?

Abyste dobře dělal novou televizi - coby zábavní komunikační způsob - musíte mít nejen technologickou znalost, ale také obsahovou, z oblasti reklamy. Spousta služeb umí něco dobře technologicky, ale obsah je diskutabilní. Není jednoduché vyřešit práva, včasnost dodávky, zajistit bezpečnost.

v
Foto: Reuters
Čtěte také:
Firmy ušetří za pozvánky na valnou hromadu v denících
Blíží se zbraň proti korupci, konec tajných akciovek
Sedm rad, jak nakládat s penězi, když jich máte dost

A to je přínos KITD, že tyto znalosti sdružuje pod jednou střechou. Video na web vám dá větší množství subjektů, prodat práva na film a dostat video na mobil taky. Ale dodat vám obsah, který vzniká v jižní Americe, ve švédštině a turečtině, abyste měl práva pro mobilní telefony , web a tv a aby to technicky fungovalo, takhle kombinovanou službu vám dodá jen KITD. Naše unikátní schopnost je, že rozumíme nejen internetové a mobilní části, ale rozumíme i staré televizi a zároveň máme mezinárodní pokrytí - jiná firma s takovýmto profilem na trhu není.

Ostatní firmy v Nasdaqu z oblasti IP videa jsou zaměřeny například jen na video pro prohlížeč do webu, ale nedělají věci na mobily a nerozumí běžné praxi na tv stanicích.

Visual Connection se sloučila s KITD v roce 2008, jak se to povedlo, například z hlediska dvou různých firemních kultur?

Cíle si klademe vysoké a termíny kratší než obvykle, což dokazuje i proces s úpisem akcií v Praze. A to je jednou z věcí, proč se sloučení podařilo - naše firemní kultury si jsou v tomto blízké. Kolegové jsou ještě o malinko rychlejší, což je pro nás inspirující. My přinášíme prokázanou schopnost vyřešit, dodat, udržet, rozvíjet, takže ty věci se více než dobře doplňují, a když přejdu do té profesní stránky, tak v době před sloučením byl KITD ještě o něco modernější a dál než Visual Connection v oblasti IP videa. My jsme měli hlubší přesah do technologií.

A máte po sloučení také víc potenciálních zákazníků?

Ano. Velký problém pražského týmu byla velikost pražského teritoria. My jsme prokazatelně získali obrovskou zkušenost v mnoha oblastech, ale přístup ke klientům byl limitovaný, většinou pro jednu schopnost jsme měli jednoho, dva klienty. A tam samozřejmě,  pokud tu věc uděláte znovu, tak ji uděláte o 30% efektivněji, rychleji, levněji.  Kdybychom byli například v Anglii, tak bychom se vzhledem k velikosti trhu mohli věnovat pouze jedné oblasti a to tím, že bychom měli víc klientů, tak bychom nerozvíjeli ty další. Pražský tým byl oceněn v mnoha oblastech jako nejlepší evropský, ale měli jsme právě limity týkající se velikosti trhu.

Je možná, abyste investorům nabídli za současných okolností každoroční zvýšování zisků, tržeb?

Určitě. Je tu několik růstových faktorů, jeden z nich je to, o čem jsme mluvili - podobně jako mělo nástup VHS a DVD, tak se to týká internetového videa a tam to vypadá, že by ta křivka růstu měla být strmější než u DVD. A pokud jsme teď na začátku toho cyklu, tak v zásadě všechny analýzy ukazují , že se televize, respektive její současný výstup televizní obrazovka, a přes ní utrácené peníze v televizní reklamě, přesunou do digitálního videa, čili to je jeden obrovský růstový faktor. Na této oblasti participujeme tím, že v ním existujeme velmi úspěšně a určitě druhá oblast je taková, že  trh je poměrně fragmentovaný. Kit Digital v roce 2008 udělal sedm akvizic různě velkých, teď udělal další dvě a je vidět, že obecně investoři - a to jak u investorů řekněme nových tak u investorů stávajících, kteří už třeba investovali do nějaké takového aktivity - jsou si vědomi té síly synergie, která v KITD vzniká. Když se podíváte na akvizice FeedRoomu a Nunetu, tak přestože investoři těchto firem byli zkušení robustní ověření stabilní hráči na trhu a oba dva businessy by se daly označit jako úspěšné, tak přesto viděli velký benefit ve sloučení s Kitem a využití dalších synergií a efektivit k tomu, aby se ta jejich investice zhodnotila.

Proč zrovna pražská burza?

Určitě jsou tu dva tři důvody. Za prvé je tu centrála, za druhé jsme přesvědčení o tom, že máme důležitý business v Evropě a současně EU definuje nějaký legislativní rámec, který je podobný v celé EU. Tím, že je toto teď naše domácí půda, tak se pražská burza nabízí. A pak samozřejmě logicky - zatímco na londýnské burze bychom určitě nebyli mezi prvními deseti, patnácti, tady budeme mezi prvními. My si jako firma myslíme, že Praha, coby finanční, geografické, businessové místo je zajímavá a není to nic špatného nebo handicapujícího vůči Londýnu nebo Frankfurtu. My jsme rádi první, nám to nevadí být první.

Na pražské burze tedy budete více na očích a to vám vyhovuje?

Když se podíváte na historii Visual Connection, tak jsme o sobě vždy reportovali, co jsme mohli, jak jsme mohli, byli jsme otevření. Pražská burza je kvalitativně z mnoha pohledů zajímavá. Když na ní může být obchodovaná devátá největší energetická společnost na světě, tak proč ne Kit Digital. Já si myslím, že určité garance, i garance transparentnosti a formálního procesu určitě definuje IPO (primární úpis akcií - pozn. red.), které spíš znamená, že na sebe musíme být ještě přísnější, protože musíme vyhovět jak americké legislativě, tak evropské. Myslím si, že by bylo chybné vnímat Kit Digital jako spekulativní investici, myslím si, že většina našich investorů jsou dlouhodobí investoři. Stavíme dlouhodobý zajímavý business a burza je nástrojem zdrojů.

 

Právě se děje

Další zprávy