Musí UniCredit odškodnit klienty za nefunkční služby? Újmu je potřeba prokázat, radí expert

Iva Špačková Iva Špačková, Jaroslav Krejčí
12. 10. 2017 7:12
UniCredit Bank se po plánované víkendové odstávce tři dny nedařilo zprovoznit internetové bankovnictví. Klienti se zlobí a ptají se, zda jim banka zaplatí škody vzniklé kvůli opožděným platbám.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Zákazníci UniCredit Bank se zlobí. Od začátku týdne se potýkali s výpadky internetového bankovnictví. Někteří z nich tak například nemohli odeslat pravidelné platby třeba za nájem nebo energie.

Třídenní výpadek služeb navazující na dvoudenní odstávku dosud neřešila v Česku žádná banka. Mnozí klienti přemýšlejí o tom, zda jim banka zaplatí kompenzace za způsobené problémy.

"Takže to pořád nefunguje? Já kvůli vám budu neplatič? Kdo mi zaplatí vzniklé penále za neuhrazenou platbu, protože vaší neschopností peníze neodešly?" ptá se například Hana Anna Pavlíková na facebookovém profilu banky.

UniCredit se ji snaží utěšit odpovědí, že "veškeré platby, trvalé, i zadané během výpadku, budou zaúčtovány". K naběhlému penále za zpožděnou platbu a případné kompenzaci se však na Facebooku banka nevyjadřuje. Neodpověděla ani na dotaz zaslaný on-line deníkem Aktuálně.cz.

Úřad finančního arbitra, který řeší spory klientů s finančními institucemi, upozorňuje, že škodu je nejprve nutné prokázat.

"V případě, že banka porušila některou svou povinnost vyplývající ze zákona nebo ze smluvních ujednání a v důsledku tohoto porušení povinnosti došlo ke vzniku škody (vznik škody a její konkrétní výši je vždy třeba prokázat), poškození klienti se mají s výzvou k její náhradě obrátit přímo na banku, která škodu způsobila," říká finanční arbitryně Monika Nedelková.

Teprve v okamžiku, kdy by banka výzvu k nápravě uspokojivě nevyřešila, se mohou klienti obrátit na finančního arbitra.

UniCredit Bank ve svých obchodních podmínkách píše, že pokud nestanoví zákon či konkrétní smlouva jinak, banka odpovídá pouze za škodu, kterou způsobila úmyslně nebo z hrubé nedbalosti. 

Majitel portálu Bankovnípoplatky.com Patrik Nacher se pozastavuje nad tím, proč je v podmínkách slovo "úmyslně", protože si lze jen těžko představit, že by banka chtěla poškodit své klienty. Problém je také v sousloví "hrubá nedbalost", která staví klienty do obtížné pozice dokazování, co už je hrubé a co jen určité pochybení.

Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, má ale jasno. Pokud jde o již zadané platby, je banka podle zákona o platebním styku povinna provést platební transakce ve stanovených lhůtách. Platba tak musí být na účet příjemce připsána nejpozději jeden pracovní den po datu splatnosti.

"Pokud tak neučiní, neprovedla platební transakci správně a klient má možnost dovolávat se náhrady škody, neboť banka porušila svou zákonnou povinnost," říká Zelený. Právo na náhradu škody je podle něj nutné uplatnit ihned poté, co klient zjistil, že platební transakce byla provedena nesprávně.

Zákazníci banky podle něj mohou žádat odškodné i v jiných případech, než je nepřipsání odeslané platby včas na účet příjemce. "Pokud banka porušila svou smluvní povinnost (například nefunkční internetové bankovnictví), mohou se její klienti, kteří jsou v postavení slabší strany, rovněž domáhat náhrady škody i za porušení této povinnosti," dodává právník dTestu.

Také Zelený potvrzuje, že pokud nebude banka žádost o náhradu škody akceptovat, mohou se spotřebitelé domáhat svého práva u finančního arbitra.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.
 

Právě se děje

Další zprávy