Největší výpadek on-line bankingu v ČR skončil, část klientů UniCredit Bank má ale stále problémy

Janis Aliapulios Janis Aliapulios, Marek Miler
Aktualizováno 11. 10. 2017 20:51
Internetové i mobilní bankovnictví čtvrté největší české banky po pěti dnech výpadku znovu funguje. Výpadek postihl všech 450 tisíc jejích klientů. Ačkoli přihlašování do internetového bankovnictví už funguje a je možné zadávat platby, někteří klienti UniCredit Bank se stále potýkají s problémy. Banka zatím neuvedla, zda za výpadek způsobený technickými problémy zákazníky odškodní. Za nedostupné služby se už ale klientům na webu i prostřednictvím SMS zpráv omluvila.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek, Lukáš Bíba

Praha - UniCredit Bank po pěti dnech znovu spustila svoje internetové a mobilní bankovnictví. Vypořádala se tak s největším výpadkem, který kdy v Česku v tomto odvětví nastal a postihl všech 450 tisíc jejích klientů.

Tiskový mluvčí banky Petr Plocek řekl, že se mezi středeční 16. a 17. hodinou podařilo obnovit provoz všech digitálních služeb, které po plánované víkendové odstávce v pondělí zkolabovaly. Klienti banky se nemohli přes internet ani mobilní aplikaci přihlásit ke svým účtům, zobrazit zůstatky ani odesílat peníze.

Ačkoli přihlašování do internetového bankovnictví už funguje a je možné zadávat platby, někteří klienti UniCredit Bank se stále potýkají s problémy. Nejčastěji si stěžují na to, že v přehledu služeb nevidí kreditní či platební karty ani s nimi spojené transakce. "U účtů chybí jakékoli platební karty, stále chybí položka nezaúčtované transakce, nevidím ani historii plateb," napsal na sociální síti jeden z klientů banky Pavel Gula.

Několik zákazníků banky se s informací, že on-line bankovnictví UniCredit Bank stále nefunguje, jak má, obrátilo také přímo na redakci Aktuálně.cz. Kromě chybějících přehledů o stavu karet či neúplné historie účtů zmiňují také výpadky přihlašovacích SMS zpráv. Přetížená je také informační telefonní linka banky, na které se na spojení čeká desítky minut.  

Banka se omluvila

Banka zatím neuvedla, zda za výpadek způsobený technickými problémy zákazníky odškodní. Za nedostupné služby se už ale klientům na webu i prostřednictvím SMS zpráv omluvila. Přednastavené trvalé příkazy, inkasa a splátky úvěrů se podle mluvčího banky řádně zaúčtovaly. Lidé, kteří potřebovali ze svých účtů v době výpadku odeslat peníze, mohli zdarma využít kamenných poboček.

Krátkodobé výpadky internetového bankovnictví postihují čas od času všechny tuzemské banky, nejčastěji v okamžiku, kdy přecházejí na nové verze internetového styku s klienty. Problémy se zadáváním plateb v internetovém bankovnictví měla v Česku naposledy Komerční banka, které v polovině letošního dubna dubna celý den nefungovaly některé digitální služby.

Klienti Fio banky zase začátkem května na čas nemohli platit svými kartami ani vybírat z bankomatu. UniCredit naposledy podobně rozsáhlý výpadek postihl v srpnu 2012, kdy bance nefungovalo internetové bankovnictví. Problém se ale podařilo vyřešit za hodinu a půl. Klienti bank se sice kvůli ztíženému přístupu k bankovnictví zlobí, ale o kompenzace zpravidla nežádají, protože jim kromě ztráty času nevznikají žádné velké škody.

Aby finanční domy řešily problémy s bankovnictvím více než jeden den, už však tak časté není. V roce 2012 postihl delší výpadek například Komerční banku. Společnost tehdy kvůli přechodu na novou verzi naplánovala odstávku systému na víkend, tedy od pátku večer do neděle. Někteří klienti však neměli přístup ke svému účtu ještě následující úterý odpoledne.

Opakované problémy měla v roce 2013 také Česká spořitelna, které jeden den kvůli technickým potížím nefungovalo internetové bankovnictví ani Klientské centrum, jež pomáhá klientům například s blokací karet. O dva dny později se navíc potíže s platbami po internetu opakovaly. V takovýchto případech už banky kompenzace řešit musí. Nevyplácejí je však plošně, ale na základě individuálních reklamací.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Bezpečnostní dotazník na dostavbu Dukovan měli dostat i Číňané, řekl Zeman

Bezpečnostní dotazník kvůli stavbě nového bloku Jaderné elektrárny Dukovany měla dostat i čínská firma, domnívá se prezident Miloš Zeman. Čím více firem se tendru zúčastní, tím nižší podle něj bude konečná cena. Rozdíl může být řádově desítky miliard korun. Řekl to v rozhovoru pro server Blesk.cz.

Zeman odmítl varovaní českých bezpečnostních služeb před zařazením čínských a ruských firem do tendru na stavbu nového jaderného bloku. Naznačil, že za jejich zprávami může být i konkurenční boj některých firem, které se o zakázku budou ucházet.

"Jenom ekonomický analfabet neví, že čím nižší počet uchazečů, tím je zákonitě vyšší cena," řekl Zeman. "Takže když na základě blouznění zpravodajských služeb vyřadíte některé uchazeče, dokonce dva z pěti, tak tím zákonitě vzroste cena těch zbývajících tří, kteří budou ve slabším konkurenčním prostředí," poznamenal. Cenový rozdíl podle něj může být v řádu desítek miliard korun.

Z vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu v březnu vyplynulo, že Česko v tendru neosloví čínského zájemce, společnost CGN. Zůstat by tak měli čtyři uchazeči - francouzská EdF, jihokorejská KNHP, kanadsko-americký Westinghouse a ruský Rosatom. Účast Rosatomu kritizuje opozice i někteří bezpečnostní experti.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 20 minutami

Prezident Zeman udělí zesnulému Petru Kellnerovi nejvyšší státní vyznamenání

Prezident Miloš Zeman udělí Řád bílého lva tragicky zesnulému většinovému vlastníkovi investiční skupiny PPF Petru Kellnerovi. Uvedl to pro server Blesk.cz. Řád Bílého lva je nejvyšším státním vyznamenáním České republiky.

"Bude mi strašně líto, že to bude in memoriam," řekl k plánovanému kroku Zeman.

Šestapadesátiletý nejbohatší Čech Kellner zahynul předminulou sobotu na Aljašce při havárii vrtulníku. Ředitel skupiny PPF pro vztahy s veřejným sektorem Vladimír Mlynář v pátek uvedl, že za nehodou zřejmě nestála technická závada, ale souhra nešťastných náhod, povětrnostních a přistávacích podmínek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy