Ministerstvo financí připravilo dokument, kterým chce zjednodušit zákon o dani z příjmu. Cílem je větší přehlednost, snížení prostoru pro daňové úniky a společně s dalšími opatřeními také stabilizace veřejných rozpočtů. Věcný záměr zákona je již podle ministerstva hotov a v krátké době jej bude možné předložit do Poslanecké sněmovny v paragrafovém znění.
Rovná daň ne! Zjednodušení ano
Vzhledem k politické situaci, kdy kromě ODS žádná jiná strana výrazně nepodporuje zavedení původně navrhované rovné daně ve výši 15 %, se ODS zaměřuje na snahu daně alespoň zjednodušit. Zjednodušení daní je totiž možné i v případě, že se daňové sazby nezmění. Existence daňových sazeb totiž není hlavním důvodem komplikovanosti našeho daňového systému.
Hlavním důvodem je nelogický, složitý a komplikoný systém odčitatelných položek, slev na dani, různých výjimek apod. Tento systém tak nepřináší výhody těm, kdo své příjmy spravedlivě a poctivě přiznají, ale především těm, kdo se v systému umějí orientovat a svou daňovou povinnosti si nejrůznějšími optimalizacemi snižovat.
Lze říci, že snaha o zavedení rovné daně není primárně motivována zjednodušením daňového systému, ale především snížením dańové zátěže občanů. Hlavním nástrojem pro zjednodušení daňového systému je odstranění odčitatelných položek, slev a výjímek. Odstranění těch položek však musí být kompenzováno snížením daňových sazeb.
V opačeném případě by došlo ke zvýšení daňové zátěže občanů, kteří by jen těžko akceptovali zjednodušení systému na úkor zvýšení své daňové zátěže.
"Vzal jsem na vědomí, že za současné politické situace je těžké prosazovat základní princip rovné daně. Proto jsem zadal, aby nová podoba zákona směřovala k zásadnímu zjednodušení definice základu daně, a tím pádem k základnímu zjednodušení daňového přiznání," uvedl Tlustý.
Zjednodušený výběr daní = základ úspěchu
Se změnou zákona o dani z příjmu souvisí i snaha MF sloučit výběr daní a sociálního a zdravotního pojištění. Vedle toho by měly vzniknout pro každého občana a podnik speciální účty, což by mělo zpřehlednit a zjednodušit celý systém.
"Je to příprava na rovnou daň, koncept s tím počítal," řekl bývalý ministr financí Tlustý. Pak by podle něj stačilo změnit paragraf se sazbami daně a odstranit tak daňovou progresi. Výběr daní a pojistného na jednom místě bude znamenat velkou úsporu nákladů a času pro každého občana, podnikatele i stát, míní Tlustý.
"Je to jednoduchá nepolitická věc, na které by se i v dnešní komplikované politické situaci mohly shodnout všechny politické strany," dodal.
Zjednodušení daňového systému počítá se zachováním společného zdanění manželů. "Na společném zdanění manželů oceňuji to, že to je dokonalý důkaz od sociální demokracie, že odstranění (daňové) progrese je správné. "Tento důkaz chci zachovat, přestože si myslím, že snížení progrese má být pro všechny," dodal.
Zjednodušení daňového systému je základním stavebním kamenem ke konsolidaci veřejných financí, řekla ekonomka Markéta Šichtařová při prezentaci opatření, která mají zamezit "dluhové povodni", tedy nekontrolovaného nárůstu deficitů.
Následovat budou další reformy
Nynější chaos výjimek a odečitatelných položek totiž podle ní nejen komplikuje život občanům a podnikatelům, ale vede i k neočekávaným daňovým příjmům. Plán počítá také s tím, že růst důchodů by měl být udržen pod kontrolou ještě před uskutečněním penzijní reformy.
K valorizaci důchodů je prý možné přistoupit, ale penze by se neměla vázat k průměrné mzdě, která nekontrolovatelně roste. Šichtařová upozornila na to, že porodné je neúměrně vysoké a převyšuje fixní náklady rodiny při pořízení dítěte. Zvýšení porodného nazvala neúměrnou štědrostí a laciným předvolebním slibem, který podle ní stejně nepřispěje ke zlepšení demografického vývoje.
Mezi návrhy k zamezení růstu rozpočtových deficitů patří také zavedení bonusů za nečerpání zdravotní péče a účast v programech řízené péče. "Chceme omezit ´přátelské´ návštěvy lékaře, při kterých si chce důchodkyně u lékaře jen popovídat," podotkla.
Plán počítá rovněž s audity efektivnosti Státního fondu dopravní infrastruktury, Podpůrného garančního a lesnického fondu, Státního zemědělského intervenčního fondů a kontrolou Státního fondu rozvoje bydlení.
Šichtařová upozornila na potřebu předem stanovených limitů pro růst mezd ve státní sféře. "Sedmiprocentní růst mezd v roce 2007 bude na hraně toho, co si ekonomika může dovolit," poznamenala s tím, že ekonomika se již nachází v sestupné fázi.
12 bodů proti tzv. dluhové povodni:
1. Zjednodušení daňového systému
2. Udržet pod kontrolou důchody ještě před reformou
3. Zamezit růstu neoprávněných invalidních důchodů
4. Porodné přeměnit do daňového bonusu
5. Zrušit doplatky do životního minima - motivace k práci
6. Zavedení bonusů za nečerpání zdravotní péče
7. Zavedení bonusu za účast v programech řízené péče
8. Jedno výběrní místo pro daně, sociálního a zdravotního pojištění
9. Audit efektivnosti projektů SFDI, detailní kontrola fondu bydlení
10. Hloubkový audit PGRLF a SZIF
11. Stanovení pevné mzdové obálky pro administrativu
12. Napravit demotivaci pro obce města ve sdílení daní, která nastala změnou systému od roku 2001
|