On-line Motoristé, kteří mají sjednané povinné ručení od prvního ledna a chtějí změnit pojišťovnu, mají na výpověď smlouvy u staré pojišťovny už jen poměrně krátkou dobu. Výpověď pojistné smlouvy musí být ze zákona podána písemně a minimálně šest týdnů před datem splatnosti. To znamená, že na změnu mají klienti už jen necelé tři týdny.
Řidičů, kterých se týkají nové sazby povinného ručení hned od nového roku, je asi už jen polovina. Jsou to ti, kteří si pořídili motorové vozidlo do roku 2000. Ostatní motoristé nemusí s výpovědí stávající smlouvy spěchat. Nejdříve si musí zjistit, od jakého data jim povinné ručení platí.
Pokud i vy patříte mezi tu první polovinu a uvažujete o změně pojišťovny, víte, co je třeba znát, abyste vybrali tu nejlepší variantu? Víte například, na jaký bonus máte nárok, když jste ještě nebourali či naopak jste nějakou dopravní nehodu již způsobili?
Na tyto a další otázky ve čtvrtek od 10 do 11 hodin odpovídá Miloš Velíšek, ředitel úseku pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:02Autor: nuclear
Otázka: dobrý den. Požadoval jsem od svojí pojišťovny informaci, zda jí něco dlužím z minulosti. řekli mi sice že nikoli, ovšem jsou povinni mi toto vystavit písemně?
Miloš Velíšek, ČPP: Dobrý den, děkuji za vaše otázky. A nyní k první otázce. Obecně zákon tuto povinnost neukládá, nicméně si nedokáži představit, že by například Česká podnikatelská pojišťovna Vám tuto žádost odmítla.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:05Autor: harm10@seznam .cz
Otázka: Ano ,jedinné rozumné je pojištění řídiče a ne auta,každý sám na sebe,pak je jednoduché přes lustraci pojistných událostí zjistit,kdo je jaký šofér a ti horší holt zaplatí víc.Uvažujte o tom a budete mít hodně nových pojištěnců.
Miloš Velíšek, ČPP: Dovolím si tazatele malinko poopravit, v systému bonus malus se ve skutečnosti jedná o kombinaci obou faktorů, neboť systém uvažuje s osobou pojistníka (tedy dokonce ani ne řidiče) vztaženou k jeho pojištěnému vozidlu. Je to takto poměrně transparentní a je třeba si uvědomit, že předmětem pojištění je sice odpovědnost z provozu vozidla, nikoli vozidlo samotné, avšak pokud pojišťovna je povinna krýt škodu způsobenou provozem vozidla, pak vždy na základě viny konkrétního řidiče a konkrétního vozidla. V základních rysech však s tazatelem souhlasím, že pojištění řidiče by zřejmě bylo ideálnějším řešením, které by však znamenalo totální změnu přístupu, nepochybně i legislativně ošetřenou, a to není tak jednoduché.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:07Autor: bigsmile
Otázka: Proč pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla je vázáno k vozidlu ? Když s tímto jezdí více osob, stačí jeden chomout a trpí všichni. Nebylo by spravedlivější pojištění vázat k řidiči. Potom by ti bourači holt měli hlouběji do kapsy.
Miloš Velíšek, ČPP: Jak již bylo uvedeno, souhlasím s tím, že mohou existovat i jiné systémy, tento je však rozhodně schopen bonusovou resp. malusovou problematiku zvládnout.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:14Autor: merunka
Otázka: Dobrý den, proč nejde nastavit systém povinného ručení tak, že každý řidič bude mít povinnost uzavřít toto pojištění na sebe, kde systém bonus/malus bude vztažen na řidiče a ne na vozidlo.Přijde mi nefér, že vlastník vozidla je "bit" za jiného špatného řidiče.
Miloš Velíšek, ČPP: V podstatě stejná odpověď jako u předchozích, nicméně mne napadlo upozornit Vás na pojmy vlastník a pojistník. Je možné, aby pojistník, tedy ten kdo uzavřel smlouvu byl odlišný od osoby vlastníka. Jinými slovy bonus malus si vyjíždí pojistník bez ohledu, kdo s vozidlem jezdí. To by si měl pojistník a zpravidla vlastník uvědomit a hlídat si to.. Já bych např. "pojistníka" nikomu nedělal, snad s výjimkou mé manželky.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:15Autor: [email protected]
Otázka: V průběhu platnosti povinného ručení jsem byl ( bez automobilu mimo Č.R.) Prošvihl jsem splátku pojistného, prvý den v Č.R. jsem měl nehodu a pojišťovna za 14 dní vypověděla pojistnou smlouvu antidatovaným dopisem. Jednala ve smyslu platných zákonů a předpisů ?
Miloš Velíšek, ČPP: K fundované odpovědi mi chybí některé další skutečnosti. Obecně, pokud máte platné pojištění, pojišťovna vás musí písemně upozornit, že neplatíte a pak máte i ze zákona lhůtu jeden měsíc na úhradu, navíc upomínka pojistitele by měla obsahovat informaci o nebezpečí zániku pojištění z důvodu neplacení.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:18Autor: Alois
Otázka: Mám povinné ručení na 50 mil. Kč pro škody na majetku. Způsobím škodu v zahraničí ve výši 60 mil. Kč. Uhradí celou škodu za mne pojišťovna nebo musím 10 mil doplatit?
Miloš Velíšek, ČPP: Přesto, že máte ve smlouvě stanoveny limity, obecně platí, že pokud způsobíte škodu v zahraničí, pak je povinnost pojistitele uhradit za Vás škodu alespoň v základních limitech místní legislativy. Pokud tedy minimální limit toho kterého státu by byl vyšší než Vámi sjednaný v pojistné smlouvě, pojišťovna za Vás škodu uhradí i nad onen limit, má však právo následného regresu zmíněného rozdílu po Vás požadovat. Jak vidíte, pokud jezdíte často do zahraničí, nízké limity se nemusí vyplatit.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:21Autor: Josef
Otázka: Dobrý den, uzavřel jsem u pojištovny Wuestenrot 15.08.07 on-line pojiszeni povinneho ruceni.Protože jsem potom zjistil, že pojisteni je mizerné, poslal jsem výpoved ke dni 14.10.07. Pojistovna mi výpoved nechce uznat. Je to ale tak, že nově uzavřená pojistka se může do 2 měsíců vypovědět?
Miloš Velíšek, ČPP: Obecně zákon o povinném ručení výpověď do 2 měsíců od uzavření smlouvy neuvádí, tento institut je obsažen v zákoně o pojistné smlouvě, dle mého názoru by měly pojištovny tento institut ve všeobecných pojistných podmínkách mít a postupovat podle něj.
Důležité je však i počítání lhůt pro doručování. Pokud jste např. poslal výpověď poštou a ona dorazila na adresu pojistitele po uplnutí oněch dvou měsíců, pak to pochopitelně pojišťovna nemusí uznat.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:35Autor: mond-xxl
Otázka: Naprostý souhlas,jezdím už delší dobu/roky/s reklamním autem,pojištěným někde.Bez nehod,ale bonus jde na auto.Tento rok končí smlouva a já budu muset koupit své auto a přes to , za statisíce kilometrů bez neh. nebudu mít bonus.Chcete zodpovědné řidiče,nebo auta která jsou jen kusem plechu .
Miloš Velíšek, ČPP: Vidím, že toto téma je přímo žhavé, vzhledem k tomu, že systém je takový, jak jsem zmiňoval, odpověď zní, chceme Vás , dobrého řidiče s Vaším vozidlem.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:35Autor: Michal
Otázka: Dobrý den, myslíte že je šance, že se někdy změní nesmyslný výpočet výše povinného ručení podle obsahu motoru? To přece nemá žádnou souvislost s tím jakou škodu může vozidlo napáchat? Chyba je skoro vždycky mezi volantem a sedačkou. Zbytek padá na stav techniky a to je zodpovědnost majitele auta.
Miloš Velíšek, ČPP: Polemizuji s Vámi z následujících důvodů. V celé západní Evropě se v povinném ručení používají ve větší či menší míře tzv. segmentační kritéria pro stanovení tarifů. Existuje až 25 hlavních segmentačních kritérií, mezi které patří např. regionalita, věk vozidla, věk řidiče, ale také obsah motoru nebo výkon apod. Záleží na zvolených kombinacích. Podstatné je, že tento systém mnohem spravedlivěji oceňuje rizika a pokud přináležíte ke skupinám, které vykazují statisticky příznivější škodní procenta či frekvence, považuji takový systém za podstatně spravedlivější. Naše pojišťovna tuto segmentaci zavedla přede dvěma lety a dosavadní výsledky ukazují, že to byl krok správným směrem.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:49Autor: Petr B.
Otázka: Dobrý den,do kdy hodlá Podnikatelská pojišťovna udržovat "podhodnocené" ceny povinného ručení aby nalákala co nejvíc klientů, když již dnes má zásadní problémy s úhradou pojistných událostí?
Považujete to za správné?
Miloš Velíšek, ČPP: Dovolím si s Vámi v plném rozsahu nesouhlasit, a to i s odkazem na předchozí otázku k segmentaci. O mých slovech se můžete přesvědčit v současné době v médiích, kdy dochází ke každoročnímu srovnávání tarifů pojišťoven, že rozhodně nepatříme k pojišťovnám, které nabízí podhodnocené ceny. Naše společnost je součástí významného koncernu Vienna Insurance Group a i tím patříme k velmi seriózním partnerům na našem trhu. Naše kapitálové zázemí Vám dává dostatečnou jistotu. Otázka kvality a perfektního servisu je pro nás absolutní prioritou. Budu si vážit toho, pokud se rozhodnete využít našich služeb a dokážeme Vám, že si zadáme na trhu s kýmkoli. A k těm sazbám obecně, pojišťovna musí ze zákona stanovovat pojistné tak, aby byla schopna dostát svým závazkům, my své závazky máme naprosto bezpečně pokryté. Totéž platí i pro likvidaci, máte-li cokoli konkrétního, prosím spojte se mnou.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:51Autor: Láďa
Otázka: Havarijní pojištění je pojištění majetkové, zatímco povinné ručení je pojištěním odpovědnostním. Je proto správné, že havarijně je pojištěno vozidlo, ale povinné ručení by měl mít uzavřený každý majitel řidičského průkazu jako fyzická osoba. Co si o tom myslíte?
Miloš Velíšek, ČPP: Vše podstatné bylo řečeno.
Odpovězeno: 01. 11. | 10:57Autor: Pavel
Otázka: Dobry den. Co rikate smesne nizkym odskodnym za poskozeni zdravi? Nasi zahranicni kamaradi se divi, ze jsme jedina zeme na svete, kde ma lidsky zivot cenu mensi nez rozbite auto. Je mi jasne, ze to neni chyba pojistoven, ale zakona. Myslite, ze by se zakon mel v tomto smyslu zmenit?
Miloš Velíšek, ČPP: Souhlasím s Vámi, už i proto, že jsem si nedávno způsobil úraz, byl jsem komerčně pojištěn a pochopitelně pojišťovna pracuje s tabulkami příslušných zákonných norem, které jsou opravdu nízké. Proto i doporučujeme, aby si klienti ještě uzavřeli i úrazové pojištění osob ve vozidle, protože náhrady za úraz z povinného ručení bývají nízké a tímto si je můžete zajímavě navýšit. Otázka jiná jsou ale renty, tzn., kdy pojišťovna hradí až do konce života trvalé následky na zdraví, resp. ušlý zisk a to pochopitelně ovlivňuje i výši stávajícího pojistného.
Musíme si ale být jisti, že pokud zákon limity úrazů navýší, velice rychle se to projeví u pojišťoven, které na to budou muset zareagovat a pojistné navýšit i pro povinné ručení.
Odpovězeno: 01. 11. | 11:01Autor: Vratislav Ondrák
Otázka: Ahoj Miloši.
Alespoň, že Tě vidím na fotce.Jak se daří? Odborné dotazy si nechám na osobní jednání.
Miloš Velíšek, ČPP: Ahoj Slávku,už jsi přepojistil svůj vozový park k nám, připravujeme zcela novou produktovou řadu, těším se až Ti to představím, a taky mne těší , že se Ti daří dobře protože máš čas surfovat po netu. Ahoj ozvu se.
Miloš
Odpovězeno: 01. 11. | 11:02Autor: Kidnis
Otázka: Bude mi sníženo pojistné automaticky při bezeškodním průběhu po každém roce a nebo o to musím pojišťovnu požádat.
Miloš Velíšek, ČPP: Jsem si téměř jist, že každá pojišťovna to dělá automaticky systémem bonus malus.
Odpovězeno: 01. 11. | 11:06Autor: Ultra
Otázka: Dobrý den. Mohu změnit pojišťovnu v průběhu pojištění, nebo musím čekat do konce? Mám smlouvu od měsíce září, bohužel jsem zjistil, že pro mne není až tak výhodná a rád bych přešel k jiné pojišťovně. Budou se mi započítávat všechny bonusy? Nikdy jsem neměl nehodu. Děkuji za odpověď.
Miloš Velíšek, ČPP: To záleží na tom, jakou pojišťovnu máte a jaké podmínky pro výpověď má ve svých pojistných ujednáních.
V zásadě existují dva systémy, jeden je s pojištěním na dobu neurčitou s pojistnými obdobími ročním, půlročním či čtvrtletním. V těchto případech můžete dát vypověď zpravidal 6 týdnů před splatností nového pojistného období. Pokud tedy máte např. roční platbu k tomu září, pohlídejte si nejméně 6 týdnů předem termín k zaslání výpovědi.
Druhý model představuje pojištění na dobu určitou a v tomto případě, byť jsou tam splátky, vypovědět to můžete právě před uplynutím toho roku. Jinak každá pojišťovna Vám prokázané bonusy ráda uzná.
Odpovězeno: 01. 11. | 11:10Autor: Petr B.
Otázka: V praxi jsem se osobně setkal stím, že vaše pojišťovna nabízí slevu 50% na pojistném pro pojistníky starší 60ti let. Zdají se Vám tito pojistníci nějak výhodnější? S čeho Vaše pojišťovna vychází?
Miloš Velíšek, ČPP: Je mi líto, takový pokyn jsme nevydali. To že věk pojistníka je segmentován a že pojistníci starší 40 let patří k těm nejméně rizikovým je pravda, upřímně ale musím též konstatovat, že na západě od našich hranic se pojistné pro klienty vyšších věkových kategorií naopak zdvihá.Popchopitelně z důvodů statisticky vyšší škodní frekvence. U nás zatím starší věkové kategorie patří stále k těm zvýhodněným.
I vám jsem připraven k osobní diskusi.
Odpovězeno: 01. 11. | 11:14Autor: Martin
Otázka: dobrý den, máme v rodině 2 auta obě jsou napsaná na mne a pojištěná u jedné pojištovny. Ale pouze u jedné pojistky je uplatňovám bonus. Pomohu si když auto přepojistím k jiné pojištovně?
Miloš Velíšek, ČPP: jak již bylo zmíněno, obecně se bonus resp. bezeškodní doba váže k pojistníkovi a k jednomu vozidlu. Tzn. že Vám se k tomu druhému vyjíždí paralelně další bezeškodní proběh a věřím, že máte ještě málo měsíců na to, aby byl bonus uplatněn, tedy méně než 12. Pokud tomu tak není, pak mohu jen konstatovat, přestupte s oběma vozidly k nám, u nás si budete vyjíždět bonusy dva.
Odpovězeno: 01. 11. | 11:19Autor: Petr
Otázka: Dobrý den chci se zeptat jak dlouho mi zůstanou bonusy z povinného ručení,když si ho teď zruším do doby než si koupím auto.Děkuji
Miloš Velíšek, ČPP: Zákon obecně tuto otázku neřeší, nemohu vyloučit, že pojišťovny si tuto dobu "tolerance přerušení" mohou upravovat různě. Za ČPP v tuto chvíli konstatuji, že Vám bonusy budeme akceptovat bez jakéhokoli omezení, ať jste byl pojištěn u nás nebo u konkurence.