Na úřad bezkontaktně: Co vše lze vyřídit elektronicky a jaké změny pandemie přináší

Ekonomika Ekonomika
6. 4. 2020 13:24
O elektronickou komunikaci je v době šíření koronaviru zájem. Počet žádostí o zřízení datové schránky se v březnu u soukromých osob zvedl meziročně o třetinu, u živnostníků pak skoro o polovinu. V absolutních číslech je to v obou případech nárůst o více než 1400 žádostí. K používání "datovek" v současnosti vyzývá i samo ministerstvo vnitra. Připomeňte si, co vše je možné vyřídit elektronicky.
Foto: iStock

Česká správa sociálního zabezpečení

Každá osoba samostatně výdělečně činná, která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení přehled o příjmech a výdajích OSVČ a dalších údajích za daný rok.

Tiskopisy určené pro OSVČ, jako je například právě Přehled o příjmech a výdajích, Oznámení o zahájení (opětovném zahájení) výkonu samostatné výdělečné činnosti, Přihláška k dobrovolnému nemocenskému pojištění OSVČ, lze vyplnit v interaktivním formuláři.

  • Pokud se klient přihlásí k ePortálu ČSSZ prostřednictvím datové schránky nebo Národní identitní autority, budou mu při práci s formulářem automaticky předvyplněny identifikační údaje z databází ČSSZ. Zároveň je možné uložit i rozepsaný tiskopis na vlastní počítač, a to včetně možnosti dalších úprav či vytištění.

Vyplněný interaktivní tiskopis se odesílá pomocí ePortálu ČSSZ prostřednictvím datové schránky, s uznávaným elektronickým podpisem nebo s využitím přístupu k ePortálu ČSSZ se zaručenou identitou prostřednictvím Národní identitní autority.

  • Přes datovou schránku lze na ČSSZ rovněž vyřizovat i další žádosti a tiskopisy (například související s vyřizováním rodičovského příspěvku) a také získat údaje, které úřad ze zákona eviduje ve svých databázích (například přehled důchodového pojištění).
 

Právě se děje

Další zprávy