Bezkontaktní Česko. Každá třetí platba kartou jen "pípne"

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
13. 5. 2014 18:45
Z celkových 100 milionů transakcí v prvním čtvrtletí se už 32 milionů uskutečnilo bezkontaktně. Karet s touto funkcí přitom není ani polovina.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Česká spořitelna

Praha - Každá třetí platba kartou v Česku už je bezkontaktní. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty za první čtvrtletí letošního roku. Z celkových 100 milionů transakcí bylo 32 milionů bezkontaktních. 

„Česko se v tomto ohledu řadí k nejvyspělejším evropským zemím," říká výkonný ředitel sdružení Roman Kotlán.

Karty s bezkontaktní funkcí se přitom na celkovém počtu vydaných karet v Česku zatím nepodílejí ani polovinou. Z celkového počtu 10,125 milionů karet je nyní 4,32 milionu s bezkontaktní funkcí.

Klienti bank vlastnili ke konci března celkem 7,99 milionu debetních karet (k běžnému účtu), 1,92 milionu kreditních (úvěrových) karet a téměř 210 tisíc takzvaných charge karet.

Na celkovém objemu plateb kartami se bezkontaktní platby v první čtvrtině roku podílely 22 procenty. Z celkových 69 miliard korun, které kartami lidé v Česku utratili, se 15,3 miliardy u obchodníků zaplatilo bezkontaktně, tedy pouhým přiložením k terminálu.

Obchodníci v Česku mají nyní celkem téměř 85 tisíc platebních terminálů, 31 tisíc z nich umí přijímat bezkontaktní platby. Bezkontaktní karty vydává už většina bank v Česku, do konce roku je do své nabídky mají zařadit také dvě banky, které je zatím nemají - UniCredit Bank a Sberbank.

Proti hotovosti

Průměrná bezkontaktní platba v prvním čtvrtletí letošního roku činila 486 korun, zatímco klasicky „kontaktně“ lidé v průměru platili 873 korun.

Bezkontaktní platby tedy lidé používají přesně tak, s jakým úmyslem je banky a karetní asociace vyvinuly. Hradí s nimi menší nákupy, přičemž u plateb do 500 korun se nezadává PIN a kartu stačí k terminálu přiložit.

Bezkontaktní technologie má bankám a karetním společnostem dále pomoci s postupným vytlačováním hotovosti. V roce 2012 připadalo v Česku na platbu kartou třináct korun z každé stokoruny utracené u obchodníka. Česká Visa má například za cíl se během několika málo let dostat nad hranici dvacetikoruny - vzorem je situace ve Velké Británii, kde na kartu připadá 30 procent útrat.

Z plateb kartou získávají poplatky, které jim odvádí obchodníci. Výhodné je to podle nich i pro obchodníky, když kartou lidé utrácejí více, než při platbě v hotovosti a zároveň obchodníci ušetří výdaje za manipulaci s hotovostí.

Obnovovací cyklus u karet i u platebních terminálů je tříletý. Banky přitom v drtivé většině dodávají nové karty i terminály s bezkontaktní funkcí. Do tří let by tak v Česku měly být bezkontaktní takřka všechny karty i terminály.

Růst o 10 miliard

Celkový počet transakcí vydanými kartami v obchodech se podle statistiky Sdružení pro bankovní karty meziročně zvýšil o 18 milionů na 99 milionů, celkový objem (včetně plateb kartami v zahraničí) stoupl o 10,7 miliardy na 79 miliard korun.

Přes službu cashback, při které lidé při platbě kartou na pokladnách obchodů žádají hotovost, klienti uskutečnili téměř 139 tisíc výběrů za téměř 163 milionů korun.

Počet obchodních míst akceptujících karty vzrostl meziročně o 7500 na 84 260. Počet bankomatů se zvýšil o 42 na 4405. Počet transakcí prostřednictvím bankomatů stoupl o 700 milionů na 42,7 milionu, jejich objem vzrostl o 2,7 miliardy na 151,6 miliardy korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 9 minutami

Provozovatel loterií Sazka Entertainment mění název na Allwyn, své lokální značky ale nepřejmenuje

Provozovatel loterií Sazka Entertainment, který patří do skupiny KKCG podnikatele Karla Komárka, mění název na Allwyn. Firma v tiskové zprávě ale současně upřesnila, že její lokální značky zůstávají beze změny. Sazka Entertainment je mateřskou společností firmy Sazka Group, která stoprocentně vlastní českou společnost Sazka a má podíly v dalších evropských sázkových firmách.

"Sazka Entertainment, která provozuje loterie v Rakousku, Česku, Řecku, na Kypru a v Itálii, mění název na Allwyn," uvedl podnik. "Změna přichází s přeměnou firmy z panevropského provozovatele loterií v globální podnik," dodal s tím, že lokální značky Allwyn zachová.

Značka Allwyn vznikla letos v dubnu jako divize zaměřená na Británii s cílem usnadnit snahu společnosti Sazka Group o získání licence k provozování britské národní loterie, píše server SBC News.

Zdroj: ČTK
před 41 minutami

Česká energetická skupina vybuduje v Chile elektrárnu na zelený vodík, chce snížit uhlíkovou stopu

Česká energetická skupina Solek pro chilský přístav Puerto San Antonio vybuduje elektrárnu na takzvaný zelený vodík. Skupina, která se doposud zaměřovala na výstavbu solárních elektráren, si od projektu slibuje snížit uhlíkovou stopu přístavu, ale také získat zkušeností s výstavbou nesolárních zelených elektráren. Solek to ve středu uvedl v tiskové zprávě. Výši investice skupina nesdělila.

Zelený vodík se vyrábí štěpením vody za pomoci elektřiny generované z čistých obnovitelných zdrojů v elektrolyzérech. Solek k výrobě využije solární elektrárnu Leyda, kterou vyvíjí 22 kilometrů od přístavu. Její stavba začne v průběhu příštího roku a firma počítá s výkonem 96 MWp megawatt-peaků (MWp). Jde o jednotku výkonu solární elektrárny v bodě maximálního výkonu za standardních podmínek.

Zakladatel a předseda představenstva skupiny Solek Zdeněk Sobotka uvedl, že byť si je vědom, že technologie zeleného vodíku jsou teprve na začátku, stejně tak tomu bylo před 15 lety s výrobou elektřiny ze slunečního záření. "Podpisem této dohody se řadíme mezi ty, kteří podnikají první kroky v nevyhnutelném technologickém posunu," uvedl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy