Živě: Volkswagen má akční plán. Řešení představí úřadům v říjnu, pak přijdou na řadu řidiči

Živě
Úterní dění kolem podvodu s emisemi sledujeme v online reportáži.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Wolfsburg/Berlín/Praha - Nový šéf koncernu Volkswagen Matthias Müller slíbil, že automobilka celý podvod vysvětlí a vyvodí z něho následky. Podvodný software byl podle něj aktivní jen v části z 11 milionů vozů se zasaženými dieselovými motory.

Úterní dění kolem podvodu s emisemi sledujeme v online reportáži.

Živě
Aktualizovat reportáž
17:23

Zasaženy naopak nejsou vozy další dceřiné značky Porsche. Ta sice montuje dieselové motory do modelů Macan, Panamera a Cayenne, jde však o jiný typ, než se kterým bylo manipulováno, řekl dnes mluvčí značky.

Foto: Porsche
17:20

K dispozici zatím stále není kompletní seznam vozů, které zasažené motory mají. Firma jen oznámila, že jde celkem o 11 milionů aut, 1,2 milionu z toho připadá na Škodovky, více jak dva miliony motorů jsou ve vozech Audi a nejvíc – pět milionů – v samotných Volkswagnech. Firma v prohlášení uvedla, že jde například o tyto modely: Golf šesté generace, Passat sedmé generace nebo první generace Tiguanu (na snímku).

VW Tiguan změnil svoji tvář a dostal asistenční systémy z Passatu.
VW Tiguan změnil svoji tvář a dostal asistenční systémy z Passatu. | Foto: Radek Pecák
17:12

Volkswagen vydal tiskové prohlášení, ve kterém shrnul nejbližší kroky, které podnikne pro napravení stávající situace. Majitelé celkem 11 milionů aut znovu ujistil, že jejich vozy jsou bezpečné a připravené k jízdě.

Akční plán počítá s tím, že VW i další zasažené značky (včetně Škody) v říjnu představí úřadům technické řešení a opatření pro nápravu. Zákazníky pak firma bude informovat v následujících týdnech a měsících. Jednotlivé značky také zprovozní webové stránky, na kterých budou o řešení informovat – pro každou zemi v jejím jazyce.

16:32

Německou ekonomiku současné dění kolem VW nepoškodí, pokud vedení automobilky a politici věc rychle a komplexně vyřeší. Řekl to dnes německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. "Je na politicích, aby se snažili zajistit, že nebudou ohrožena pracovní místa 600 000 zaměstnanců této společnosti v celém světě," řekl Gabriel novinářům podle agentury Reuters.

Předseda německé SPD Sigmar Gabriel mluví k delegátům sjezdu, jenž začal ve čtvrtek v Lipsku.
Předseda německé SPD Sigmar Gabriel mluví k delegátům sjezdu, jenž začal ve čtvrtek v Lipsku. | Foto: Reuters
15:06

Většina zástupců českých výrobců autodílů se podle ankety agentury ČTK neobává, že by současné problémy koncernu VW zásadně ovlivnily jejich činnost. "Těžko říci, budeme čekat, jak se situace vyvine. Přijde mi, že to je uměle nafouknutá kauza," řekl ČTK Tomáš Kadeřábek, spolumajitel společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto. Podle něj kauza brzy utichne.

"Jsme ve střehu, ale velké dopady neočekáváme. A s malými si poradíme," řekl Jan Tichý, generální ředitel gumáren Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku, které vyrábějí těsnění do aut.

Opatrnější je majitel společnosti Isolit Bravo, která v Jablonném nad Orlicí vyrábí plastové výlisky pro Škodu Auto, Kvido Štěpánek. "V automobilovém průmyslu se plánuje dlouhodobě, ale nezávazně. Zakázky se upřesňují v horizontu dvou tří měsíců. Velké firmy přežijí, menší mohou mít problémy," odhadl.

Foto: Ludvík Hradilek
14:57

Další výrazný posun v celé kauze může přijít ve středu. Podle německé zpravodajské agentury DPA se má k dalšímu jednání sejít prezídium dozorčí rady. K projednání má dostat průběžnou zprávu z interního šetření, které hledá odpovědi na klíčové otázky, především kdo o manipulacích rozhodl. Podle DPA, která se odvolává na zdroje přímo z automobilky, padlo rozhodnutí o vývoji softwaru, který obejde emisní testy, už v roce 2005 až 2006, kdy koncernu šéfoval Bernd Pischetsrieder.

14:39

Skandál se týká také španělské divize Seat. Ta dnes oznámila, že vyrobila zhruba 700 tisíc z 11 milionů motorů vybavených softwarem pro manipulaci s emisními testy.

Na silnici s ostrými zatáčkami je Leon Cupra jako doma.
Na silnici s ostrými zatáčkami je Leon Cupra jako doma. | Foto: Radek Pecák
14:08

Jsou Češi nyní obezřetnější při nákupu dieselových ojetin značek koncernu VW? Podle provozního ředitele bazarů AAA Auto lidé řeší při nákupu ojetých vozů jiné věci. "Emise zákazníci dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší, spíše je zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují. Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku. V tomto případě ovšem bude tím, kdo ponese případné náklady na nápravu, výrobce - jak alespoň vyplývá z dosavadních prohlášení zástupců jednotlivých vlád. Proto neočekáváme větší vliv na ceny ani prodeje," říká.

12:47

Škoda Auto za 10 miliard eur? Online verze německého listu Spiegel provedla analýzu, kolik Volkswagen může případně vydat peněz na zahlazení hrozících škod. Ty budou vysoké, připomíná Spiegel hrozící pokuty i ztráty plynoucí z případných úspěšných žalob. Volkswagen měl v polovině roku 18 miliard eur v hotovosti a dalších 15 miliard v cenných papírech. K dispozici tak má polštář v hodnotě celkem 33 miliard eur. Pokud by to nestačilo, může koncern na investicích v příštích pěti letech ušetřit dalších až 20 miliard eur.

Kdyby bylo nejhůře, může získat peníze i z prodeje jednotlivých značek, tedy podle Spiegelu prodejem "rodinného stříbra". Nejvíce by se dalo získat prodejem Porsche – podle analytiků má stuttgartská automobilka hodnotu 39 miliard eur. Následují Audi (30 miliard eur) a Škoda (téměř 10 miliard eur). Velký zájem by naopak prý nebyl o Seat.

Euro, ilustrační foto.
Euro, ilustrační foto. | Foto: Reuters
11:55

Evropská komise již dříve připustila, že existují rozdíly mezi úrovní emisí v testovacích podmínkách a v běžném provozu. V roce 2007 postavila software umožňující manipulace s emisními testy mimo zákon, ačkoli prý neměla žádné konkrétní poznatky o jeho využívání. Začala rovněž pracovat na zlepšení testovacích metod. Nové testy prováděné v reálných podmínkách by se měly postupně zavádět od začátku příštího roku, napsala agentura Reuters.

11:54

Brusel reaguje na podvody ve VW. Evropská komise hodlá do konce letošního roku připravit plány na reformu evropského systému pro schvalování nových modelů automobilů. Nová pravidla by podle mluvčí komise měla mimo jiné zjednodušit spolupráci a výměnu informací mezi členskými státy Evropské unie. Reforma bude vyžadovat souhlas členských států i Evropského parlamentu, napsala agentura Reuters.

11:39

Proč i Česko nevyšetřuje Volkswagen? Ptá se ve videokomentáři David Klimeš. Upozorňuje na to, že je zajímavé sledovat, jak se ke skandálu VW staví jednotlivé země. Jedna skupina okamžitě zahájila vyšetřování. Druhá má pocit, že se nic moc nestalo a nechce si automobilky znepřátelit. Česko patří do té druhé.

David Klimeš, komentátor HN
David Klimeš, komentátor HN | Foto: Aktuálně.cz
11:13

Současné pochybení Volkswagenu je často srovnáváno s problémy konkurenční automobilky General Motors, jejíž problémy s vadnými přepínači zapalování mají minimálně 124 obětí na životech. Za neúmyslnou chybu firma zaplatí 900 milionů dolarů, zatímco VW hrozí v USA pokuta mnohonásobně vyšší – až 18 miliard dolarů. Objevují se přitom argumenty, že výsledná pokuta VW by rozhodně neměla významně překročit tu pro General Motors, když její pochybení vedla přímo k více jak stovce úmrtí.

New York Times ale přinesly text, ve kterém obě kauzy staví po bok, co se možných obětí na životech týče. Podle výpočtů oslovených vědců mají emise produkované dieselovými motory VW v USA na svědomí od roku 2009 až 106 lidských životů.

10:34

Šéf vlajkové značky Volkswagen Herbert Diess dnes cestuje do Bruselu, kde bude o skandálu kolem falšování emisních testů jednat s eurokomisařkou pro vnitřní trh a průmysl Elžbietou Bieńkowskou. Evropská komise minulý týden apelovala na všechny členské státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování případu a aby dohlédly na přísné dodržování emisních limitů.

Foto: Thinkstock
10:17

Wolfsburg zatáhl za rozpočtovou brzdu. Sídelní město koncernu VW je hospodářsky extrémně spjato s automobilkou, polovina z jeho zhruba 120 tisíc občanů je zaměstnaná ve VW. V souvislosti se současnými problémy město vyhlásilo stop novým projektům a náboru nových městských zaměstnanců. "Naše město nemá dluhy a můžeme tvořit rezervy, nyní ale čekáme významný pokles výběru živnostenské daně," řekl v pondělí starosta města Klaus Mohrs. Městská rada měla předložit rozpočet na rok 2016 na začátku října, kvůli současné situaci to ale odložila až na 16. prosince.

Foto: Reuters
09:56

Zatímco v Mladé Boleslavi se vyvíjejí a vyrábějí benzinové motory pro koncern VW, a Česku se tak celý skandál bezprostředně vyhne, v Maďarsku je situace jiná. Zhruba dva miliony z 11 milionů motorů, které mají podvodný software, vyrobila maďarská továrna divize Audi. Uvedl to dnes maďarský ministr hospodářství Mihály Varga. Dodal, že maďarská vláda se nyní snaží posoudit, jaké dopady by skandál mohl mít na tamní ekonomiku.

"Jsem si jistý, že to ovlivní maďarský automobilový průmysl," řekl ministr televizi TV2. "Doufám však, že tento dopad bude menší, než předpovídají katastrofické scénáře," dodal. Upozornil rovněž, že Maďarsko "v tuto chvíli" neplánuje žádný zákaz automobilů Volkswagen. K tomu o víkendu naopak přistoupily švýcarské úřady.

Maďarská továrna divize Audi loni vyrobila téměř dva miliony motorů a více než 150 000 vozů.

09:24

Nový šéf koncernu VW Matthias Müller v pondělí večer slíbil, že automobilka podá nekompromisní vysvětlení celého skandálu, které bude mít jednoznačné následky. Půjde to ale podle něj pomalu. Celkový dopad skandálu, který propukl v USA, je zatím nejistý. Na celém světě je softwarem, který rozpoznal, kdy je auto na testech a přepnul motor do „úspornějšího“ módu, vybaveno celkem 11 milionů aut z koncernu VW (1,2 milionu připadá na Škodovky). Müller k tomu řekl, že software je aktivní jen v části z těchto vozů. "Počítáme tedy s tím, že počet skutečně zasažených aut bude nakonec nižší," řekl.

Foto: Reuters
09:14

Čeští majitelé vozů s dieselovými motory od VW, které obsahují manipulační software, volají znalce a dotazují se jich, jak moc jejich auto nyní ztratilo na hodnotě. "Odpovídám, že tahle pseudoaféra nebude mít na jejich auto žádný dopad, natož na jeho cenu," řekl Hospodářským novinám soudní znalec Jaromír Kudlička.

Volkswagen v newyorském Queensu
Volkswagen v newyorském Queensu | Foto: Reuters
09:10

Nejprve si shrňme nejdůležitější dění posledních dnů:

- německá prokuratura zahájila vyšetřování bývalého generálního ředitele Martina Winterkorna s cílem zjistit, kdo je za skandál zodpovědný,

- manipulace s emisemi naftových motorů se týkají po celém světě zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto,

podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka bude mít skandál kolem emisí automobilů skupiny Volkswagen vliv na české dodavatele autodílů více než na Škodu Auto.

09:05 Ikona - Logo Aktuálně.cz

Dobré ráno z pražské redakce Aktuálně.cz, odkud pro vás budeme celý den sledovat nejnovější dění kolem skandálu s emisemi.

Ekonomika Jiří Hovorka ČTK Ekonomika, Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 29. 9. 2015 17:24
 

Právě se děje

Další zprávy