Konec masa ve VW se nekoná. Zájem o vegetariánství však roste i v českých kantýnách

Kuni Nguyenová Kuni Nguyenová
25. 8. 2021 17:10
Trendu alternativního stravování typu veganství či vegetariánství se přizpůsobuje nejen německá automobilka Volkswagen, která před nedávnem omezila pokrmy z masa v jedné ze svých mnoha jídelen, ale i české firmy. Škarohlídy avizovaný konec masa v kantýnách se tak sice nekoná, zájem o "bezmasé dny" však roste i u tuzemských zaměstnavatelů. Spíš než náhražky masa lidé volí zeleninu z místních farem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

"Zákazníci firemních restaurací mají k dispozici několik menu linií vegetariánské stravy. Konkrétní nabídka se liší klient od klienta a vždy reaguje na poptávku zákazníků v místě. U řady našich klientů nabízíme stravování pro lidi s dietním omezením," říká pro Aktuálně.cz Martina Riegerová ze společnosti Aramark, která zajišťuje závodní stravování pro řadu velkých firem v Česku.

Jedním z klientů je také Škoda Auto, která svým lidem v kantýnách nabízí například pokrmy se sníženým obsahem lepku, ale i řadu vegetariánských jídel. "Nabídka vegetariánských pokrmů zahrnuje rovněž mezinárodní kuchyni, například indickou, thajskou nebo mexickou," popisuje Kamila Biddle z tiskového oddělení Škoda Auto a dodává, že nabídku vegetariánského jídla využije v současnosti téměř každý sedmý zaměstnanec podniku s 33 tisíci zaměstnanci.

Podle cateringové společnosti Aramark si vegetariánské pokrmy v jejich nabídce dopřává zhruba 20 procent lidí. Zájem se také liší podle charakteru výroby ve firmách. "V těžkém průmyslu, kde mají lidé vyšší kalorický výdej, je logicky nižší," vysvětluje Riegerová.

V závodních jídelnách se objevuje také určitý posun k flexitariánství, tedy k trendu, ve kterém lidé z různých důvodů omezují konzumaci živočišných produktů. Zaměstnanci si tak nevolí pokrmy z masa každý pracovní den. "U mladší generace je vidět cca 10procentní nárůst v posledních třech letech. Velký úspěch jsme zaznamenali s naším projektem čerstvé zeleniny z českých farem, kde se podíl vegetariánských jídel zdvojnásobil," uvádí Riegerová.

Kromě bezmasých zeleninových pokrmů se však v rámci vegetariánské stravy stále častěji na českém trhu uplatňují i masové náhražky. Do nabídky je zařadily fastfoody, jako je třeba Burger King, ve svých jídelnách je nabízí i Ikea. Ve firemním stravování přitom tyto pokrmy nejsou tolik populární. "Poptávka po čistě veganských pokrmech nebo průmyslových náhražkách masa, jako jsou vysoce zpracované burgery z hrachových bílkovin a podobně, je v podstatě nulová," dodává Riegerová za Aramark. 

O currywurst lidé nepřijdou, uklidňuje Volkswagen

Debatu o omezování nabídky jídel z masa ve stravování pro zaměstnance rozpoutala zpráva z německé automobilky Volkswagen. Ta totiž před několika týdny rozhodla, že přestane v jedné z kantýn v administrativní budově svého hlavního výrobního závodu ve Wolfsburgu nabízet masné pokrmy, včetně oblíbeného currywurstu. Řada médií v Česku následně zprávu interpretovala jako vynucený konec masa v celém koncernu Volkswagen, a to přestože všechny další jídelny ve Wolfsburgu maso nabízejí nadále.

Firma přitom reagovala jen na poptávku ze strany svých zaměstnanců. "Navázali jsme tím na úspěšný pilot vegetariánské restaurace ve výrobním závodě v Hannoveru," upřesnil pro Aktuálně.cz tiskový mluvčí českého zastoupení Volkswagen David Valenta.

Kromě přání zaměstnanců byla důvodem i ekologie. "Zařadit do portfolia restauraci s nabídkou výhradně bezmasých pokrmů sleduje také další cíle Volkswagenu, zejména rozhodnutí stát se do roku 2050 zcela uhlíkově neutrálním výrobcem automobilů," dodává.

Omezení živočišné stravy se však týká jen zmíněných jídelen v závodech ve Wolfsburgu a v Hannoveru. O oblíbený currywurst ani další pokrmy z masa zbytek zaměstnanců uvnitř závodu, včetně pražského zastoupení VW, nepřijde. "Volkswagen neomezuje a ani neplánuje omezovat nabídku jídel v rámci stravování svých zaměstnanců, ani v Německu, ani jinde ve světě," zdůrazňuje Valenta.

Firemní restaurace na pražské pobočce Volkswagen však denně nabízí minimálně jedno z vegetariánských a bezlepkových jídel. "Případně si lze jídlo volně poskládat ze salátového baru," vysvětluje Valenta. 

Přesná čísla o tom, kolik zaměstnanců využívá této alternativní nabídky, však firma podle Valenty nezjišťuje. "Nicméně neliší se od celorepublikového průměru, tzn. okolo 5-10 procent, a trend je mírně stoupající," uzavírá.

 

Právě se děje

Další zprávy