Poučili jsme se, říká nový šéf dopravy k zfušované zakázce. Zrušení bude bez sankce

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 1. 2020 12:33
Zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám bude zrušena bez jakékoliv sankce. Po uvedení do funkce ministra dopravy to novinářům řekl vicepremiér Karel Havlíček (ANO).
Nový ministr dopravy a vicepremiér Karel Havlíček
Nový ministr dopravy a vicepremiér Karel Havlíček | Foto: ČTK

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se původně na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe, podle Havlíčka bude zakázka po konstruktivní dohodě s firmou ukončena bez toho, aby stát platil penále.

Kvůli manažerskému nezvládnutí zakázky v pondělí premiér Andrej Babiš (ANO) navrhl odvolání dosavadního šéfa dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO). V pátek ho ve funkci nahradil Havlíček. "Začíná nové kolo, nová zakázka bude lépe strukturovaná, jednodušší, poučili jsme se," uvedl Havlíček.

Nová zakázka bude podle Havlíčka připravena tak, aby lidé mohli bez problémů od příštího roku kupovat dálniční známky elektronicky.

Havlíček dodal, že dál nebude řešit přípravu zrušené zakázky, počká na výsledek vyšetřování policie. Zopakoval zjištění, že u zrodu zakázky byla rodinná vazba mezi zaměstnancem SFDI a společností na projektové řízení zavedení elektronické dálniční známky. "V tuto chvíli se to dá řešit (jen) trestním oznámením," uvedl. Věc je podle něj v rukou policie a ministerstvo počká na její výsledky. O trestním oznámení hovořil už ve středu Babiš.

Původní zakázka na IT systém k dálničním známkám byla podle Havlíčka dost komplikovaně vypsaná. "To možná svádělo k tomu, že se udělaly ceny, které byly na trhu neakceptovatelné," sdělil. Havlíček si chce podrobně prověřit i další veřejné zakázky na dopravě, počítá při tom s audity. "Je to standardní systém, který by měl fungovat všude. Bohužel si myslím, že to byla jedna ze slabých stránek současného resortu," uvedl.

Elektronické dálniční známky by měly začít fungovat od příštího roku a zcela nahradit dosavadní papírové kupony.

Video: Elektronické dálniční známky? Směšné, ročně o 75 mil. dražší než papírové, říká Bláha

Kdybychom tu neseděli, stát by utratil 400 mega a nikdo by ani nemrkl, stát má tendenci vymýšlet zbytečně složité věci, setrvačnost je těžké měnit. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy