Zákaz soukromých radarů: Stát nemusí odškodnit firmy

Tomáš Fránek
2. 5. 2014 16:30
Rozhodnutí, podle něhož úřady nemohou využít důkazy o rychlé jízdě získané radary soukromých firem, nepřipraví státní rozpočet o žádné peníze.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Rozhodnutí, podle něhož úřady nemohou v praxi využít důkazy o rychlé jízdě získané radary soukromých firem, nepřipraví státní rozpočet ani o korunu. Rozhodl o tom Ústavní soud, když odmítl stížnost společnosti VP Invest, která žalovala ministerstvo spravedlnosti.

O co ve sporu šlo? Společnost VP Invest se sídlem v Pardubicích měřila na základě smluv s radnicemi rychlost v několika městech a obcích – kromě Pardubic například také ve Velkém Oseku, Trutnově nebo Novém Bydžově.

Když pak ale radnice chtěly použít záznamy o rychlé jízdě v přestupkovém řízení, narazily. Spor se před šesti lety dostal až k Nejvyššímu správnímu soudu, který potvrdil, že měření z radarů soukromých firem jsou v přestupkovém řízení nepoužitelná a protizákonná.

"K měření rychlosti vozidel je podle zákona oprávněna policie a obecní policie. Tato činnost je součástí celkového dohledu nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích, a je tedy výkonem veřejné správy," konstatoval Nejvyšší správní soud.

V roce 2012 pak ministerstvo dopravy vydalo pro města a obce návod, v němž potvrdilo, že rychlost může měřit pouze státní nebo městská policie. Obce a města si proto soukromé firmy přestaly na měření objednávat.

Nahraďte nám škodu

Společnost VP Invest se ale proti rozhodnutí bránila u soudu, protože údajně poškodilo její podnikání. "Vidím v tom porušení jak svých práv podnikatele, tak i práv lidí, které ohrožují řidiči," řekl už před šesti roky Josef Bartůšek ze společnosti VP Invest.
 
Firma chtěla po státu náhradu škody a argumentovala, že neporušila žádný zákon. „Společnost měla jasný podnikatelský záměr, a to provádění úředního měření rychlosti silničních vozidel na základě spolupráce s obcemi a obecní policií - v souladu se zákonem. Právní předpisy nestanoví zákaz výkonu úředního měření rychlosti motorových vozidel soukromoprávním subjektem,“ uvedla její právní zástupkyně Marcela Kislingerová.
 
Podle ní firma investovala do měřicích zařízení i do všech potřebných odborných certifikátů. Rozhodnutí o tom, že výsledky měření soukromými radary jsou nepoužitelné, tedy společnost vážně ekonomicky poškodilo. Po ministerstvu spravedlnosti proto chtěla 3,5 milionu korun jako náhradu způsobené škody a také omluvu.

Není to nesprávný úřední postup státu

VP Invest ale se žalobou postupně neuspěla ani u Městského soudu v Praze, ani u Nejvyššího soudu. Podle soudců nejde (v případě soudního rozhodnutí o protizákonnosti měření) o nesprávný úřední postup státu, za který by firma měla dostat odškodnění.
 
Nyní stížnost společnosti VK Invest definitivně odmítl Ústavní soud. V předchozím rozhodování soudů totiž nenašel žádné pochybení, které by firmu poškodilo. „Rozhodnutími obecných soudů nebylo porušeno žádné základní právo společnosti,“ uvedla soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 44 minutami

Malé letadlo se na západě Ukrajiny zřítilo na dům, čtyři lidé zahynuli

Malé letadlo se v úterý na západě Ukrajině zřítilo na soukromý dům, který vzápětí začal hořet. Neštěstí si vyžádalo čtyři lidského životy - zahynul ukrajinský pilot a tři cestující ze Spojených států. V domě u vsi Šeparivci v Ivano-Frankivské oblasti v okamžiku nehody nikdo nebyl, napsal na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na záchranáře a policii. Hasičům se požár na ploše asi 100 metrů čtverečních podařilo uhasit asi hodinu po pádu letadla.

Zřícený letoun pilotoval místní obyvatel, cestující byli cizinci. Agentura Unian později s odvoláním na židovskou obec uvedla, že v letadle kromě pilota zahynuli cestující ze skupiny chasidských židů ze Spojených států, kteří jsou v oblasti na dovolené; všichni měli americké občanství. Stroj pilotoval profesionální letec se čtyřicetiletou praxí, bývalý vojenský pilot, který se angažoval v rozvoji sportovního létání a ultralightů a působil také jako letecký instruktor.

Havarovaný stroj byl podle ukrajinského deníku WT10 Advantic, což je podle dostupných informací letadlo navržené a vyvíjené společností Aerospool z Prievidze na Slovensku. V nabídce na jejím webu ale aktuálně tento typ nefiguruje a vedení firmy je právě na dovolené. Stroj se podle dostupných informací prodával v rozloženém stavu, aby si jej zákazník sestavil sám.

Zdroj: ČTK
Další zprávy