Praha - Za letošní propad ve stavebnictví může do značné míry vláda. Největší problém je ve špatném stavu stavební legislativy. Peníze na výstavbu jsou, ale zoufale chybějí zakázky. V rozhovoru s ČTK to uvedl předseda odborového svazu Stavba ČR Stanislav Antoniv. Podle něj by ke zlepšení situace vedlo sloučení většiny ministerstev, pod které stavebnictví spadá, do jednoho.
Podle údajů Českého statistického úřadu tuzemské stavebnictví za prvních sedm měsíců letošního roku meziročně propadlo o 11 procent, inženýrské stavitelství dokonce o 15 procent.
"Předchozí vláda Petra Nečase (ODS) se ke stavebnictví v době krize stavěla naprosto nepochopitelně. To, co dokázal pan Bárta (bývalý ministr dopravy za Věci veřejné) zlikvidovat, zvláště na Ředitelství silnic a dálnic, tak samozřejmě současná vláda zdědila. Ale na to už se nemůžou vymlouvat, vždyť jsou u moci tři roky. Takže letošní propad ve stavebnictví jde za vládou. To je bez diskuse," řekl Antoniv.
Za problém považuje především neschválenou novelu stavebního zákona, která má mimo jiné přinést zjednodušení stavebního řízení. Negativně vnímá také nutnost nového posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) u důležitých dopravních staveb. "Tato vláda měla jako jednu z priorit podporu investiční výstavby. Ale nebyla schopná to prosadit. Peníze na výstavbu jsou, ale zoufale chybějí zakázky," dodal Antoniv. Větší podporu státu by uvítal také při výstavbě sociálního bydlení.
Jako částečné pozitivum vnímá vytvoření Rady vlády pro stavebnictví, premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) se podle něj snaží a s odboráři o situaci diskutuje. "Z ministrů se nejvíce snaží ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO). Ale u ostatních ministrů to není žádná sláva. Vicepremiér Andrej Babiš (ANO) by měl více tlačit na ministerstvo dopravy, které jeho hnutí ovládá," doplnil Antoniv. Státní úředníci jsou podle něj liknaví a politici by na ně měli být důraznější.
Za velký problém považuje skutečnost, že stavebnictví je v současné době zastoupeno na pěti ministerstvech. Většinu z nich by sloučil do jednoho. "Ta roztříštěnost komplikuje situaci ještě víc. Přitom v okolních zemích to takhle funguje," dodal. Jako příklad uvedl Slovensko, kde existuje ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje.
Krize ve stavebnictví podle Antoniva doléhá hlavně na subdodavatele. "Zaměstnanost sice klesá, ale naše členské firmy si alespoň drží kmenové zaměstnance, protože je potřebují. Část našich firem získalo zakázky v zahraničí," sdělil.
České stavebnictví loni vzrostlo o 7,4 procenta, především kvůli dočerpávání evropských dotací z programového období 2007 až 2013. Letos se tak poměřuje s vysokou srovnávací základnou. "Pokles se dal do jisté míry očekávat, ale určitě nemusel být tak výrazný. A možná, že nemusel být vůbec žádný. Stačilo, aby vláda splnila to, co slíbila v programovém prohlášení," uvedl Antoniv. Že by stavebnictví klesalo i v příštím roce, si nedovede představit. "To by bylo nelogické. Snad ještě vláda dokáže do voleb něco zařídit. Ale že bych byl optimista, to zrovna ne," doplnil.