Vysoká pokuta pro "šmejdy". Inspekce je poprvé trestá za obcházení nového zákona

ČTK ČTK
8. 7. 2016 15:46
Zástupci společnosti Exen Trade podle ČOI bezprostředně po předváděcí akci spotřebitele odvezli domů a tam od nich převzali hotovost. Nový zákon, který platí od letošního února, to ale zakazuje. Firma dále v kupní smlouvě neuvedla datum jejího uzavření. Zaplatit tak musí 1,2 milionu korun.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Aerofilms

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila provozovateli předváděcích akcí Exen Trade pokutu ve výši 1,2 milionu korun za porušení zákazu požadovat na akci či do sedmi dnů od uzavření smlouvy zaplacení zboží. "Jde o první pokutu za obcházení nového zákona," upozornil Radiožurnál.

Nová zákonná povinnost platí od letošního února. Zástupci společnosti však podle ČOI bezprostředně po předváděcí akci spotřebitele odvezli domů a tam od nich převzali hotovost.

"Inspektorům se podařilo prokázat přijetí hotovosti zástupcem kontrolované společnosti po předváděcí akci, a to ve čtyřech případech. Ve dvou případech bylo na smlouvě uvedeno dokonce budoucí datum převzetí hotovosti," uvedla ředitelka inspektorátu pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová.

Společnost Exen Trade mimo jiné podle ČOI také použila klamavou obchodní praktiku - v kupní smlouvě neuvedla datum jejího uzavření. Následky tohoto jednání považuje inspekce za přitěžující. V důsledku chybějícího data uzavření smlouvy může totiž dojít ke ztížení uplatnění práv na reklamaci výrobku, kdy spotřebitel nebude schopen bezpečně dopočítat končící lhůtu pro uplatnění svých práv.

Stovky pokut

Organizátoři předváděcích akcí dostali v letošním prvním čtvrtletí od ČOI 36 pokut za 4,8 milionu korun. Další desítky správních řízení nyní běží. Za celý loňský rok dostali organizátoři předváděcích akcí od ČOI 258 pokut za 29,6 milionu korun. Nedostatky inspekce zjistila v 81 procentech z 420 kontrol. Šlo o téměř stejná čísla jako v roce 2014.

Podle inspekce výsledky provedených kontrol potvrdily, že na trhu stále působí společnosti, které svoje podnikání postavily na klamání seniorů a porušování zákonů. "Nové praktiky poškozování spotřebitelů souvisejí převážně s obcházením zákazu přijímat platby za nabízené zboží nebo služby před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy," uvedl ústřední ředitel inspekce Mojmír Bezecný v tiskové zprávě ze začátku června.

 

Právě se děje

Další zprávy