Už bude líp. Nastává společenské jaro, slibuje expert

Michal Růžička, CSR Fórum
20. 6. 2011 15:23
Rozhovor s Lancem Secretanem - jedním z nejvyhledávanějších konzultantů v oblasti leadershipu
Lence Secretan
Lence Secretan | Foto: YouTube

Praha - Lance Secretan je muž, který v byznysu uspěl. Jako výkonný ředitel dovedl firmu Manpower Limited z ničeho ke společnosti se 72 tisíci zaměstnanci.

Dnes je coby konzultant denně ve styku s vládními špičkami, lídry společností, akademického světa, zdravotnictví a neziskového sektoru.

Pravidelně je uváděn mezi stovkou nejvlivnějších autorů světa věnujících se leadershipu (schopnosti vést, řídit) a je pokládán za jednoho z pěti nejvlivnějších amerických řečníků na toto téma. 28. a 29. června se v Praze účastní konference Leadership for Life.

"Často mne žádají, abych zvážil možnost vrátit se do byznysu, a to jak velké organizace, tak i firmy, které začínají. Ale ještě jsem neslyšel o ničem, co by bylo zábavnější než to, co dělám teď. 100 dnů v roce lyžuji, 100 dnů v roce jezdím na horském kole nebo na kajaku a 150 dnů v roce jsem na cestách s lídry z celého světa. Kdo by mi mohl nabídnout něco zajímavějšího a inspirativnějšího?"

Změnilo se něco výrazně v byznysu poté, co jste opustil manažerský svět?

Vidím dva trendy. Za prvé u jedné skupiny dochází k celkovému poklesu úrovně integrity ve vztahu mezi lídry a jejich zaměstnanci a mezi lídry a jejich zákazníky. Za druhé u další skupiny vzrůstá uvědomění si potřeby transparentnosti a respektu k lidem a životnímu prostředí.

Tento paradox odlišuje některé společnosti a průmysl. Brzo se stane zlomovým bodem pro zákazníky a zaměstnance, až se budou rozhodovat, pro koho pracovat a s kým obchodovat.

A neexistuje příčinná souvislost mezi krizí a leadershipem?

Stará skupina lídrů ještě nepochopila, že od nástupu internetu již neexistují žádná tajemství. Stará garda je stále přesvědčena o tom, že uspějí nečestností, nemorálností, podváděním a lhaním.

Ale nová vrstva mladších lidí si nejen uvědomuje sílu internetu, který dokáže odhalit různé přestupky, ale také si přeje vytvořit lepší svět, než jaký byli schopni vybudovat jejich rodiče. Idealismus, lepší vzdělání a digitální revoluce se spojily, aby vytvořily nový systém - "Společenské jaro".

Domníváte se, že lídři států, byznysu a mezinárodních organizací během krize uspěli?

Celkem vzato jsme uspěli lépe, než jsme přepokládali. Došlo k řadě kompromisů. Řadě darebáků, zvláště na Wall Street, se podařilo (zatím) projít vším bez problémů a odvrátit soudní stíhání za své zločiny. Ale důležitější bylo zamezit masivní depresi a potrestání jednotlivců se jevilo jako podružné.

Nyní se tomu věnujeme a ti, kteří krizi vyvolali, jsou vyšetřováni a v mnoha případech skončili před soudem a za mřížemi. Zároveň je velkým problémem pokračující nezaměstnanost, a jak se zdá, tak jím ještě nějakou dobu zůstane. Tvořiví a inspirativní lídři se snaží obnovit nalomenou důvěru mezi zaměstnanci a zaměstnavateli a mezi zákazníky a dodavateli. Což ještě chvíli potrvá.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Žijeme nyní v odlišném světě (ve srovnání s rokem 2008)? Pokud ano, v jakém smyslu?

Ano, žijeme ve značně odlišném světě - v takovém, v němž lidé ztratili svou nevinnost, přestali být naivní, pokud jde o to, jak se hrají pracovní a spotřebitelské hry. Před rokem 2008 jsme důvěřovali institucím, ačkoli jsme chápali, že jde do jisté míry o hru na kočku a myš. Krize v roce 2008 zradila zaměstnance a zákazníky a dala oběma skupinám pocítit, že instituce jsou schopné způsobit hodně bolesti.

Výsledkem je, že zaměstnanci i zákazníci věnují náležitou péči všem svým transakcím. Tohle je špatná zpráva pro všechny amorální lídry. Ale velmi dobrá zpráva pro inspirativní lídry, neboť inspirativní lídři nabízejí to, co dnes zaměstnanci i zákazníci hledají. Jinými slovy, zaměstnanci a zákazníci jsou novými spotřebiteli vzhledem k nové kvalitě a zaměstnání, které poskytují inspirativní lídři. Viz co zmůže vzdělávání a vláda.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Globální společnosti, místní firmy, různé obory podnikání zaujímají společensky odpovědný přístup k organizacím, zaměstnancům, rodinám, životnímu prostředí atd. Znamená to, že se role lídrů byznysu změnila?

To závisí na úhlu pohledu toho kterého lídra. Pokud jste toho názoru, že rolí organizace není jen produkovat zisk, ale také činit svět lepším místem pro život, pak lídři s takovým názorem představují změnu, která se v současnosti odehrává.

Což ale neznamená, že se tak chovají všichni. Počítač je asi nejrevolučnějším nástrojem současnosti, přesto vím, že všude ve světě existuje mnoho lídrů, kteří počítač neovládají. Podobně jen jedna skupina lídrů, zaměstnanců a zákazníků pochopila, že environmentální a společenské problémy, kterým nepochybně čelíme a které vyžadují řešení, zvládnou jen inspirativní lídři.

Přesto je ve společnosti další skupina lídrů, kterým je tato potřeba lhostejná. Ale nikdo není tak hluchý, jak se dělá.

Jaký typ lídra v byznysu předvídáte pro příští desetiletí?

Jak jsem již dříve uvedl, jedni to slíznou a druzí nikoliv. Někteří z té druhé skupiny nakonec chytí dech. A společně se svými společnostmi nebudou hrát druhé housle.

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy