Washington - Vadné airbagy japonské firmy Takata, které zřejmě mají na svědomí několik lidských životů, už rozpoutaly pořádný skandál. Ten má teď nové okolnosti. Podle nejnovější zprávy obchodního výboru amerického Senátu totiž Takata v letech 2009 až 2011 cíleně pozastavila bezpečnostní kontroly svých výrobků, aby ušetřila na nákladech. Informoval o tom americký server CNN.
Japonská společnost zprávu výboru zpochybňuje. Podle ní obsahuje řadu nepřesností a opírá se o dokumenty, které "byly vytrženy z kontextu a vytvářejí mylný dojem".
Největší svolávací akce
Závada u airbagů japonské firmy Takata zasáhla ve Spojených státech už skoro 34 milionů aut, tedy asi jeden ze sedmi vozů na amerických silnicích. Počet automobilů svolaných v USA k opravě této závady se tak od počátku roku téměř zdvojnásobil. Podle úřadů jde o největší svolávací akci v historii amerického automobilového průmyslu.
Od roku 2008 mělo potíže s airbagy firmy Takata už jedenáct automobilek po celém světě. Staženy ke kontrole musely být vozy předních světových značek, jako je Honda, Nissan či Toyota.
Kauza s vadnými airbagy se dotýká i České republiky. Server iDnes.cz již dříve informoval, že svolávací akce se v tuzemsku týká až 9000 vozů.
Již osm mrtvých
Nafukovací systém potenciálně závadných airbagů Takaty ohrožuje pasažéry vozu na životě. Během autonehody totiž může explodovat a navíc způsobit, že z něj do vozu vyletí část kovu.
Úřady s těmito vadnými airbagy zatím spojují stovky zraněných, sedm úmrtí v USA a jedno v Malajsii.
"Čím více důkazů vidíme, tím více se vykresluje obrázek výrobce s nedostatkem zájmu," uvedl v prohlášení člen výboru, senátor Bill Nelson. Zpráva došla k závěru, že kdyby Takata kladla větší důraz na bezpečnost, defekt by byl odhalen mnohem dříve.
Šlo o kontrolu pyrotechniky, hájí se firma
Pozastavení celosvětových bezpečnostních kontrol airbagů je dosud nejvážnějším obviněním, kterému Takata čelí. Výbor jako důkaz tohoto konání předkládá interní e-mailovou korespondenci vedení společnosti. Konkrétně v dubnu roku 2011 poznamenal senior viceprezident v jednom z e-mailů, že "celosvětová bezpečnostní kontrola z finančních důvodů uplynulé dva roky stála."
Takata se obratem hájila tím, že e-mail se týkal zacházení zaměstnanců s pyrotechnikou a nijak nesouvisí s kvalitou a bezpečností jejích produktů.
Americký výbor navíc japonského výrobce airbagů obviňuje z toho, že není schopen určit, proč jsou jeho výrobky poruchové, a ani u nových výrobků tak nelze riziko zcela vyloučit. I tak je ale podle výboru lepší vadné airbagy co nejrychleji vyměňovat, a to i přes riziko, že i vyměněné kusy budou muset být znovu staženy ze silnic.