Praha – Pokud do 14 dnů nepokročí jednání o zvýšení platů učitelů a celkovém zlepšení podmínek v oboru, dají o sobě pedagogové vědět. Na konci školního roku by mohlo dojít i na stávku. Vyplynulo to z dnešního setkání školských odborů, ministryně školství, zástupců škol, Fóra rodičů, České středoškolské unie a Národního parlamentu dětí a mládeže.
"Pětiprocentní nárůst platů učitelů (jak navrhuje ministr financí Andrej Babiš z ANO – pozn. red.) je nedostatečný, požadujeme deset procent od roku 2017," řekla ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) oblečená v modrém tričku kampaně Konec levných učitelů. Akci, kterou v dubnu zahájil Českomoravský odborový svaz pracovníků školství, dnes Valachová podpořila.
"Není možné, aby učitelé platili ze své kapsy to, co žáci potřebují," přibližuje Valachová aktuální problém podfinancování školství. Je podle ní katastrofální, že se mohou podmínky pro práci učitelů zlepšit až při střednědobém výhledu. "Nejde jen o platové tarify, ale celkové podmínky ve školství," doplnila.
"Bez magického trojúhelníku učitel, žák a rodič ale nezmůžeme nic," dodává Valachová. Její tvrzení podpořil i Petr Chaluš z Fóra rodičů, který se aktivně zapojuje i do rodičovských aktivit na základní škole svého potomka. "Pro rozvoj našich dětí je spokojený učitel základním předpokladem," zdůrazňuje.
Zástupci učitelů nyní požadují zvýšení platů o deset procent, dlouhodobě ale odboráři chtějí dosáhnout na 130 procent průměrné české mzdy, připomněl Štěpán Kment z České středoškolské unie. Průměrný učitelský plat by pak mohl dosáhnout 34 407 korun.
Učitelům i nepedagogickým pracovníkům se letos sice zvýšila tarifní složka platu, ale klesly odměny. Peníze, které školy od státu získaly, totiž nepokryly nárůst počtu pracovníků v souvislosti s nárůstem počtu žáků. Průměrný hrubý plat učitelů byl loni 26 987 korun, nepedagogové, kterých je asi 60 tisíc, si průměrně vydělali 15 188 korun měsíčně.
Platy učitelů a dalších pracovníků škol rostly loni pomaleji než v jiných sektorech tuzemské ekonomiky. Zatímco průměrné hrubé platy v nepodnikatelské sféře se zvýšily o 3,5 procenta na 26 787 korun, pracovníkům škol a školských zařízení rostly platy o 2,2 procenta na 23 579 korun.
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) už dříve řekl, že si učitelé zvýšení platů zaslouží. Vše ale podle něj závisí na výběru daní. Valachová to sice označila jako dobrý začátek, ale problém to podle ní neřeší.
Zvýšení mzdy na 130 procent průměrného platu je podle Štěpána Kmenta z České středoškolské unie opravdu zapotřebí. "Učitelé utváří životní prostředí dětí a studentů, proto potřebujeme spokojené učitele," míní. Musí mít hlavně klid na svou práci, kterou většina z nich bere jako poslání. I přes tento fakt ale není pedagogika kvůli podfinacování školství dostatečně přitažlivým oborem.
"Do školství přichází málo mladých učitelů, což je velká škoda," připouští Kment. Nejvíce učitelů chybí na prvním stupni základních škol a v oborech matematika, fyzika a informatika. Přes 60 procent absolventů pedagogických fakult po svých studiích ve školství nepracují.
Valachová to chce změnit mimo jiné i podporou pedagogických fakult vysokých škol a zvýšení dotace pro praxi během studia. Má vytipované dva konkrétní projekty. Jeden na Univerzitě Karlově a druhý na Zlínské univerzitě, kde se budou studenti nově specializovat na výuku v takzvaných malotřídkách.
Ministryně slibuje, že bude školství i nadále na vládě prosazovat jako prioritu. "Dlouhodobě mě zlobí, že se dnes a denně zapomíná, kde vzdělání začíná," říká. Politici o vzdělání podle ní jen mluví, konkrétní kroky ale zatím nečiní.
Ideální podmínky pro vzdělávání mohou podle Valachové fungovat jen při maximálním počtu 25 žáků ve třídě.
Poprvé po deseti letech školy získaly prostředky také na růst počtu žáků, připomněla. Vedle peněz na platy půjde letos do škol také 1,1 miliardy korun na výdaje spojené s vyšším počtem žáků a 600 milionů korun na asistenty pedagoga.
V mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách a konzervatořích podle statistik ministerstva školství aktuálně pracuje přes 153 tisíc učitelů. Čeští učitelé přitom trvale vydělávají výrazně méně než je průměr států Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).