Třípatrové silnice a nákladní metro. Co s miliardou aut

Robert Břešťan, Ekonom
10. 1. 2014 7:40
Kdo vkládal naději do rozmachu elektromobilů, musí být z vývoje zklamán.
Kalifornský dálniční pletenec v Los Angeles.
Kalifornský dálniční pletenec v Los Angeles. | Foto: Reuters

Při popojíždění v dopravní špičce není těžké téhle statistice uvěřit: průměrná rychlost cestování autem ve světových metropolích je dnes nižší, než byla před sto lety jízda drožkou taženou koňmi.

V České republice se počet aut za posledních třicet let ztrojnásobil. Na celém světě je dnes zhruba miliarda aut, pokud ale vývoj půjde stejným tempem jako doposud, v roce 2050 jich budou čtyři miliardy.

Nejen pražský tunel Blanka přitom ukazuje, že zakopávání silnic pod zem není právě ideálním a levným řešením. Proslulý je i bostonský projekt neoficiálně přezdívaný „Big Dig". Jeho délka je podobná Blance - šest kilometrů - a povědomý je i průběh stavby. Dílo mělo být původně hotové už v roce 1998 a mělo stát 2,8 miliardy dolarů (v cenách roku 1982), dokončit se je ale podařilo až v prosinci 2007 za cenu, která by v cenách roku 1982 odpovídala 14,6 miliardy dolarů.

„Kopání tunelů pod městem je velmi drahá záležitost, tudy budoucí cesta nevede," citovaly Financial Times experta konzultační společnosti Frost & Sullivan Sarwanta Singha v souvislosti s návrhy na vedení části okruhu Londýnem systémem tunelů. Podle něho bude řešením pro přetížené silnice spíše budování třípatrových vozovek, kdy horní slouží pro průjezdy a dálkovou dopravu, spodní pro běžný městský provoz a střední jako odstavný pruh a spojnice mezi dvěma patry. První takové silnice se již stavějí v Číně.

I když je představa třípatrových silnic vedoucích Prahou poněkud děsivá, pravidelné dopravní zácpy ve městech i na dálnicích jen potvrzují, že nárůst kapacit dopravní infrastruktury má své hranice. A do budoucna je pro zajištění plynulé a spolehlivé dopravy nutné hledat nová řešení.

Nabízejí se investice do modernizace dopravní infrastruktury, inteligentních řešení hromadné i osobní dopravy či využívání „big data informací" pro plánování a koordinaci cest prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů.

„Více než na rychlost dopravy je důležitější zaměřit se na její spolehlivost. Abyste vy nebo zboží skutečně pravidelně dojížděli ve stanovený čas," zdůrazňuje Jari Kauppila, ekonom a vedoucí statistického odboru Společného dopravního výzkumného centra OECD a Mezinárodního dopravního fóra v Paříži.

Elektromobily netáhnou

Ne vždy ale odhady budoucího vývoje vyjdou. Kdo ještě před několika lety vkládal naději třeba do rozmachu elektromobilů, musí být z vývoje zklamán. V celém světě je podle statistik OECD jen 180 tisíc elektroaut.

Příčinou je i to, že cena těchto aut zůstává vysoká. Nejlevnější elektromobil lze v Česku pořídit zhruba od šesti set tisíc korun. Je to ale spíše koupě pro někoho, kdo se chce odlišit a kdo fosilní paliva natankuje raději skrze zástrčku než prostřednictvím čerpací stranice. A pro někoho, komu po městě stačí převážet sebe, a nikoli rodinu.

Nejlevnější nabídkou mezi elektromobily na českém trhu je totiž dvoumístné vozítko Smart electric drive. Požadavky na moderní vůz pro přeplněné aglomerace ale splňuje dokonale. Zaparkovat se dá do malé mezery a vzhledem k rozměrům vozu se nabízí i rychlý start díky možnosti kolmého parkování v jinak souběžné řadě aut. Nových elektrických vozidel v ceně do milionu korun lze v Česku pořídit celkem šest druhů.

Nabídku ale výrazně rozšiřují elektrické skútry a také elektrokola, jež se těší stále větší oblibě. Právě ty jsou důkazem, že pohyb městem za pomoci elektřinou poháněných motorů lidé nezavrhli. Naopak. Elektrokol a elektrických mopedů je na světě mnohonásobně více než elektřinou poháněných aut: 150 milionů. V drtivé většině zaujaly především zákazníky v Číně.

Obchody zásobuje noční metro

Dopravně přeplněným městům se ale nabízejí i netradiční využití stávající dopravy. Příkladem je Tokio, kde se k zásobování obchodů v centru běžně používá metro. „Přes den vozí cestující, v noci až šedesát procent všeho zboží. Je to velmi jednoduché, inovativní a efektivní," říká Jari Kauppila.

A přibývají i zcela nové koncepty. Například známý Massachusettský technologický institut s podporou General Motors vyvíjí elektrická městská „vozítka" MIT City Car, která se mají na vytyčené trase řídit sama bez zásahu pasažéra a ve srovnání s běžným autem zaberou osminu parkovací plochy.

„Auto se v tomto konceptu nevnímá jako něco, co musíte vlastnit, ale jako služba, kdy vůz za vámi přijede a odveze vás na určené místo," vysvětluje Michal Minčev z ekonomické sekce českého ministerstva zahraničí.

Nezkrácený článek si přečtěte v týdeníku Ekonom, kde najdete i rozhovor s dopravním expertem Jari Kauppilou.

---------------------------------------------------------------------------

Co říkáte na „městský balíček" zahrnující za měsíční paušál veřejnou dopravu, taxi i vůz z půjčovny?

Jak se na finské vize dívá podnikatel Radim Jančura?.

To a mnohem více najdete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom. K dostání na obvyklých místech.

Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízeních se systémem Android.

 

Právě se děje

Další zprávy