"Po dvou letech jsme překročili magickou stovku, na což jsem hrdý. Mít po české republice sto jedna vysoce kvalitních, certifikovaných českých prodejen, to je taková malá obchodní síť na českém trhu," prohlásil ve čtvrtek během slavnostního udílení značky na kongresu Samoška v Olomouci předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Zdeněk Juračka.
Tradiční český obchod
Při certifikaci prodejny se hodnotí:
- exteriér - vizuální stránka prodejny
- interiér - celková čistota prodejny, skladování potravin atd.
- personál - zda je kvalitně proškolený
- sortiment - zastoupení českých produktů (min. 60 % ze všech nabízených)
- zboží - přehledně uspořádané, čerstvé a zda má potřebnou trvanlivost
- podpora prodeje - viditelné a srozumitelné značení v prodejně
- doplňkové služby
Asociace rozšířila seznam prodejen, za které se může zaručit, že mají český kapitál, jsou kvalitní a prodávají převážně tuzemské zboží o prodejny ze dvou maloobchodních sítí - CBA a Jednota, spotřební družstvo ve Vsetíně - a jednu podnikovou prodejnu výrobce masných produktů MP Krásno.
Jedním ze základních kritérií udělení značky je, že tuzemské obchody mají minimálně dvoutřetinový podíl domácího zboží. Mezi další patří mimo jiné kvalita obsluhy, čistota i vizuální stránka prodejny.
"Našim zákazníkům říkáme, která prodejna poskytuje kvalitu služeb, sortimentu i personálu a zároveň ukazujeme na české prodejny s českými potravinami," potvrzuje místopředseda AČTO a spolumajitel sítě potravin Brněnka Miloš Škrdlík.
Certifikát nově získaly tyto prodejny:
Nezávislé prodejny v rámci Družstva CBA
- CBA - Potraviny U Václava
Na Obci 1778/7, Říčany - CBA - Potraviny U pošty
Nádražní 303, Žabčice u Brna - CBA - Potraviny Godulanka
Smilovice 187 - CBA - Měděnka
Hejnice 557
Jednota, spotřební družstvo ve Vsetíně
- Potraviny COOP č. 041
Horní Bečva 503 - DOD Potraviny COOP č. 070
Smetanova 1110, Vsetín - Smíšené zboží COOP č. 032
Valašská Polanka 320 - Potraviny COOP č. 036
Nový Hrozenkov 764
MP Krásno, a.s.
- MP Krásno
nám. Svobody 327/41, Bzenec
Tradiční české obchody se podle asociace od zahraničních řetězců liší mimo jiné tím, že mají různorodější sortiment a fungují v různých formátech - od malých venkovských prodejen až po supermarkety.
Projekt certifikace, spojený s udílením značky "Tradiční českých obchod - certifikováno", spustila asociace na konci listopadu 2016 za podpory ministra zemědělství a prezidenta Potravinářské komory.
Kvalitu obchodů v Česku ale hodnotí také Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR - a to v rámci každoroční soutěže Diamantová liga kvality, která se zaměřuje spíše na větší řetězce. Součástí hodnocení je i utajený nákup - takzvaný mystery shopping. Ocenění dosud získaly hypermarket Globus v Ostravě, Albert na Vídeňské ulici ve Znojmě, Lidl Mnichovo Hradiště, Auto Babiš nebo Siko koupelny Zlín.