Televizím přibude konkurence, do Česka míří Netflix

Luboš Kreč, HN
23. 2. 2015 7:34
Svým zákazníkům Netflix nabízí za měsíční poplatek kolem dvou set korun vedle originálních seriálů a filmů také hollywoodské snímky či pořady jiných stanic.
Kevin Spacey
Kevin Spacey | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Třetí řada jednoho z nejúspěšnějších a nejoceňovanějších seriálů posledních let, politického thrilleru House of Cards, bude mít premiéru v pátek. Tisíce českých fanoušků ale zůstanou odkázány hlavně na pirátské online kopie.

Internetová televize Netflix, která příběhy všehoschopného washingtonského manipulátora Franka Underwooda vysílá, totiž v Česku nepůsobí. Za rok, až půjde ven čtvrté pokračování, už by to ale mohlo být jinak.

"V České republice začneme nabízet naše služby, máme to v plánu nejpozději během příštího roku," řekl Hospodářským novinám (HN) Cliff Edwards, šéf komunikace Netflixu.

Společnost, jejíž tržní kapitalizace se pohybuje kolem 28 miliard dolarů a která má v USA, Latinské Americe a části západní Evropy bezmála 60 milionů uživatelů, chce být ještě mnohem větší.

"Popohání nás úspěch, který jsme zaznamenali od Argentiny po Finsko. A pak to, že jsme přišli na to, jak získávat mezinárodní, globální práva na některé pořady," uvedl zakladatel společnosti a její ředitel Reed Hastings při lednovém hovoru s burzovními analytiky.

Netflix zásadně změnil způsob, jak lidé sledují televizi. Už se neorientují podle časového harmonogramu, kdy se co vysílá, ale pořady si pouštějí na počítači a z archivu, když mají čas. Například celou sérii zmíněného seriálu House of Cards zveřejňuje Netflix najednou, a ne po dílech, jak je zvykem. To je pro klasické televizní vysílání obrovská konkurence.

Svým zákazníkům Netflix nabízí za měsíční poplatek kolem dvou set korun vedle originálních seriálů a filmů také hollywoodské snímky či pořady jiných stanic. Hlavním konkurentem mu je portál Amazon či německá online videopůjčovna Maxdome.

Podle mezinárodní statistické agentury Statista proteklo loni placeným videoobsahem na světovém internetu 19 miliard eur, za čtyři roky to má být dvakrát tolik. Sledování videa na vyžádání (známé pod zkratkou VoD) může zcela změnit i fungování českých televizí.

"Plánujeme spustit vlastní platformu, jejíž příjmy bude tvořit předplatné od uživatelů. Tato služba doplní naši již existující službu Prima Play, která funguje na bázi reklamních příjmů," řekl šéf Primy Marek Singer. Nova už placenou webovou sekci, kde kromě archivu svých pořadů nabízí i stovky filmů, má, jmenuje se Voyo.

Do budování vlastní digitální televize investuje stovky milionů také mobilní operátor O2. Společnost získala mimo jiné práva na fotbalové přenosy Ligy mistrů.

"Nakupujeme další a další exkluzivní práva. Nyní se zaměřujeme na sport," potvrdil šéf operátora Tomáš Budník. Službu O2 TV má momentálně objednanou 184 tisíc lidí, firma spadající do skupiny PPF věří v nárůst jejich počtu, což má mimo jiné kompenzovat klesající zisky z klasických telefonních služeb či poskytování internetu.

Netflix začínal v roce 1997 jako půjčovna DVD, v Americe je posílal poštou. Později Hastings a spol. přišli s přehráváním přes internet, takzvaným streamováním. Svým agresivním obchodním modelem pomohli do hrobu kdysi úspěšnému řetězci videopůjčoven Blockbuster. A zároveň ohrožují byznys prémiových kabelových kanálů, jako jsou Showtime nebo HBO. I ty se kvůli Netflixu postupně rozšiřují na internet, aby jejich klienti mohli své oblíbené pořady sledovat kdykoli a na čemkoli, tedy nejen na televizi, ale třeba na mobilu.

Na příchod Netflixu se připravuje i největší český poskytovatel kabelové televize UPC. "Naší odpovědí bude videotéka My Prime, což je neomezená předplatitelská služba. Nicméně budoucí vstup Netflixu do Česka vítáme už z toho důvodu, že nám pomůže budovat povědomí o sledování videoobsahu bez omezení," prohlásil ředitel tuzemského UPC Frans-Willem de Kloet.

Podobně se vyjádřil i Jan Lakomý, který má na starost videotéku Clubcardkino Banaxi pro zákazníky řetězce Tesco: "Ze zkušeností z jiných zemí, kam Netflix expandoval, je zřejmé, že počet videoslužeb po vstupu Netflixu rapidně stoupl. Tento poznatek vypovídá o tom, že Netflix přináší do nových teritorií především osvětu."

 

Právě se děje

před 55 minutami

Tesco varuje před podvodnými SMS zprávami o výhře v soutěži. Firma žádnou neorganizuje

Společnost Tesco varuje před podvodníky, kteří rozesílají lidem SMS zprávy o tom, že si mají u ní vyzvednout výhru v soutěži. Firma informovala, že žádnou takovou soutěž neorganizuje a zákazníci nemají na uvedené zprávy reagovat.

"Tato podvodná aktivita poškozuje dobré jméno společnosti Tesco. Podniká proto všechny dostupné kroky, aby ochránila své zákazníky i své podnikání," uvedli zástupci firmy.

V případě pochybností mají podle nich zákazníci kontaktovat zákaznickou linku firmy 800 222 555 a ověřit si, jestli jde o její oficiální soutěž.

Další zprávy