BeautifulPeople.com je v Dánsku založená internetová seznamka, která se zabývá především krásou svých uživatelů. Šikovná PR agentura Golden Goose, která se seznamkou spolupracuje, tak zásobuje společenské rubriky časopisů například anketami typu Kdo je nejkrásnější princezna?
Jen pro informaci, nejkrásnější je podle 127 tisíc účastníků ankety bývalá monacká princezna Grace Kelly, druhá skončila jordánská královna Rania a třetí místo, zřejmě v souvislosti s nedávnou mediální svatbou, utrhla žena anglického prince Williama, Kate. Britská femme fatale Diana skončila až na čtvrtém místě.
Krásní a bohatí lidé
Princip na kterém BeautifulPeople funguje může někomu tak trochu připomenout norimberské zákony třetí říše. Pokud tu chcete mít svůj profil, musíte projít přísnou prohlídkou, ve které stávající členové zhodnotí vaše fotografie. Teprve když usoudí že jste dostatečně krásní, stanete se součástí komunity "země zaslíbené.
I když je tento princip široce kritizován, o své místo mezi krásnými se již přihlásilo více než 5 milionů lidí. Přibližně 20% z nich bylo systémem akceptováno. Největší světovou komunitu krásných lidí tak tvoří asi 700 000 uživatelů z celého světa. Jejich vstupenka do ghetta však není zadarmo. Od roku 2010 musíte za plnou funkčnost komunitních funkcí webu zaplatit minimálně 20 dolarů za měsíc.
Zelený skřet útočí
Tento týden však média přinesla zprávu, že hodnotící systém seznamky byl napaden virem "Shrek". Ten sice podle vyjádření nenarušil soukromí ani bezpečnost stávajících členů, zato však umožnil aby se mezi prověřené krásné dostal po dobu šesti týdnů každý, kdo se na stránkách zaregistroval. Podle tiskové zprávy bylo proto v minulých dnech ze stránek vyloučeno okolo 30 000 lidí.
Seznamka pro případ, že by tento fakt měl na některého z vyloučených negativní psychický dopad, zřídila telefonní horkou linku. Také odmítla dohady, že by byl virus instalován zvenčí některým ze stávajících nebo potenciálních uživatelů a oznámila, že stopy vedou k bývalému zaměstnanci, který jejich tým opustil v květnu.
"Je nám upřímně líto nešťastných lidí, kteří si mysleli že byli do komunity přijati a na chvíli si mysleli, že jsou skutečně krásní. Musí to pro ně být hořká pilulka, na druhou stranu, lepší je být v nebi jenom na návštěvě, než se do něj nedostat vůbec," komentoval situaci ředitel seznamky Greg Hodge. Zároveň uvedl, že byl kvůli tomuto případu zřízen tým "policie Krásy", který bude dohlížet na to, aby k podobné infiltraci "ošklivých" již nedošlo.
Rebelie ošklivých nebo PR akce?
Hned poté, co zprávu o "ošklivém viru" přejala řada seriózních médií včetně BBC nebo deníku Guardian, začaly se také šířit pochybnosti, zda jde o skutečný útok, nebo jen o šikovnou PR akci.
Na serveru International Bussines Time například upozorňuje bezpečnostní expert firmy Sophos Graham Cluley, že o viru Shrek nikdy nikdo předtím neslyšel a seznamka při řešení problémů spojených s útokem nepožádala o pomoc žádnou externí bezpečnostní firmu.
Hlavně však připomenul nedávný případ, kdy bylo ze stránek Beatifulpeople po vánocích 2009 z komunity údajně vyloučeno asi 5000 Američanů, protože podle referencí od ostatních členů prý přes svátky příliš ztlousli.
Nakonec se však ukázalo, že kauza známá jako "Sváteční tlusťoši" byla dobře mířenou kampaní PR agentury Golden Goose. Případ totiž doslova zaplavil americká média a výsledkem bylo pro Beatifulpeople.com 48 000 nových členů během 24 hodin. Za kampaň "Sváteční tlusťoši" nakonec dostala agentura Golden Goose cenu za nejlepší globální kampaň na festivalu reklamy CIPR 2010.
Kdo je vlastně krásný?
Zprávy o ošklivém viru "Shrek" jsou tak možná jen další snahou, nahnat ke komunitě „krásných" lidí další zájemce, kteří se budou dobrovolně podřizovat jejím vstupním prohlídkám. Řada komentátorů této události se však dnes pozastavuje právě nad "segregačním" principem tohoto internetového klubu.
Například Tanya Gold v on-line vydání Guardianu poznamenává, že BeatifulPeople připomínají staré americké country kluby, do kterých měli vstup zakázán "negři, židi, psi a bratři Marxové" a vytvářely tak vlastní definici apartheidu, ve které existoval uzavřený svět pro vyvolené, zatímco okolní realitu obývali méněcenní.
Zároveň uvádí, že do světa "symetrických" tváří, jaké tvoří obyvatelé planety BeautifulPeople by se nikdy nedostali géniové jako byl tlusťoch Orson Welles, ale také nestandardní mezinárodní sex idol Charles Depardieu.
"Krásní" lidé se tak prostřednictvím vlastní paranoie zamykají do klece, kde je možná všechno podle pravidel, ale zároveň však obsahuje pouze vlastní noční můry. Tanya Gold dodává, že princip který do světa seznamek vnáší BeautifulPeople přinesl v minulosti všude jenom jediné - nepochopení a nenávist.