Londýn - Sotva se vedení letiště Heathrow vzpamatovalo z chaosu, který provázelo otevřené pátého terminálu, už se na něj valí další pohroma. Podle Úřadu pro civilní letectví jsou zdejší zpoždění jedny z největších v Evropě.
Zatímco na pařížském letišti Charlese de Gaullea nebo amsterdamském Schipolu se letadlo zpozdí asi o 15 minut, na Heathrow cestující čekají o šest minut déle. Opožděno bylo v loňském roce celých šedesát procent letů.
Heathrow potřebuje novou ranvej
"Dvě ranveje na Heathrow pracují na 99 procent, což vede k dalším a dalším zpožděním," obhajuje plán na výstavbu třetí ranveje labouristický poslanec Lord Soley. "Amsterdam a Paříž mají menší zpoždění právě kvůli větší kapacitě, kterou vytváří ranveje navíc."
Frankfurt má tři startovací dráhy, Paříž čtyři a Amsterdam dokonce pět. Počet destinací, kam se odtud odlétá se rok od roku zvyšuje. Na Heathrow je tomu právě naopak. Zatímco v roce 1990 se odtud odlétalo do 227 míst, dnes je to jen 180.
Obhájci rozšíření letiště tak mají v rukou mocnou zbraň. "Pokud chceme zůstat konkurenceschopní, musíme letiště modernizovat," tvrdí.
Protesty proti rozšiřování
Ochráncům životního prostředí se však plány na výstavbu třetí ranveje a šestého terminálů nelíbí. Argumentují znečištěním ovzduší, ochranou fauny a flóry v okolí a staví se proti studii, která tvrdí, že bez modernizace letiště utrpí britská ekonomika.
Na jejich stranu se přidávají i místní. Do soudních pří jdou také lidé žijící v nedalekém Sipsonu, kde by kvůli výstavbě třetí ranveje muselo z povrchu země zmizet na 700 domů.
Čtěte podrobnosti: Třetí ranvej, šestý terminál žene Greenpeace do útoku