New York - Hudební vydavatelství Universal spustí 21. srpna testovací fázi prodeje hudby na internetu bez protipirátské ochrany, známé jako DRM.
Internetovou komunitu tak čeká klíčové období, které ukáže, jestli je možné prodávat hudbu i bez přísných regulí a restrikcí.
Tisíce písní a hudebních alb bude možné koupit online ve formátu MP3.
"Experiment, který bude trvat do ledna příštího roku, by nám měl ukázat, jak velká je poptávka, jak by měla být nastavena cena a jak moc obchod utrpí pirátstvím," uvádí Universal.
K hudebním pokladům společnosti patří například rapper 50 Cent, kapela Black Eyed Peas, či zpěvačka Amy Winehouse.
Bez iTunes, zato s Googlem
K obchodníkům, kteří se do této fáze zapojili, patří Google, Wal-Mart a Amazon.com. Průkopník online prodejů hudby iTunes se nezapojí.
Universal záměrně nechal tento internetový obchod stranou. Údajně proto, že by s ním rád srovnal výsledky, které přinese testovací fáze.
Esem v rukávu má být ale Amazon.com. Tento server je totiž odborníky považován za jednoho z mála možných budoucích konkurentů iTunes.
Má totiž dostatečné jméno u uživatelů internetu, má dostatek prostředků i technického zázemí.
Není to ovšem poprvé, co Universal zkouší prodávat hudbu bez ochrany. Nikdy ale nešlo o takto masivní akci se zapojením velkých partnerů.