Ruské aerolinie přistanou v týmu ČSA

Michal Najman
13. 4. 2006 0:00
Amsterdam /od zvláštního zpravodaje/ - Letecká aliance SkyTeam se od pátku rozroste. Novým členem se stane ruská společnost Aeroflot.

Infobox

Členové SkyTeamu:

  • AeroMexico
  • Air France
  • KLM
  • Alitalia
  • Continental Airlines
  • ČSA
  • Delta Air Lines
  • Northwest Airlines
  • Korean Air

Celkem je tak v alianci, kam patří i České aerolinie, deset příslušníků.

SkyTeamu, jenž vede francouzsko- nizozemská Air France-KLM, se díky tomu podaří výrazně posílit pozici na rychle rostoucích východních trzích. Otázkou zůstává, zda vstup Aeroflotu do Sky Teamu neomezí snahu ČSA stát se "branou pro východní trhy," jak společnost dříve avizovala.

České aerolinie se s Aeroflotem "znají"

ČSA však ústy své tiskové mluvčí Jitky Novotné tvrdí, že "nedojde pro ČSA k žádným ztrátám z hlediska regionálního pokrytí".

"I před vstupem Aeroflotu do SkyTeamu měly ČSA a Aeroflot úzké bilaterální vztahy včetně provozování společných letů na vybraných linkách, například mezi Moskvou a Karlovými Vary", dodala Novotná pro deník Aktuálně.cz

V současnosti létá na lince Karlovy Vary - Moskva pět letů. Lety jsou dočasně přerušeny a přesměrovány na pražské letiště z důvodu rekonstrukce letiště Karlovy Vary. Tu si vyžádaly závažné nedostatky v bezpečnosti letiště. Opětovné otevření a zprovoznění bude možné nejdříve po 16. červnu.

ČSA jsou ostatně první leteckou společností, se kterou začal Aeroflot spolupracovat na bázi sdílených letů. Vstupem Aeroflotu do SkyTeamu získají ČSA možnost obsluhovat další destinace v Ruské federaci.

"V současné době jednáme o provozování společných linek z Prahy například do Krasnodaru, Irkutsku či Novosibirsku," uvedla Novotná.

Aeroflot o vstup také dlouho usiloval, protože v rámci aliance bude moci svým zákazníkům nabízet i lety partnerů do destinací, kam dosud nelétal. Český dopravce mu tak může nabídnout například kanadský Montreal nebo irský Dublin.

SkyTeam sice s přijetím Aeroflotu chvíli váhal, ale převážila touha po lukrativním východním trhu. "V současné době cestují pouze dvě procenta ruské populace, a toho je potřeba ve spolupráci s Aeroflotem využít," uvedl Roman Orlík, ředitel nizozemské pobočky ČSA.

Nákupní horečka zn. Aeroflot

Nováček v alianci má silné postavení v Rusku především u mezinárodních letů, kde mu patří bezmála dvoupětinový podíl. U vnitrostátní přepravy největší ruské aerolinie pokulhávají, patří jim jedenáct procent.

Právě nízký podíl na domácím trhu pálí Aeroflot nejvíce. Na ruském trhu operuje podle informací z deníku Moscow Times 185 leteckých společností. Pět hlavních rivalů chce Aeroflot zakoupit. Jedná se o společnosti Pulkovo, Dalavia a Rossia, které jsou plně vlastněné ruským státem.

Dále chce koupit ještě KrasAir a Vladivostokavia, v nichž vládě patří jednapadesát procent.

Zálusk má Aeroflot údajně i na pětadvacetiprocentní kontrolní balík, který stát drží ve společnosti Sibir, což je dvojka ruského trhu. Pokud Aeroflotu záměr vyjde, bude kontrolovat více než polovinu veškeré letecké osobní dopravy v Rusku.

Samotný Aeroflot je většinově vlastněn Kremlem.

V roce 2005 přepravil ruský dopravce, který začal létat již v roce 1923 z moskevského letiště Šermetjevo, 6,8 milionu cestujících do 86 měst ve 46 zemích. Aeroflot provozuje 302 letů denně a jeho flotila má 81 letadel.

Právě flotila, respektive její zastaralost, byla největší překážkou pro vstup do Sky Teamu. Aeroflot proto modernizoval a nyní disponuje i západními stroji od společností Boeing a Airbus. Do jeho flotily patří dálková letadla Airbus A310 a Boeingy 767 a 777.

 

Právě se děje

Další zprávy