Peking - Olympijské hry nejsou jen sportovním kláním, ale také ostrým soubojem světových firem.
Americká Nike a německý Adidas vyčlenily na sponzorování olympijských her v Pekingu mezi 150 až 190 miliony dolarů. Mělo by se jim to však vyplatit. Zisky po olympiádě již tradičně rostou.
Válku značek vyhrála Puma
Do boje dvou Titánů ale tentokrát zasáhla ryby mnohem menší - německá Puma. Ti, kteří sledovali napínavé finále mužské stovky, na zlaté tretry Theseus II jamajského rekordmana Usaina Bolta a jeho jasné vítězství jen tam nezapomenou.
"Byla to ukázka války značek. Nemusíte mít mnoho běžců, ale musíte mít ty pravé," citoval americký list The Financial Times Larryho Edera, šéfa webové stránky Running Network.
"Puma uzavřela dohodu s jamajskou federací, ale většina jejich atletů má smlouvu s Nike. Bolt je jediný, který u Pumy zůstal."
A trojka na trhu sportovní obuvi na tom určitě vydělala. Doposud byla známou především díky podpoře fotbalových klubů i samotných fotbalistů, nyní zasáhla i atletické fanoušky.
Adidas, Nike, McDonald's
Adidas sponzoruje Hry samotné, olympijský výbor i pochodeň a každý atlet, který v Pekingu uspěje, bude při medailovém ceremoniálu stát na podiu od Adidasu.
Nike má na seznamu kromě řady amerických atletů také čínský tým a to hned ve 22 z 28 olympijských sportech. Puma má Bolta. Tak shrnuje dosavadní souboj firem The Financial Times.
Zisky očekává také oficiální restaurace olympijských her, McDonald's. Během dvou týdnů her prodá miliony hamburgerů, kuřecích sandwichů a nealkoholických nápojů v desítkách svých restaurací.
Čtyři z nich byly vystaveny speciálně pro potřeby olympijských atletů a ihned po skončení her budou zrušeny. Americké firmě se to přesto vyplatí. Příjem má, podle předpokladů, na 80 milionů.
Coca Cola: Jde o tradici, ne zisk
Naopak vedení Cola Coly připouští, že jim olympiáda zisk nepřinese. "Ale jde o tradici." hlásají.
Nevýhodné se sponzorování her zdá čínskému výrobci počítačů, firmě Lenovo. "Příští olympiádu rozhodne sponzorovat nebudeme," tvrdí.
A to samé má v plánu společnost Eastman Kodak. "Toto je poslední rok, kdy sponzorujeme Hry. Momentálně to pro nás nemá cenu," potvrdil manažer Antonio Perez.
Je proto možné, že sponzorů olympijských her bude ubývat a zisky pár vyvolených porostou do neuvěřitelné výše.