Praha - Popularita počítačových tabletů mezi spotřebiteli po celém světě pokračuje v rychlém růstu, a to mimo jiné díky poklesu cen těchto přístrojů. Jasnou jedničkou na trhu zůstává americká společnost Apple, která před rokem uvedla na trh třetí generaci svých tabletů iPad. Její náskok se však snižuje.
Celosvětový prodej tabletů loni podle výzkumné společnosti IDC stoupl o 78 procent na 128 milionů kusů. "Průměrná prodejní cena tabletu v roce 2012 klesla na 461 dolarů (9000 korun). Očekáváme, že tento trend bude v letošním roce pokračovat," uvedl analytik IDC Ryan Reith.
Tablety se staly velkou konkurencí pro klasické stolní i přenosné osobní počítače. Reith upozornil, že osobní počítače nemohou s tempem růstu prodeje tabletů držet krok. Prodej stolních počítačů loni podle IDC klesl o více než tři procenta na 202 milionů a prodej přenosných počítačů o více než čtyři procenta na 148,4 milionu.
Tablety nadále výrazně zaostávají za chytrými mobilními telefony, kterých se loni prodalo 722 milionů. Společnost IDC upozornila, že chytré telefony jsou v průměru o něco levnější než tablety a spotřebitelé je častěji vyměňují za nové modely.
Podívejte se na novinky z veletrhu spotřební elektroniky CES 2013:
Největším prodejcem zůstala společnost Apple, která ve čtvrtletí zvýšila odbyt téměř o polovinu na zhruba 23 milionů kusů. Její podíl na trhu však kvůli rostoucí konkurenci klesl na 43,6 procenta z 51,7 procenta před rokem. Druhé místo obsadil jihokorejský rival Samsung Electronics, jehož tržní podíl se více než zdvojnásobil na 15,1 procenta ze 7,3 procenta.
V posledním čtvrtletí loňského roku, které zahrnovalo klíčovou vánoční sezonu, se prodej počítačových tabletů meziročně zvýšil o 75 procent na rekordních 52,5 milionu.
V České republice by prodej tabletů mohl podle dřívějších odhadů vykázat za loňský rok nárůst až o třetinu z předloňských zhruba 100 000 kusů.