Pojišťovací společnost Norwich Union po dvou letech testovacího provozu spustila "naostro" prodej pojištění, díky kterému budou řidiči platit pojištění svého vozu přesně podle toho, jak se chovají na silnici. Ti, kdo jezdí pomalu a spíše po dálnicích zaplatí méně, než řidiči, kteří svá auta prohánějí nadměrnými rychlostmi po vesnických silnicích.
Plať podle toho, jak řídíš
Tento produkt byl již dříve užíván v USA pod názvem "Pay as you drive", tedy "Plať podle toho, jak řídíš".
Měřítkem je však i celková vzdálenost, kterou řidič se svým automobilem za měsíc najezdí či zda jezdí častěji ve dne nebo v noci.
Jak pojišťovna přijde na všechny tyto údaje? Rozhodně nespoléhá na samotné řidiče, kteří by měli vše přiznat.
Do auta klienta bude zabudována černá skříňka založená na systému GPS, která bude automaticky vysílat do centrály údaje o chování řidiče. Systém je následně vyhodnotí a na základě toho bude vystavena faktura za pojištění.
Jako bonus dostanou řidiči sto mil měsíčně zdarma, poté začnou být nemilosrdně sledováni špehovacím zařízením.
Nejvíce by na systému "Plať, jen když řídíš" mohli vydělat ti, kdo jezdí málo a mladí, nezkušení řidiči. Mladí řidiči jsou totiž většinou velmi "sankcionováni" pojišťovnami a musí platit mnohem více než ostatní. U nového systému sice určité navýšení existuje, ale přesto je zde velký prostor pro to, aby nováčci ušetřili.
Ti, kdo jezdí pouze příležitostně, ušetří proto, že standardní pojištění je počítáno pro řidiče, kteří jezdí alespoň průměrně často a u nich je riziko vyšší už jen z toho pohledu, že najedou mnohem více kilometrů - v případě Británie mil.
Kritikové tohoto systému vidí nevýhodu především v tom, že se nehodí pro každého.
Češi si počkají
"Pokud nepatříte mezi ty, kteří jezdí jen po dálnicích nebo jen v noci či velmi pomalu, může být těžké na tomto druhu pojištění ušetřit," myslí si Richard Manson pracující pro server, který se zabývá srovnáváním pojištění Moneysupermarket.com.
Motoristické sdružení AA Motorist naopak uvádí, že toto pojištění může přispět k bezpečnějšímu řízení například v noci, kdy především mladým řidičům "narůstají křídla".
Jeden z největších tuzemských pojišťovacích ústavů Česká pojišťovna zatím o zavedení podobného systému neuvažuje, zároveň ho ale ani nezavrhuje.
"Pokud by o tento trend byl zájem, do budoucna nelze vyloučit, že ho začneme nabízet," uvádí Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny.
"Jde však o systém, který by motoristy v dnešní době zatížil nemalou počáteční investicí," dodává Bálek.