Jaká krize? Prodeje luxusních aut v Česku neklesají

Veronika Skálová Veronika Skálová
13. 3. 2009 0:00
Porsche vloni v Česku zvedlo prodeje o 41 procent, Audit o třetinu
Audi TT RS na letošním autosalonu v Ženevě.
Audi TT RS na letošním autosalonu v Ženevě. | Foto: Reuters

Ingolstadt/Brno - Devět procent hrubého zisku navíc oproti předchozímu roku si vloni připsala německá automobilka Audi. Společnost na začátku týdne oznámila, že vydělala 3,18 miliardy eur. Prodeje luxusních vozů, jejichž výrobce je součástí koncernu Volkswagen, nepřetržitě stoupají už třináct let. Vloni tržby povyskočily o dvě procenta na 34, 2 miliardy eur.

Na trhu s luxusními vozy nejsou dobré výsledky Audi zas takovou výjimkou. Naopak: Mezi značkami, které jsou symbolem luxusu, poklesly prodeje jen několika automobilkám.

Propad přijde až letos

Celosvětové prodeje 2008

  • BMW - 4,3 %
    1 400 000 vozů
  • Mercedes-Benz - 5 %
    1 126 000 vozů
  • Audi + 4,1 %
    1 003 000 vozů
  • Jaguar + 8%
    65 350 vozů
  • Maserati + 17 %
    8 600 vozů
  • Bentley - 24 %
    7 605 vozů
  • Ferrari + 2%
    6 587 vozů
  • Lamborghini + 1%
    2 430 vozů
  • Rolls-Royce + 20 %
    1 212 vozů

Největší pokles prodeje zaznamenalo Porsche - meziročně o 27 procent. Jde však o výsledky za první fiskální pololetí, které končilo letošním lednem. Zahrnuje tedy už začátek roku, který bude podle automobilek nejhorší v novodobé historii.

Pokud jde o samotný loňský rok, nejvyšší propad hlásí anglický Bentley, který je stejně jako Audi součástí Volkswagenu. Oproti roku 2007 si pohoršil o 24 procent.

Zákazníci ubyli i vozům s trojcípou hvězdou na kapotě. Mercedes-Benz však prodal jen o pět procent méně než o rok dřív.

Podobně skončil rok 2008, který zpočátku pro všechny automobilky sliboval rekordní nárůsty tržeb, i pro značku BMW. Pokles prodeje, konkrétně o 4,3 procenta, přišel poprvé od roku 1993.

Nicméně i dosud úspěšné Audi počítá, že krize teprve přijde. "Plánujeme ušetřit několik stovek milionů eur. Předpokládáme, že prodeje letos spadnou nejméně o deset procent," říká finanční šéf značky Audi Axel Strotbek. Například podle maďarského listu Népszabadság hodlá tamní divize Audi v srpnu kvůli slabé poptávce přerušit na tři týdny výrobu.

Náklady, především na odměnách manažerům, bude snižovat i britský Jaguar spadající pod indický koncern Tata Motors. A to si vloni na prodejích polepšil o osm procent.

 "Úspory jsou reakcí na nevyhnutelný dopad omezení poskytování úvěrů a tedy i vážný pokles poptávky, který letos čekáme. Předpokládáme, že se prodejní podmínky ještě nějakou dobu na normální úroveň nevrátí," očekává generální ředitel David Smith.

Více Bondů v Česku

Zatímco v posledním čtvrtletí minulého roku klesaly celosvětové prodeje téměř všem výrobcům luxusních vozů, do Česka tehdy ještě krize nedorazila.

Celkový prodej aut v Česku vloni sice stoupl jen o 8,4 procenta, u dražších značek (nad milion korun) je však růst dvojciferný. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Porsche zvedlo loni prodeje v Česku dokonce o 41 procent. Audi si koupilo o 34 procent Čechů více, BMW o 16 procent, Mercedes o 12 procent. Ještě závratnější nárůsty si připsaly ty nejluxusnější vozy - především díky tomu, že se jich v České republice ročně prodá jen pár kusů.

Maserati Quattroporte Sport GT S na autosalonu v Ženevě.
Maserati Quattroporte Sport GT S na autosalonu v Ženevě. | Foto: Reuters

Od loňského roku například jezdí po našich silnicích dva zbrusu nové vozy Rolls-Royce, přitom o rok dřív se do Česka neprodal ani jediný. Prodej Aston Martinů, které proslavila série filmů o agentovi 007, se zvýšil ze čtyř kusů na deset. Nové Maserati udělalo radost 36 majitelům, což je dvakrát více než v roce 2007. Aristokratický Bentley nově vlastní od loňska 18 obdivovatelů této značky.

Výsledky z letošního roku zatím nenaznačují, že by měl zájem o luxusní vozy v Česku poklesnout. "První měsíce roku bývají vždy slabší. Ale letošní čísla v porovnání se stejným obdobím roku 2008 jsou srovnatelná. A to jak u Lamborghini, tak u Bentley," říká Veronika Leifrová ze společnosti Auto Exner, která tyto značky prodává.

Levnější vozy jsou na tom hůř

O podobných úspěších si jiné automobilky, vyrábějící cenově podstatně dostupnější vozy, mohou nechat jen zdát. Jen v Evropě se v uplynulém roce prodalo nejméně aut za posledních 15 let. Objem prodejů však vloni klesal celosvětově.

Mnohem horší rok očekává také Volkswagen. Nicméně vloni mu prodej aut celkově ještě stoupl o 0,6 procenta na rekordních 6,23 milionu vozů. Rost i prodej škodovek - o více než sedm procent na rovněž rekordních 674 500 vozů. Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni kvůli nepříznivému vývoji kurzu české koruny propadl o více než pětinu na 565 milionů eur (15,3 miliardy korun).

Americký kolos General Motors si meziročně pohoršil o 11 procent. To jej stálo pozici světově jedničky v prodeji automobilů. Vystřídala jej japonská Toyota, které úspěch nezmařil ani čtyřprocentní pokles prodejů.


 

Právě se děje

Další zprávy