Londýn - Výdaje na letáky, brožury, telefonisty, co obvolávají potencionální klienty s nabídkami své firmy a výdaje podobných aktivit, které se řadí do škatulky přímý marketing, prožily za poslední čtvrtrok velký pokles. Dokonce největší za posledních osm let.
Vyplývá to z takzvané "Bellwether report", zprávy hodnotící stav marketingového trhu.
Výdaje na reklamu podle údajů klesly i celkově, za což mohou černé vyhlídky na zbytek roku 2008.
Firmy: Ekonomika nás děsí
Konkrétními důvody pro snížení výdajů na reklamu jsou pak nižší tržby oproti očekáváním, klesající útrata konzumentů a pochybnosti firem o stavu britské ekonomiky.
Čtěte také: OMD: internet je utajená televize |
Podle zprávy sice celkové výdaje na marketing v roce 2008 porostou, růst však bude jen minimální.
Jim Marshal, šéf společnosti Starcom a zároveň představitel Institute of Practitioners in Advertising Media Futures Group, prohlásil, že výsledky zprávy jsou varováním pro ekonomiku.
,,Současný prudký pokles výdajů na přímý marketing je způsoben i přesunem reklamy na internet. Ten je podle mnoha názorů stále oblíbenějším způsobem přímého marketingu," řekl Marshal.
,,Ačkoli je pokles výdajů na reklamu nezpochybnitelný, je mezi klienty stále velký zájem investovat do reklamních aktivit na mnoha událostech typu olympijských her, jež se v letošním roce uskuteční," mírnil v zápětí Marshal obavy.
Méně utrácejí třeba strojaři
Rozpočty na podobné události, služby PR, průzkumy trhů a propagaci výrobků a nabídek jsou nejnižší za poslední dva roky.
V prvním čtvrtletí tohoto roku oznámilo zvýšení výdajů na marketing 19 procent britských společností, zatímco 21 procent firem tyto náklady snížilo.
Firmy, jež tyto rozpočty snížily, se pohybují hlavně v oblastech prodeje spotřebního zboží, strojírenství a veřejných služeb.