reklama
 
 

Hořické trubičky získaly ochranu Evropské unie

17. 5. 2007 11:15
Česko boduje a má další chráněný výrobek

Brusel - Již čtvrtá tradiční česká specialita dostala od Evropské unie zelenou a byla jí přiznána ochrana zeměpisného původu.

Výroba pravých Hořických trubiček by tak od pátku měla být oficiálně spjata s Hořicemi a okolím. Získají punc exkluzivity v rámci celé Evropské unie.

"Název Hořické trubičky budou moci používat jen místní výrobci této potravinářské speciality a nikoli výrobci nejrůznějších napodobenin, kteří na této značce parazitují," říká lidovecký europoslanec Jan Březina, který se tématem ochrany výrobků zabývá.

Další v řadě

Kromě trubiček již byl ochranný statut přiznán Štramberským uším, Pohořelickému kapru a Žateckému chmelu. Již při vstupu do Evropské unie si Česko vyžádalo ochranu pro tři českobudějovická piva.

Nyní je ve hře dalších pět výrobků, u kterých byla již přezkoumána žádost a návrh na přidělení ochrany byl zveřejněn v unijním věstníku. Běží tak půlroční lhůta, během níž mohou padat námitky proti přidělení.

Ochrana označení

  • Ochrana zeměpisného značení se týká výrobků, u nichž je aspoň část výrobního procesu (suroviny, proces zrání) spjata s oblastí její výroby.
  • Chráněný název je vyhražen jen pro výrobce na určitém území. Může vydán buď jen pro jednoho výrobce nebo pro daný výrobek z produkce více firem
  • Chráněné výrobky požívají vyšší právní ochranu a nemusí splňovat některé normy EU, pokud by to narušilo výrobní postup
  • Bývá vydávána především na sýry, ovoce, zeleninu, maso a další potraviny

Koncem dubna začala běžet i lhůta pro Karlovarské oplatky, které by se mohly stát vůbec nejožehavějším výrobkem.

Originalitu této pochutiny si totiž nárokuje i německá strana.

"U Karlovarských oplatků se zatím nenaplňují černé scénáře předpovídající nesouhlasnou reakci německých výrobců. Zatím žádné oficiální námitky nedorazily," říká Březina.

Na případné námitky ale zároveň čeká například Třeboňský kapr, Mariánskolázeňské oplatky či Pardubický perník.

autor: Dušan Klimeš | 17. 5. 2007 11:15

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama