New York - Letošní letní sezona byla pro hollywoodská filmová studia zklamáním. Tržby za vstupenky meziročně klesly o tři procenta na 4,28 miliardy dolarů. Naposledy přitom Hollywood zaznamenal pokles tržeb v létě před sedmi lety. Informaci přinesl list The New York Times.
Před ještě horším výsledkem přitom studia zachránily vyšší ceny lístků. Návštěvnost kin v období, na něž připadá 40 procent ročních tržeb studií, byla nejnižší od roku 1993. Celkem kina v období od posledního květnového víkendu po poslední srpnový, jež se počítá za letní sezonu, navštívilo 533 milionů lidí. Meziročně to bylo o čtyři procenta méně.
Výsledky jsou špatné navzdory tomu, že v létě byly v amerických kinech dva velké hity. Šlo o film Avengers, který v USA utržil 620 milionů dolarů a v celém světě přes 1,5 miliardy dolarů, a poslední díl batmanovské série Temný rytíř povstal s americkými tržbami 431 milionů dolarů a celosvětovými ve výši jedné miliardy dolarů.
Lidé se bojí chodit do kina
Šéfové studií pokles přičítají zejména červencové střelbě na půlnoční projekci Temného rytíře v Coloradu. Podle výzkumné firmy NRG se po ní do amerických multikin nechtělo až čtvrtině běžných návštěvníků. Lidé také zůstávali doma kvůli olympiádě, která letos ve Spojených státech budila větší zájem diváků než obvykle. Na vině jsou i vyšší ceny lístků zejména u trojrozměrných snímků.
Podle odborníků ale svůj díl viny nesou i samotné filmy. V čase sociálních sítí je pro studia těžké pomocí marketingu prodat snímky, které neoslnily kritiky ani publikum. Letos šlo o případ filmů jako Bitevní loď, Total Recall či Abraham Lincoln: Lovec upírů. "V některých případech nezaujal diváky jejich koncept, v jiných šlo prostě o špatné produkty," uvedl Vincent Bruzzese z výzkumné společnosti Ipsos MediaCT.
Pro letošní filmové léto ve Spojených státech byly podle The New York Times příznačné extrémy. The Avengers v květnu překonal rekord v tržbách za premiérový víkend. Naopak dílo The Oogieloves in the Big Balloon Adventure od amerického distributora televizních Teletubbies Kenna Viselmana uvedené o posledním prázdninovém víkendu patří mezi největší propadáky všech dob. Stálo 55 milionů dolarů, za víkend ale utržilo ve 2160 kinech jen 448 000 dolarů.
Studio Disney uspělo
Mezi studii největší letní propadák zaznamenal Universal s Bitevní lodí, kvůli které společnost skončila ve ztrátě 83 milionů dolarů za druhé čtvrtletí. Chuť si ale jeho šéfové spravili díky relativně levné komedii Méďa od Setha MacFarlanea, která dosud po celém světě utržila 384 milionů dolarů.
Studio Sony Pictures mělo úspěch se snímkem The Amazing Spider-Man, který měl celosvětové tržby 735 milionů dolarů. V kinech ale naopak propadla komedie That's My Boy s Adamem Sandlerem a remake snímku Total Recall. Studio Warner Bros. pak podobně uspělo s filmem Temný rytíř povstal, musí se ale potýkat se ztrátami ze snímků Temné stíny a Rock of Ages. Výjimkou je studio Disney, které díky Avengers a Rebelce léto uzavírá ve výrazném plusu.