Globalizace nekončí, firmy pouze mění strategii

Redakce EKO
4. 8. 2008 17:54
Důvodem je hlavně drahá ropa
Přeprava zboží přes moře je stále dražší. Některé firmy se tak vrací domů.
Přeprava zboží přes moře je stále dražší. Některé firmy se tak vrací domů. | Foto: Schenker

New York - Rostoucí ceny pohonných hmot nutí vedení firem ke změně strategie. Přestože dopravovat se bude méně, globalizaci to nezastaví, tvrdí ekonomičtí experti.

Ty tam jsou však doby, kdy americká společnost dovezla součástky z Asie, aby je smontovala v Evropě a nakonec prodala ve Spojených státech. Stále více firem přesunuje výrobu blíž koncovým trhům.

Starý model je nákladný

Elektronické firmy se tak z Asie vrací zpět do Mexika, odkud je cesta za americkými zákazníky přece jen o něco kratší. Švédská IKEA zase omezuje dovoz výrobků přes moře a staví továrny přímo za oceánem.

"Pokud přemýšlíme o starém modelu, který momentálně využívá Wal-Mart, dojdeme k tomu, že je velmi nákladný a tudíž nevyhovující," odcitoval ekonomickou expertku Naomi Kleinovou deník The NewYork Times.

"Vede to ke zjištění, že zaměřit se na místní trhy, není od věci," dodává autorka knihy The Shock Doctrine.

Za vším hledej drahou ropu

Zatímco před deseti lety stál barel ropy deset dolarů, nyní se cena pohybuje kolem 125 dolarů.

Dovézt kontejner zboží ze Šanghaje do Spojených států tak momentálně přijde na 8000 dolarů, což je více, než hodlá většina z firem za dovoz zboží zaplatit.

Navíc, kvůli drahé ropě, je námořní doprava pomalejší než v 90. letech.

"Snížíte-li rychlost o deset procent, ušetříte až 25 procent pohonných hmot," potvrzuje Hermann Klein, jehož organizace Germanischer Lloyd monitoruje chování tisíce lodí po celém světě.

Politici: Myslete na domácí firmy

Na posílení domácího trhu tak myslí stále více politiků. Nejjasněji je to vidět téměř ve všech zemích Latinské Ameriky, kde se k moci dostali levicový vůdci a zájmy domácích společností hájí na úkor konkurence.

Ekonomika hraje důležitou roli. I ve volební kampani.
Ekonomika hraje důležitou roli. I ve volební kampani. | Foto: Reuters

Ale podobná je situace i ve Spojených státech. Prezidentský kandidát Barack Obama myslí na domácí ekonomiku více, než jeho demokratičtí předchůdci v minulosti.

Regionalizace však nemusí pomoci všem.

Mnozí analytici se shodují na tom, že dokonce i samotné Spojené státy ztratily v posledních letech potřebnou pružnost a jen těžko mohou konkurovat asijským firmám.

"Přesto je americká ekonomika stále nejsilnější," tvrdí Jagdish Bhagwati, profesor ekonomie na Kolumbijské univerzitě.

 

Právě se děje

Další zprávy