Praha - Největší světová sociální internetová síť Facebook jmenovala pět manažerů chystané primární nabídky svých akcií (IPO) a za hlavního organizátora zvolila investiční banku Morgan Stanley. Sdělily to podle agentury Reuters informované zdroje.
Největší nabídka akcií v historii technologického sektoru a jedna z největších vůbec má mít počáteční cíl pět miliard dolarů (97 miliard korun). Facebook by měl pode zdrojů předat příslušné dokumenty burzovním úřadům během středy.
Pět miliard dolarů je jen předběžná hodnota a čeká se, že nabídka se bude v dalších měsících podle reakce investorů zvyšovat, sdělila agentura IFR ze skupiny Thomson Reuters. Dodala, že dalšími čtyřmi manažery emise budou Goldman Sachs, Bank of America, Merrill Lynch, Barclays Capital a JP Morgan, syndikát upisovatelů však může být ještě rozšířen. Facebook zprávu komentovat odmítl.
Načasování začátku primární nabídky by znamenalo, že na veřejný trh by mohly akcie Facebooku vstoupit někdy v květnu.
Facebook nejspíše hned v úvodu své "burzovní historie" přepíše dějiny, pokud jde o výši poplatků pro banky vedoucí úpis. I pro ně je to prestižní záležitost, takže půjdou s cenou dolů.
O akcie budou mít zájem nepochybně velké fondy, ale i drobní investoři.
Ruský podnikatel Jurij Milner, který vlastní akcie firmy za zhruba 500 milionů dolarů a je podílníkem také v Zynze, Grouponu a Twitteru, považuje Facebook za adepta dalšího růstu po uvedení na burzu.
Naopak třeba Sean Parker, zakladatel Napsteru a jeden z prvních akcionářů Facebooku, v Davosu uvedl, že se okolo akcií největší světové sociální sítě nafukuje pořádná bublina.
Sedmina světové populace
Facebook dosud dokázal organicky růst díky investicím konkrétně oslovených investorů, v posledních letech i díky příjmům z reklamy.
Během letošního roku by měl přivítat uživatele s pořadovým číslem 1 000 000 000. Ano, sedmina světové populace má být brzy ochotna o sobě sdělovat věci, které by ještě před pár lety zamykala do sejfu.
Akcie přímo uživatelům? Drzost
Pro další růst a zakladatelem Markem Zuckerbergem opakovaně zdůrazňovanou bezplatnost potřebuje firma další peníze. A ty by měly přitéci z kapes velkých investorů.
Spekulace o tom, že by podíl ve firmě byl nabídnut uživatelům Facebooku, sám zakladatel odmítl s tím, že by to "působilo jako drzost". Zuckerberg je samorost, to se ví, podle všeho by totiž uživatelé o akcie zájem měli.
Vlna internetových IPO
Facebook by v případě úpisu navázal na nejsilnější rok internetových IPO za poslední dekádu. Devatenáct firem z oboru získalo na burze přes 6,6 miliardy dolarů.
Profesní síť LinkedIn, hudební streamová služba Pandora, slevový server Groupon nebo výrobce online her Zynga patřily k hlavním tahákům roku 2011.
A právě akcie internetových společností by podle odborníků mohly vstupem Facebooku na trh trpět. Například Paulo Santos, zakladatel serveru Think Finance, považuje loňské nováčky za jedny z nejohroženějších titulů na burze, pokud se Facebook nakonec rozhodne svůj úpis zrealizovat v prvním pololetí letošního roku.
Riziko pro konkurenci
Akcie RenRen, Sina Corporation, Pandora, LinkedIn i Zyngy reagovaly v pátek minulého týdne na informace o IPO Facebooku silným růstem, ovšem dlouhodobě by pro ně jejich přítomnost na burze měla být spíše rizikem. Proč?
1. Peníze potečou do Facebooku z akcií jiných internetových firem.
2. Akcie Facebooku budou levnější nebo stejně drahé.
U druhého důvodu se zastavme. Facebook je dnes již silně zisková společnost. Očekává se tržní kapitalizace až 100 miliard dolarů. Při ní by valuace akcií nevypadala vůbec špatně.
Podle odhadů měl Facebook loni obrat okolo 4,1 miliardy a EBITDA zhruba dvě miliardy (marže EBITDA 50 %). To by znamenalo dvanáctiměsíční klouzavý poměr ceny a tržeb okolo 24 a EV/EBITDA pod 50 (lze předpokládat, že firma bude mít hodně volné hotovosti; EV je enterprise value, tedy hodnota firmy po zohlednění dluhů a volné hotovosti).
RenRen má tyto hodnoty 19,6 a 77,6. Sina Corporation 9,5 a 54,5. Pandora Media 8,7 a 128. LinkedIn 16,2 a 132. A nakonec Zynga 6,5 a 32.
Z toho vyplývá, že některé akcie, které na zprávu o IPO Facebooku reagovaly růstem, jsou aktuálně stejně drahé, nebo dokonce dražší než Facebook při své předpokládané upisovací hodnotě.