Peking - Boj o internetové domény .asia startuje. Společnost DotAsia, které má správu domén na starosti, je již od října uděluje velkým společnostem. Nyní přišly na řadu i menší uživatelé a první stránky s koncovkou .asia se na síti objeví už v březnu.
Doména .asia je k dispozici pro 70 států celé Asie, což představuje 60 procent světové populace. Pravidelný přístup k internetu tu pak má více než 400 milionů uživatelů.
Asie je připravena na sjednocení
DotAsia je tak již připravena na obří zájem. "Jsme připraveni na velikou věc. Všichni jsou připraveni a těší se na spuštění," tvrdí mluvčí společnosti Leona Chenová.
Prodej domén s sebou přináší ale také spory. Když se rozdávaly domény .eu, objevilo se 95 tisíc sporů. Stránky www.polo.eu si současně chtěly zaregistrovat Volkswagen, Ralph Lauren i Nestlé, nakonec vyhrála německá automobilka.
Boj o domény. Rozhodnou peníze
Asie se na podobnou situaci již předem připravila. Žadatelé se o doménu přihlásí a v případě zájmu více subjektů proběhne regulérní veřejná dražba. Peníze hrají v tomto případě největší roli.
Potvrzuje to také produktový manager britské firmy Hostway Thomas Herbert.
"Za patnáct let internetového boomu se mnoho věcí změnilo. Lidé jsou ochotni zaplatit velké peníze za doménu. Je to vlastně ochranná známka," cituje jeho slova britská BBC.
Zájem o národní domény klesá
K podobným krokům jako Evropa a Asie se připravuje také Afrika a Latinská Amerika. Jednotlivé státy se tak musí smířit s tím, že zájem o jejich doménu klesne, což nyní potvrzuje Evropa.
V České republice se kvůli tomu od podzimu loňského roku snížila velkoobchodní cena národní internetové domény s koncovkou .cz zhruba o polovinu - z 400 na přibližně 200 korun.