Davos: Hodnotu firmy zvyšuje její přínos pro společnost

ČTK ČTK, Věra Tůmová
27. 1. 2012 13:40
Vhodný společenský záměr pomůže firmě přilákat zaměstnance i zákazníky  
Ranní káva nad Financial Times.
Ranní káva nad Financial Times. | Foto: Reuters

Praha/Davos - Více než tři čtvrtiny vedoucích šéfů z podnikatelské sféry se domnívá, že by hodnota firmy měla být posuzována nejen podle dosažených zisků, ale i na základě celkového přínosu její hlavní činnosti pro společnost.

Vyplývá to z průzkumu Economist Intelligence Unit a společnosti Deloitte, jehož výsledky byly prezentovány na Světovém ekonomickém fóru 2012 ve švýcarském Davosu.

Na 73 procent dotázaných vedoucích manažerů firem podle průzkumu přitom věří, že jejich hlavní podnikatelská činnost má pro společnost kladný přínos.

Chová se firma dobře?

"Úspěšným společnostem již nestačí se při podnikání orientovat jen na dosažení zisku. Prioritou je dnes oblast společenské odpovědnosti, která zohledňuje dopad chování firmy na své okolí.

Zapojování firmy do společensky odpovědných aktivit pomáhá identifikovat obchodní příležitosti, posilovat důvěru u klientů a především zvyšovat motivaci zaměstnanců," uvedl vedoucí partner Deloitte ČR Josef Kotrba.

Na 82 procent dotázaných členů vedení podniků uvedlo, že jejich společnost vydala formální prohlášení blíže definující její 'společenský záměr'. Podle 52 procent z nich toto formální vyjádření záměru bylo zásadní pro přilákání další generace zákazníků a zaměstnanců. Pouze 25 procent z nich se ale domnívá, že jsou jejich zákazníci, spotřebitelé a klienti s tímto záměrem obeznámeni.

Současně Deloitte zkoumala i názory více než tisícovky členů "generace Y", tedy zaměstnanců společnosti, kteří se narodili po roce 1981, na vliv podnikatelské sféry na společnost.

Více než polovina (52 procent) těchto zaměstnanců se domnívá, že podnikání více než jakákoli jiná společenská oblast bude mít v budoucnu největší vliv na řešení největších společenských problémů.

Na 92 procent respondentů dále věří, že by úspěch podniku měl být posuzován na základě více faktorů, než je pouze zisk, čímž naznačují, že 'společenský záměr' firem je klíčovou prioritou a očekáváním generace Y.

Zjištění jsou založena na průzkumu 390 členů vedení společností, uskutečnil se v říjnu 2011. Respondenti pocházeli z Evropy (33 procent), Severní Ameriky (31 procent), Asie a Tichomoří (24 procent). Zbytek světa, tj. Latinská Amerika, Blízký východ a Afrika, byl zastoupen 12 procenty.

Z hlediska postavení ve společnosti bylo 57 procent respondentů z řad generálních ředitelů, představenstva, viceprezidentů či ředitelů, zbytek představoval vyšší management.

 

Právě se děje

Další zprávy