Praha - Ambice Indie, stát s nejrychleji rostoucí ekonomikou světa, láká i české investory.
Potvrdila to i nedávná podnikatelská mise do Indie, kam v čele s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou vyrazilo 32 zástupců tuzemských firem.
Za podpory Hospodářské komory České republiky se jim podařilo vyjednat kontrakty v celkové výši 400 milionů dolarů, tedy v přepočtu za téměř osm miliard korun.
Přestože se všichni zúčastnění shodují, že indický trh má obrovský potenciál, nešetří kritikou tamního podnikatelského prostředí. Podle zkušeností českých firem, které už na indickém trhu působí, totiž přístupu k zakázkám brání značná míra byrokracie, váhavý postoj politiků k privatizaci velkých státních podniků nebo dlouhá doba potřebná k projednávání kontraktů.
Šance pro strojírenství
Za velice úspěšnou považuje nedávnou návštěvu například strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group. Ta v Indii uzavřela kontrakt na dodávky hutních zařízení v hodnotě zhruba 200 milionů korun, přičemž několik zakázek již firma v současné době v Indii realizuje. V několika horizontu let by Vítkovice na tamním trhu podle svého vyjádření chtěly dostávat zakázky v řádech miliard korun.
Posílit spolupráci s indickými partnery se během návštěvy podařilo také například společnosti Watersavers. "Máme rozjednané osazení několika místních budov našimi šetřiči vody," sdělil online deníku Aktuálně.cz jednatel firmy Martin Božek. Podle něj se tyto zakázky zatím pohybují v přepočtu pouze okolo čtvrt milionu korun, důležité je ale získat nejprve pozitivní reference. "Postupně by odbyt v Indii mohl převýšit celkovou poptávku v Evropě a Rusku," věří Božek.
S velkou nadějí se na indický trh dívá také výrobce obráběcích strojů Kovosvit MAS. V současné době se účastní tendrů pro indické firmy v objemu desítek milionů korun. Problémy ale vidí v nalezení partnera pro zajišťování pozáručního servisu. Překážkou je také podle manažera exportu Jana Chyny vývoz zboží, který podléhá kontrole Evropské unie. Právě na tyto bariéry, které představují konkurenční nevýhodu, firma při návštěvě Indie upozornila.
AŽD uvažuje o odchodu
S cílem obnovit spolupráci na perspektivním trhu se indické mise zúčastnili také představitelé společnosti AŽD Praha. Ta uskutečnila poslední zakázku pro Indii v roce 2007, poté ale tamní úřady zavedly takzvané cross acceptance (vzájemné uznávání), které ale zatím AŽD od místního schvalovatele RDSO nezískala. Bez ní tak nemá přístup k novým tendrům.
"Tento problém jsme při návštěvě řešili s tamním ministrem železnic," říká ředitel zahraničního marketingu a obchodu AŽD Praha Petr Žatecký.
AŽD mezi lety 2001 a 2007 v Indii instalovala jedenáct staničních zabezpečovacích zařízení v celkové finanční hodnotě zhruba 100 milionů korun. A vidí zde velké možnosti i do budoucna. "V Indii je přes sedm tisíc železničních stanic čekajících na rekonstrukci," upřesňuje Žatecký. Pokud ale firma v blízké budoucnosti nezíská schválení od tamních úřadů, uvažuje podle jeho vyjádření o stažení z trhu.
Negativní zkušenosti s uplatněním na indickém trhu má například i výrobce řídicích systémů pro železniční dopravu a průmyslová zařízení UniControls. Firma byla v Indii aktivní od roku 2002. Za osm let se jí ale, i přes řadu pilotních projektů, nepodařilo dojít do fáze sériových dodávek.
"Indický trh se jeví jako velmi perspektivní, nicméně obtížně obhospodařovatelný," stěžuje si ředitel obchodu dopravních systémů UniControls Tomáš Zázvorka. Přesto ale firma podle něj na Indii úplně nerezignovala. "I přes negativa rozjíždíme další možnost spolupráce na indickém trhu se silnou tuzemskou skupinou," uzavřel.
Indie bude jedním z pěti největších trhů
Jednou z nejúspěšnějších českých společností na indickém trhu je automobilka Škoda Auto. S Indií v horizontu deseti let počítá jako s jedním z pětice nejsilnějších světových trhů. "Proto indický trh hraje klíčovou roli v naší růstové strategii do roku 2018," vysvětluje mluvčí Škody Auto Tomáš Kubík.
Od roku 1999 dodala Škoda Auto motoristům v Indii 164 500 vozů. V samotném loňském roce se poptávka po škodovkách v Indii zvýšila meziročně o 14,2 procenta na 34 300 aut. Tržby z prodejů pak loni vzrostly o 19 procent na 744 milionů eur.
"V současné době mají Indové největší zájem o model Rapid, který Škoda montuje v závodu Pune od roku 2011," informuje Kubík.
Mnohem delší historii má v Indii plzeňská Škoda, nyní Doosan Škoda Power, která tam nyní provozuje 110 turbín. "V oblasti energetiky působíme v Indii zhruba čtyřicet let, pomáhali jsme například budovat státní firmu BHEL," říká Jaroslav Ira, ředitel úseku Marketing & Rozvoj obchodu společnosti.
Podle něj se Indie na celkových zakázkách Doosan Škody Power podílí až šesti procenty. Potenciál k navýšení tohoto podílu je vzhledem k podinvestovanosti všech segmentů veliký. Na druhou stranu ale Ira upozorňuje na velmi obtížnou přístupnost trhu.
Ekonomiku táhne střední třída
Český vývoz do Indie loni dosáhl hodnoty 656 milionů dolarů (téměř 17 miliard korun), což představuje meziroční pokles o 23,3 procenta. Naopak indický vývoz na tuzemský trh klesl o 9,1 procenta na 596 milionů dolarů. Navzdory dočasnému poklesu vzájemné bilance představuje Indie podle agentury CzechTrade jednu z nejdůležitějších zemí pro český zahraniční obchod s perspektivou dlouhodobého růstu exportu.
Potenciál není dán jen velikostí celé populace, ale určuje jej spíše spotřeba domácností střední příjmové skupiny, která představuje více než 300 milionů obyvatel.
Jak uvádí Hospodářská komora ČR, v Indii mohou nalézt uplatnění například strojírenské firmy nebo dodavatelé pro energetiku včetně obnovitelných zdrojů. Žádané jsou také technologie pro životní prostředí, jako jsou čističky odpadních vod nebo zařízení na likvidaci komunálního odpadu.
Mezi další segmenty, které mohou mít na indickém trhu úspěch, patří podle Hospodářské komory ČR stavebnictví, elektronika, dopravní infrastruktura, ale také biotechnologie.
Naopak indických firem, které podnikají v Česku, mnoho není. Ty, které spolupracují s agenturou CzechInvest, investují v Česku zejména do zakládání center strategických služeb, informačních technologií a vývoje software. Jedním z příkladů může být firma Ashok Leyland, která je od roku 2006 vlastníkem letňanské Avie. Mezi další indické společnosti, které se na českém trhu uplatnily, patří například softwarová firma Infosys nebo společnost Tata Tea.