Čáry se šrotovným: Prodej aut v EU kolísá v desítkách %

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
1. 6. 2010 14:58
Francie prodala o desetinu méně vozů, Španělsko téměř o polovinu více
Ukazuje se to, před čím mnozí varovali, šrotovné je pouze krátkodobé řešení
Ukazuje se to, před čím mnozí varovali, šrotovné je pouze krátkodobé řešení | Foto: Reuters

Paříž/Madrid - Prodej osobních automobilů se ve Francii meziročně propadl více než o desetinu. V sousedním Španělsku naopak, díky šrotovnému, naopak skoro o polovinu vzrostl.

V květnu Francouzi nakoupili 186 337 nových vozů, což je o 11,5 procenta méně, než se prodalo za stejné období loňského roku. Tamní automobilový trh tak zaznamenal první propad za více než rok.

Za poklesem zájmu Francouzů o nová auta stojí snížení státem poskytovaného šrotovného ve výši 700 eur. Ještě loni totiž v zemi galského kohouta platilo pravidlo tisícieurové dotace na nový automobil, výměnou za sešrotování auta staršího deseti let.  

"Vliv podpory vyprchává," uvedl mluvčí asociace francouzského automobilového průmyslu CCFA. "Nejvíce to pociťují malé a levné automobily," dodal. Výše šrotovného ve Francii navíc od července opět klesne, a to na 500 eur.

Ve srovnání s Francií je španělské šrotovné o poznání štědřejší. Kupcům nových aut tamní vláda poskytuje dotaci ve výši dvou tisíc eur. Tento krok byl doplňkem programu na výměnu starých automobilů za novější modely s nižší spotřebou, na který vláda vyčlenila 700 milionů eur. Šrotovné má ve Španělsku platit do konce června, ozývají se však hlasy volající po jeho prodloužení.

Programy šrotovného budou postupně končit v mnoha zemích Evropy a podle analytické společnosti J. D. Power kvůli tomu klesne prodej osobních automobilů v celé západní Evropě zhruba o deset procent. Nejvíce by měly ukončení dotací pocítit Německo a Itálie.

 

Právě se děje

Další zprávy