Automobilky už věří v lepší zítřky: Staví nové továrny

Radek Pecák Radek Pecák
19. 7. 2010 12:03
Stavební ruch bude zaznamenán zejména v Číně, ale také třeba v Jižní Americe
V Číně své vozy vyrábí i automobilka Škoda
V Číně své vozy vyrábí i automobilka Škoda | Foto: Škoda- auto

Peking, Bratislava - Velké světové automobilky věří, že finanční krize je na ústupu a již zhruba za dva roky nastane opět hlad po nových automobilech. Proto nyní velká část z nich oznamuje investice do výstavby nových továren. Největší část z nich směřuje do Číny.

Poslední zpráva přišla od americké automobilky Ford Motor. Ta postaví novou továrnu v Číně za 300 milionů dolarů (zhruba šest miliard Kč). Informoval o tom internetový server BBC. Závod zahájí provoz v roce 2012 a bude vyrábět 300 000 vozů ročně.

Ford továrnu postaví společně se svým čínským partnerem Jiangling Motors. S tím již nyní provozuje dvě továrny s celkovou kapacitou 210 000 vozů ročně.

V Číně staví i Volkswagen a PSA

Zřejmě největší aktivitu v Číně vyvíjí německý Volkswagen. Minulý týden oznámil, že v Číně postaví již svou jedenáctou továrnu.Závod zahájí provoz v roce 2013 a bude vyrábět až 300 000 vozů ročně. Továrna by měla vytvořit zhruba 4000 pracovních míst. Nová továrna je součástí plánu firmy na zdvojnásobení výrobní kapacity v Číně na zhruba tři miliony vozů ročně během tří až čtyř let.

Také francouzská PSA hodlá navyšovat budoucí prodeje pomocí investice v Číně. PSA uzavřela dohodu s mateřskou firmou čínské automobilky Chongqing Changan Automobile Co. o vytvoření společného podniku na výrobu aut v Číně. Společnosti budou mít ve společném podniku každá poloviční podíl a investují do něj 8,4 miliardy jüanů (24,8 miliardy Kč). Podle zdrojů má nový podnik má vyrábět lehké nákladní a osobní vozy na jihu země. PSA již provozuje v zemi společný podnik s Dongfeng Motor Group.

Samotný Peugeot také rozšíří svou spolupráci s malajskou automobilkou NAZA. Firmy se dohodly, že budou společně vyrábět další vozidlo. Peugeot již má s firmou NAZA dohodu o montáži modelu Peugeot 207. Nová dohoda se týká vozidla typu sedan, jehož výroba by měla být spuštěna ve druhé polovině příštího roku a prodej má začít začátkem roku 2012. Produkce by měla během pěti let dosáhnout 70 000 vozů.

Jižní Amerika je také perspektivní

Další nové továrny na výrobu automobilů budou vznikat v jižní Americe. Volkswagen rozšiřuje výrobní kapacity v Mexiku, Toyota zasse oznámila, že postaví svoji třetí továrnu v Brazílii. Továrna jí má pomoci uspokojit rostoucí poptávku po automobilech v Latinské Americe. Celková investice do závodu má činit 600 milionů USD (11,8 miliardy Kč).

Výstavba továrny ve Sorocabě, státě Sao Paulo, začne v září. Nový závod má zahájit výrobu v druhé polovině roku 2012 a zaměstná 1500 osob. Roční kapacita výroby má v první fázi činit 70 000 vozů.

V Evropě se nové automobilky zřejmě jen tak stavět nebudou. Maximálně se některé výrobní závody rožšíří či zmodernizují. Takovým příkladem je bratislavský závod Volkswagenu. Firma zde investovala zhruba 100 milionů eur (asi 2,55 miliardy Kč) do rozšíření lakovny.

Investice představuje necelou třetinu z celkové částky, kterou má firma připravenu na spuštění produkce nové modelové řady minivozů. Produkce automobilů New Small Family by měla začít v příštím roce pod třemi značkami Škoda, Volkswagen a Seat. Nový model má navýšit kapacitu závodu o zhruba 30 procent na 400 000 vozů ročně.

Nejmodernější automobilkou kompletně vystavěnou na zelené louce v Evropě tak i pro několik příštích let zůstane nošovický závod korejské Hyundai.  

 

Právě se děje

Další zprávy