Airbus drží mateřskou EADS při zemi

Dušan Klimeš
9. 3. 2007 16:19
Toulouse - Airbus podráží miliardovými ztrátami nohy mateřské společnosti EADS. Tu zachraňují zbojní zakázky.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla. | Foto: Reuters

Za loňský rok se může letecký gigant EADS "pochlubit" ziskem 399 milionů eur, tedy více než 11 miliard korun. Přesto je to výsledek o 86 procent horší, než v roce předešlém.

A to především kvůli dceřiné společnosti Airbus. Ta se potýká zřejmě s nejhorší situací, jakou zažila od svého založení. Za loňský rok si na své konto připsala ztrátu ve výši 572 milionů eur.

Infobox
Autor fotografie: Adam Junek

Infobox

FAKTA O AIRBUSU:

  • Airbus za rok 2006 vykázal ztrátu 572 milionů eur ztráty. O rok dříve měl zisk 2,3 miliardy eur.
  • Jen v posledním čtvrtletí utpěl ztrátu 1,72 miliardy eur
  • Objem objednávek klesl o 32 procent na 53,3 miliardy eur
  • Negativní dopad projektu A380 byl 2,5 miliardy eur 

Prohraná bitva

Airbus už tak nevede svůj boj s americkým Boeingem o to, kdo získá víc zakázek za více miliard dolarů. Nyní bojuje sama se sebou. Vše odstartoval projekt superjumba A380.

Ten je nyní již minimálně dva roky ve skluzu, zákazníci ruší své objednávky. Původní rozpočet ve výši dvanáct miliard eur se totiž během let nafoukl o polovinu na osmnáct miliard.

Firma Airbus musí projít drastickou restrukturalizací, která by měla do roku 2010 ušetřit pět miliard eur, poté každý rok další dvě miliardy eur.

Jak toho dosáhnout? Zřejmě nejjednodušší cestou je propustit zaměstnance. Z celkových asi 55 tisíc lidí se tak bez práce ocitne až 10 tisíc zaměstnanců v různých koutech Evropy. Tvrdě toto opatření dopadne na Německo a Francii. Tyto státy jsou nejvýznamnějšími akcionáři mateřské společnosti EADS.

To se samozřejmě nelíbí odborům, které již zorganizovaly jednu stávku, které se zúčastnilo asi patnáct set lidí.

Airbus se chystá propustit 10 tisíc zaměstnanců. Proti tomu se ale bouří odbory a hrozí stávkou.
Airbus se chystá propustit 10 tisíc zaměstnanců. Proti tomu se ale bouří odbory a hrozí stávkou. | Foto: Reuters

Bez konkurence

Boj o nebe už ale Airbus s Boeingem jasně prohrává.

Zatímco ještě v roce 2005 dokázal svého rivala porazit o 48 letadel, když získal 1055 objednávek, loni šlo už o nesrovnatelné soupeře.

Poprvé od roku 2000 se Boeingu podařilo Evropany porazit, když získal 1044 zakázek, zatímco Airbus napříště prodá jen 790 kusů.

Vlády ovládají

Společnost EADS je majoritně vlastněná evropskými státy. Německo i Francie má prostřednictvím společností 22,5 procenta. Svůj podíl ve firmě má ale i španělský holding SEPI, který je vlastněný státem.

K tomu se připojuje i státní ruská banka Vněštorgbank, která svůj podíl navýšila na sedm procent.

I z těchto důvodů je plánované propouštění tisíců lidí i politickou otázkou, která vytváří určité napětí mezi Francií a Německem.

 

Právě se děje

Další zprávy