Praha - Letušky a stevardi Českých aerolinií vstoupí ve středu 26. srpna do stávky. Důvodem protestů, které potrvají tři dny, je snižování platů, které vedení ČSA prosadilo letos v únoru. Platy některých letušek a pilotů klesly až o 40 procent.
ČTK to dnes řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Po dobu stávky nebudou stávkující na palubě letadel. Stávkovou pohotovost drží letušky od konce května.
"Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje," uvedly v tiskovém prohlášení ČSA. OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, která dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohla k zisku 13 milionů korun.
"České aerolinie připravují sérii opatření, která zajistí standardní provoz všech linek společnosti bez ohledu na stávku," dodal mluvčí společnosti Daniel Šabík.
ČSA nabízí růst platů v průměru o 14 %
Letušky a stevardi dali odborům k protestům zelenou při červencovém hlasování. Odboráři nejprve chtěli jednat s vedením firmy o zvýšení platů. Jednání ale nedopadla podle jejich představ.
Podle odborů vedení Českých aerolinií se zástupci zaměstnanců nejedná konstruktivně. "Vzhledem k tomu, že vyjednáváme od října (2014) a bude září, tak nemáme zřejmě naději, abychom se dohodli u stolu. Proto jsme vyhlásili stávku," uvedla Posová.
Vedení ČSA navrhuje čtrnáctiprocentní navýšení průměrné hrubé měsíční mzdy pro palubní průvodčí a devítiprocentní růst pro vedoucí kabiny. "Tohle jsou maximální nabízené ústupky vedení ČSA v rámci vyjednávání o výši mezd," říká Šabík s tím, že možnosti vedení jsou limitovány tím, že si aerolinky nemohou dovolit další ztrátový rok.
Jak velká část palubních posádek ve středu odmítne nastoupit do letadel a kolik letů Českých aerolinií postihne, není možné zatím uvést, dodala.
Stávkovou pohotovost spolu s letuškami původně vyhlásili i piloti Českých aerolinií. V polovině minulého měsíce ale od přípravy protestu ustoupili a dohodli se s vedením na navrhované podobě kolektivní smlouvy.
Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv.
Protest je nezákonný, tvrdí vedení
Vedení firmy již dříve zaměstnancům vzkázalo, že protest letušek a stevardů považuje za nezákonný. "Podle právního názoru Českých aerolinií není OOPL odborovou organizací, která je oprávněna zahájit hlasování o stávce samostatně. Případná stávka vyhlášená OOPL bude proto zřejmě stávkou nezákonnou," uvedly v tiskovém prohlášení ČSA.
Podle Českých aerolinií průměrná hrubá mzda letušek klesla ze 43 845 Kč v období mezi únorem až květnem 2014 na 31 985 korun v letošním únoru až květnu. "K tomu je ale třeba započítat kapesné a stravné, které letos v květnu činilo 11 000 korun," uvedl dříve mluvčí ČSA Daniel Šabík. Hrubá mzda vedoucí kabiny ve stejném období letošního roku byla podle něj v průměru 39 591 korun.
Výraznějšího nárůstu mezd se podle Menčíka protestem nedomohou, protože ČSA nemohou ustoupit od politiky škrtání výdajů. Takto se i dnes vyjádřilo vedení ČSA, které uvedlo, že si společnost musí na sebe nejprve vydělat a že další ztráty nejsou možné.
"Reálné je ale, že protestující dosáhnou alespoň nějakého zvýšení platů, které bude prezentováno jako kompromis. Takovýto výsledek zpravidla mívají stávky u jiných evropských dopravců," dodal Menčík.
Po letech v zisku
České aerolinie jsou letos po letech v zisku. V prvním pololetí vydělaly 12,9 milionu korun, loňské pololetí přitom skončilo ztrátou 408,2 milionu. Podle společnosti zafungovala ozdravná opatření, kterými v posledních letech prošla. Loni ČSA snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun.
Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.
Posledním ostrým protestem v Českých aeroliniích byla na sklonku roku 2011 stávka pilotů, kteří odmítali přechod z Českých aerolinií do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, kde měli horší platové podmínky. Protesty tehdy ochromily desítky letů a ČSA si tehdy musely letadla i posádky pronajímat od jiných aerolinek, například od Air Berlin nebo bulharské Air Via.