Recept na levná data: nový operátor a snazší odchod jinam. Za nespokojenci míří Babiš

Jan Úšela Jan Úšela
Aktualizováno 20. 2. 2019 15:22
Spolek Telefonující.cz navrhl ministryni průmyslu a obchodu i premiérovi tři kroky, které by měly vést ke snížení cen za mobilní tarify v České republice. Premiér Babiš potvrdil, že o návrzích ví a že se se zástupci spolku sejde.
Foto: Shutterstock

Nedávný výrok ministryně průmyslu Marty Novákové (za ANO), podle níž mohou za vysokou cenu mobilních dat sami Češi, kteří raději používají bezplatný wi-fi internet, po čase oživil téma situace na tuzemském mobilním trhu.

Spotřebitelská organizace Telefonující.cz ve středu Novákové a premiérovi Andreji Babišovi (ANO) zaslala dopis s trojicí návrhů, které by prý mohly snížení ceny dat docílit. "Se zástupci Telefonujících si píšeme, potkáme se asi brzo," napsal Babiš v textové zprávě Aktuálně.cz, které o výzvě informovaly.

Spotřebitelský spolek vyzval Babiše a Novákovou, aby podpořili vstup čtvrtého operátora na český trh. S tím již počítají předběžné podmínky chystané letošní aukce mobilních frekvencí, které vypracoval Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Finální verzi podmínek ovšem ještě bude schvalovat vláda. Telefonující.cz zároveň volají po tom, aby vláda do Rady "navrhla a vybrala prospotřebitelsky orientovaného, lidsky i právně dostatečně erudovaného experta". Jednomu z členů Rady - Josefu Bednářovi - končí již letos na jaře jeho pětiletý mandát a ministerstvo průmyslu (MPO) bude muset do jeho funkce nominovat jeho nástupce.

Zrušte smluvní pokuty, vyzývá spolek

Poslední z návrhů Telefonujících.cz se týká zrušení dvouletých smluv na tarify, které využívá většina běžných zákazníků operátorů.

"Novela zákona o elektronických komunikacích v roce 2014 snížila pokutu za předčasné ukončení úvazku na 20 procent zbylých závazků. V situaci, kdy velcí mobilní operátoři cenově zneužívají svoje postavení a na českých zákaznících mají extrémní marže až kolem 40 procent nevidíme žádný důvod, proč by měl stát dbát na obchodní ochranu operátorů a nechránit při tom spotřebitele," uvádí spotřebitelská organizace.

Právě dlouhodobé smlouvy, za jejichž předčasné ukončení hrozí lidem pokuty, jsou jedním z důvodů, proč zákazníci častěji nemění operátory a netlačí je tím k vyšší cenové konkurenci. Pokud třeba klient T-Mobilu, který využívá tarif jménem Mobil M v ceně 799 korun měsíčně, vypoví smlouvu rok před jejím vypršením, musí za to operátorovi uhradit smluvní sankci ve výši 1900 korun.

Telefonující.cz proto navrhují, aby se v chystané novele telekomunikačního zákona objevilo ustanovení, které uvalování takových pokut zruší a operátorům zcela zakáže s jejich klienty uzavírat dlouhodobé úvazky.

"V tuto chvíli český trh trpí nedostatkem dostatečně inovativních a atraktivních nabídek, protože pro ně není možné získat zákazníky, uvázané dvouletými smlouvami. I proto nefunguje efektivní konkurence ze strany virtuálních operátorů a zákazníci netlačí na neustále se zlepšující nabídku. Protože tu možnost mají jen jednou za dva roky," míní spolek.

Ten ministryni Novákovou chválí za snahu zákoně dále zkrátit lhůtu na přechod mezi operátory na dva pracovní dny. Současná úprava ji z původních 42 dnů loni zkrátila na 10 dnů, což mělo mobilní zákazníky povzbudit k častějšímu střídání operátorů.

Úpravu současného zákona si nyní žádá již přijatý telekomunikační kodex EU, kvůli němuž se musí upravit česká legislativa. "MPO proto přistoupí k revizi celé stávající právní úpravy problematiky ochrany spotřebitele," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva průmyslu Milan Řepka. O tom, zda bude Novákové úřad jednat i o návrhu Telefonujících.cz na zrušení pokut za předčasné ukončení smlouvy s operátorem, se Řepka dále nezmínil. Operátoři se k takovému nápadu staví odmítavě.

Nováková ani další zástupci jejího úřadu na dotazy týkající se trojice návrhů spotřebitelské organizace, dosud nereagovali. Operátoři se k návrhu na zrušení pokut za předčasné ukončení smlouvy staví odmítavě.

"Přechod ke konkurenci je pro spotřebitele v mobilním sektoru už dnes nejjednodušší ze všech síťových odvětví. Trvá 10 dní, přičemž při porušení závazku platí spotřebitel pokutu za nedodržení smlouvy maximálně dvacet procent. Když měníte uživatele plynu či elektřiny, trvá to i několik let, výpověď musíte dát tři měsíce dopředu a smluvní pokutu zaplatíte v plné výši," řekl Aktuálně.cz Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace poskytovatelů mobilních sítí, která zastupuje operátory T-Mobile, O2, Vodafone a Nordic Telecom.

Česká data stále mezi nejdražšími v EU

Tuzemské ceny internetu v mobilu stále patří k nejdražším v Evropské unii. Zatímco Estonci, Poláci či Slováci za cenu do částky třicet eur eur (750 korun) získají neomezené příděly dat, Češi si musí za srovnatelnou sumu vystačit s průměrnými 5,3 gigabajtu.

Odborníci si zlevnění drahých českých dat slibují od možného příchodu čtvrtého operátora na trh. V druhé polovině letoška uspořádá ČTÚ aukci mobilních frekvencí, s jejichž pomocí pak operátoři v dalších letech vystaví nové sítě páté generace (5G).

V předběžných podmínkách aukce přitom úřad počítá i s účastí vyzyvatele současné trojice lídrů trhu. Čtvrtý operátor by si například podle ČTÚ mohl několik let pronajímat sítě konkurentů, než si vystaví vlastní mobilní infrastrukturu.

"Za takovýmto kritériem si stojíme. Záměrem ČTÚ je vytvořit podmínky pro to, aby případný nový hráč mohl efektivně soutěžit se stávajícími operátory na maloobchodním trhu v nabídce srovnatelných služeb," řekl Aktuálně.cz před měsícem mluvčí úřadu Martin Drtina.

Zájem o účast aukci a status možného čtvrtého operátora už dříve potvrdily tuzemské společnosti Nordic Telecom a ha:vel.

 

Právě se děje

Další zprávy