Praha - Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Vláda dnes schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který předložila ministerstva životního prostředí a průmyslu. Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu jsou vozidel starších deseti let v Česku více než tři miliony.
Zpřísnit se mají i podmínky pro likvidaci autovraků, vysloužilých svítidel, baterií a solárních panelů nebo ojetých pneumatik.
Norma sleduje celý "životní cyklus" výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad. Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o výrobcích s ukončenou životností a zákon o odpadech, jehož projednávání dnes vláda přerušila.
Poplatky vzrostou
Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. Ministerstvo životního prostředí chce řešit problém starého vozového parku v ČR i přispět ke zlepšení kvality ovzduší.
Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).
"Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr (životního prostředí) Brabec vybral od lidí další peníze," uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh nepodpořil. Věcný záměr považuje "za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného".
Větší kontrola vrakovišť i baterií
Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech.
Zákon řeší i vysloužilá svítidla, zářivky a žárovky, nad kterými bude větší kontrola. Obchody o více než 400 metrech čtverečních budou muset mít místo na sběr drobné elektroniky a starých baterií. Omezit se má i počet mobilních sběren. Větší kontrolu slibuje ministerstvo životního prostředí také nad takzvanými kolektivními systémy, změny se ale nelíbí firmám mimo systém.
Vozový park v Česku stárne. Průměrný věk téměř pěti milionů aut registrovaných v Česku se loni zvýšil na 14,5 roku. Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent.