Prodeje rostlinných náhražek mléka každým rokem rostou. Podle výzkumné společnosti Nielsen Češi loni nakoupili jejich nejrůznější druhy za 314 milionů korun, což je meziroční nárůst o sedmnáct procent. Podle průzkumu agentury Ipsos z června 2020 navíc preferuje desetina Čechů stravu s vyloučením či omezením masa. S tím pak v některých případech souvisí i jejich preference rostlinných alternativ mléka.
I proto se projekt Rostlinně spojil s Českou veganskou společností a společně autoři průzkumu zjišťovali, jak největší řetězce kaváren reagují na měnící se poptávku. V žebříčku Rostlinná kavárna roku 2020 se zajímali krom dostupnosti rostlinného mléka i o rostlinné občerstvení, uvedení této nabídky v menu, její propagaci na sociálních sítích a plány do budoucna.
Ze zkoumaných šesti velkých řetězců v hodnocení vyhrál s jedenácti body Starbucks. Vítěz žebříčku podle projektu nabízí čtyři druhy rostlinných nápojů. Sójové mléko řetězec nabízí bez příplatku, ale za ostatní druhy, tedy kokosové, mandlové a ovesné, si zákazník připlatit musí.
"Tuto skutečnost nehodnotíme kladně. Kavárna tím dává najevo, že rostlinné mléko je jen výdobytkem nebo doplňkem pro lidi, kteří si to mohou dovolit. Připomeňme si ale, že mnoho lidí trpí nesnášenlivostí laktózy, finanční zázemí s tím nemá nic společného," uvádí hodnocení. Starbucks však pro tyto lidi zdarma nabízí i bezlaktózové mléko.
Globální řetězec Starbucks svou nabídkou podle brand manažera Michala Holotíka reaguje nejen na "environmentální potřeby společnosti", ale také na přání svých zákazníků. I proto se jim čtyři alternativy mléka podle jeho slov vyplatí.
Dodal, že za poslední dva roky vzrostl zájem o rostlinné alternativy a mnoho "sójových" zákazníků se přeorientovalo na mandli, kokos či oves. V současnosti je ve Starbucksu každý dvanáctý nápoj připravený s alternativou. Zájem je přitom vyšší zejména v Praze a v Brně.
Mimo to Starbucks v žebříčku zabodoval díky rostlinným dezertům a dobré komunikaci se zákazníky. Podle projektu používá nejúčinnější marketingové taktiky a probouzí tak v zákaznících zájem o rostlinnou nabídku.
Dobrá nabídka, špatná propagace
Na druhém místě se s devíti body umístil řetězec Coffeeshop Company, který nabízí sójové a kokosové mléko, avšak obě za příplatek. Hodnocení zohledňuje i rostlinnou nabídku koláčů.
Kavárny se skóre sedm až devět bodů byly označeny jako "probouzející se" a patří sem McCafé a CrossCafe. Podle projektu Rostlinně se tyto kavárny teprve rozkoukávají, ale postupně změny zavádět začínají.
McCafé přišlo s nabídkou sójového mléka v červenci 2020 a aktivně ho propaguje na sociálních sítích. Stále je však za příplatek a nabídka veganského občerstvení chybí. CrossCafe je se svým sójovým mlékem za příplatek na čtvrté příčce. Projekt však ocenil jejich rostlinné polévky.
K nejhůř ohodnoceným kavárnám za rok 2020 patří Costa Coffee a Tchibo, které dostaly méně než pět bodů. "Tyto kavárny si nemusí být vědomy měnících se spotřebitelských trendů. Nesledují změny a inovace ve svém odvětví, a proto na ně nereagují nebo reagují jen velmi pomalu," uvádí hodnocení.
Ačkoliv řetězec Costa sójové mléko nabízí, podle projektu se o něm zákazník nemá jak dozvědět, protože na menu chybí, a musí se tak ptát obsluhy. Výzkum mezi kavárnami však probíhal minulý rok, a proto Costa namítá, že od té doby menu rozšířili.
"Na rostlinná mléka jsme měli celou loňskou on-line i off-line kampaň. Informace máme jak na menuboardu, tak je o nich zmínka i na sociálních sítích. Zároveň se o rostlinném mléce pravidelně zmiňujeme v našich Costa Coffee Times," uvedla pro Aktuálně.cz marketingová manažerka Costa Coffee Kristýna Bogolová.
Podle hodnocení však Costa na sociálních sítích rostlinnou nabídku propagovala jen velmi sporadicky. "Rostoucí skupinu lidí, kteří preferují rostlinnou kuchyni, tak Costa Coffee většinou neosloví," píšou autoři hodnocení.
"Stejně jako Starbucks i my nabízíme celkem čtyři druhy rostlinných mlék, stejně tak i klasické nízkotučné a bez laktózy. A stejně tak je u nás i sójové mléko bez příplatku," řekla Bogolová.
Manažerka se ohrazuje i proti tomu, že by Costa nenabízela rostlinné občerstvení. Podle ní je v kavárně na výběr minimálně ze tří variant balených produktů. V současnosti však Costa nenabízí nebalené produkty v dortové vitríně, protože tento způsob vystavení nezaručuje stoprocentní zabránění křížové kontaminaci produktem, který není rostlinného původu.
Tchibo zaspalo dobu
Na šestém místě se s necelými třemi body umístilo Tchibo, které ještě minulý rok nabízelo pouze kravské mléko.
"Tchibo zaspalo dobu. Jako jediná kavárna z našeho žebříčku nabízí jen živočišné mléko a to už se dávno nenosí. V nabídce však jsou rostlinné muffiny a na určitých pobočkách i řecký wrap. To je skvělá zpráva. Důležité však je mít napříč pobočkami stejnou nabídku, aby se zákazník vyhnul nepříjemnému překvapení," píšou autoři Rostlinně.
Podle mluvčí Tchiba Evy Kotýnkové však kavárna již loni v prosinci zaměnila nabídku alternativního bezlaktózového mléka za ovesné. "Trendy samozřejmě sledujeme a nabídku uzpůsobujeme poptávce tak, abychom uspokojili co největší část našich zákazníků, zároveň ale také zohledňujeme náš udržitelný přístup k podnikání, kdy nechceme zbytečně plýtvat surovinami, o které by nebyl mezi našimi zákazníky zájem," upřesnila Kotýnková.
Ovesný nápoj v Tchibu vybrali mimo jiné proto, že splňuje možnost širokého využití a ve srovnání s výrobou kravského mléka má, vzhledem k nenáročné potřebě půdy a vody pro pěstování ovsa, nízký dopad na životní prostředí. Tchibo tak nabízí ovesný nápoj ve všech pobočkách s příplatkem pět korun.
Hodnocení projekt Rostlinně zaměřil pouze na nabídku velkých řetězců, protože mohou na měnící se potřeby zákazníků reagovat nejlépe.
Září je měsícem bez příplatku
Rostlinně na svém blogu připomíná, že letošní září je "měsícem bez příplatku za rostlinné alternativy mléka" v kavárnách po celém Česku. Podniky, které se do akce zapojí, dostanou slevu na nákup nebo starter pack rostlinného mléka zdarma. Rostlinně na tomto projektu spolupracuje od března 2021 s gastro distributorem Green Heads, který pro přihlášené kavárny mléko zajišťuje.
Cílem akce je mimo jiné přinést zákazníkům možnost ochutnat oblíbenou kávu s rostlinným mlékem, které by za normálních okolností kvůli příplatku třeba nevyzkoušeli.
"Akce podnikům přivede nové návštěvníky, baristé si vyzkouší svoje dovednosti v latté artu s novým produktem a zjistí tak, že se dá skvěle vyšlehat i ovesná pěna, a na konci září bude mít rostlinné mléko zase více fanoušků," píše autor blogu Libor Pozníček.
Mapa podniků, které se zapojily do projektu a celé září nabízí rostlinná mléka bez příplatku, je k dispozici zde.