Průměrná cena povinného ručení roste. Na pokrytí škod z autonehod ale nestačí

ČTK ČTK
9. 11. 2021 10:18
Průměrné pojistné u povinného ručení stouplo letos o 2,9 procenta, tedy o 91 korun na 3212 korun. Jde o zpomalení dynamiky růstu, když v minulých letech činil nárůst 4,5 až 4,7 procenta. Naopak výrazně zrychluje průměrná škoda z autonehod. Vyplývá to z odhadů České kanceláře pojistitelů.
Foto: Thinkstock

Průměrná škoda na majetku nyní dosahuje 51 tisíc korun a průměrná újma na zdraví téměř 390 tisíc korun. Je to nárůst o 7,2 procenta oproti loňským 5,2 procenta. 

Během letního období se celkové škody z autonehod vrátily na úroveň předcovidových let 2018 a 2019, což platilo nejen pro rok 2020, ale i pro letošní rok, kdy navíc pokles škod během nejintenzivnějšího lockdownu už zdaleka nebyl tak hluboký, jako tomu bylo v roce 2020. Počet škod vzniklých v zahraničí se stabilizoval na úrovni o pětinu nižší než před pandemií, což souvisí se stále nižší intenzitou cest do zahraničí.

Zvýšení objemu pojistného u povinného ručení letos pokračuje i v absolutních částkách nižším tempem než v předchozích letech, přestože růst počtu pojištěných vozidel se po předchozí korekci na 2,5procentní nárůst v roce 2020 opět dostává na úroveň nárůstu kolem tří procent. Ta byla i v předcovidových letech 2018 a 2019.

"Nadále pokračuje dlouhodobé rozevírání nůžek mezi cenou pojistného a finanční náročností škod, kdy průměrná škoda na majetku narůstá o osm procent a růst nároků újmy na zdraví představuje 4,3 procenta. Růst pojistného proto stále není tak intenzivní jako růst škod," uvedl pojistný matematik kanceláře Petr Jedlička.

Ceny oprav rostou kvůli inflace

Stejně jako ostatní ekonomická odvětví, i pojišťovnictví je výrazně zasaženo aktuální narůstající cenou materiálů, surovin, zboží a služeb. Konkrétní dopad inflačních tlaků v povinném ručení se projevuje navyšující se cenou oprav i kompenzací v případě takzvané totální škody, jež se navyšují při vzrůstající ceně vozidel.

"Průměrná majetková škoda se meziročně zvyšuje tempem o osm procent, v některých dalších kvartálních porovnáních jde již o růsty až kolem 12 procent," podotkl Jedlička.

Počet pojištěných vozidel činí 8,7 milionu. Předchozí pokles pojištěných tahačů o pět procent na počátku lockdownu na jaře 2020 se částečně korigoval následným růstem o tři procenta, neboť kapacity nákladní přepravy jsou nyní vytíženější. U autobusů pro dálkovou přepravu se z původního poklesu pojištěných vozidel o pětinu opětovně pojistila necelá třetina z takto vyřazených vozidel.

Počet vozidel bez sjednaného pojištění odpovědnosti z provozu vodidla dosahuje 149 tisíc, což proti loňským 161 tisícům představuje pokles o osm procent. Meziročně klesá i celkový počet nepojištěných škod, z loňských 2963 případů na letošních odhadovaných 2605 případů.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií.

 

Právě se děje

Další zprávy